Canyon
Mijn grizl (uit 2022) had in begin ook last van zakkende zadelpen, maar na wat extra aandacht (volgens mij extra carbon pasta/paar keer bewegen/vastzetten) geen issues meer.
Maar ik ga zadelpen dus echt niet meer loshalen, zit prima inmiddels 50 duizend km. (zie dat ik de 50 duizend km net dit weekend heb gehaald)
Maar ik ga zadelpen dus echt niet meer loshalen, zit prima inmiddels 50 duizend km. (zie dat ik de 50 duizend km net dit weekend heb gehaald)
Wat ook niet zo netjes is van Canyon, ze leveren de fietsen af met zo goed als lege batterijen in de Sram Shifters.
Deze ochtend had ik de app van Sram geïnstalleerd en kwam er zo achter dat de batterijen zo goed als leeg waren.
Had nog wat 2032's liggen en snel de batterijen vervangen (na het bekijken van een instructiefilmpje)
Deze ochtend had ik de app van Sram geïnstalleerd en kwam er zo achter dat de batterijen zo goed als leeg waren.
Had nog wat 2032's liggen en snel de batterijen vervangen (na het bekijken van een instructiefilmpje)
-
scottpch64
- Forum-lid
Makkelijk te vervangen bij 12sp AXS, dat was bij de 11sp Etap wel een ander verhaal...
Nee helaas niet....ook een Endurace CF SLX8 uit 2024 heeft een 'redelijk cheap achtige zadelpenklemming'. Bij mij is hij gebroken na nog geen 3000km...0 garantie gekregen helaas....andere merken lijken toch wat betere oplossingen te hebben voor 'high-end' zadelpenklemmingen imho....gaisdergerman schreef: ↑28 okt 2025 19:26 Het is vooral de aeroad welke last heeft van een zakkende zadelpen.
Bij de grail heb ik het nog niet vaak voorbij zien komen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Joh, ga eens googlen op seatpost clamp Scott Addict 
Bij minste of geringste montagefoutje (wat in dit geval heel makkelijk gemaakt is) is het *krak*
Bij minste of geringste montagefoutje (wat in dit geval heel makkelijk gemaakt is) is het *krak*
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Had er bij mijn Bianchi ook last van. Denk dat het met die interne zadelpenklemming niet beter is geworden t.o.v. de externe klemring en ook daarmee kan je er last van hebben.
Bij mij is het echter wel direct en heel netjes opgelost. 1 belletje naar Piet de Wit en er werd direct een garantieclaim bij Bianchi gemaakt. Nieuwe zadelpen en klemblok binnen een week vervangen op afspraak. Kon er op wachten, en er werd direct zonder vragen de eerste servicebeurt gedaan die ik nog te goed had en er kon ook nog een heerlijk bakje koffie vanaf.
Geen woord over dat ik inmiddels al zoveel aan de fiets had vervangen of aangepast dat er bijna niets meer origineel is.
Ik heb nu inmiddels al meerdere garantie zaken gehad met Bianchi, en in alle gevallen is het netjes opgelost. Van een zadelpen tot aan een compleet nieuw frame en zelf een frame upgrade voor de helft van de meerprijs na nog een failure .
Bij mij is het echter wel direct en heel netjes opgelost. 1 belletje naar Piet de Wit en er werd direct een garantieclaim bij Bianchi gemaakt. Nieuwe zadelpen en klemblok binnen een week vervangen op afspraak. Kon er op wachten, en er werd direct zonder vragen de eerste servicebeurt gedaan die ik nog te goed had en er kon ook nog een heerlijk bakje koffie vanaf.
Geen woord over dat ik inmiddels al zoveel aan de fiets had vervangen of aangepast dat er bijna niets meer origineel is.
Ik heb nu inmiddels al meerdere garantie zaken gehad met Bianchi, en in alle gevallen is het netjes opgelost. Van een zadelpen tot aan een compleet nieuw frame en zelf een frame upgrade voor de helft van de meerprijs na nog een failure .
Bianchi Impulso Pro GRX825
- daniel1975
- Forum-lid HC
En het kan zo simpel en goed, zie linkerdeel van plaatje. Die wig wordt met 2 boutjes vast gezet; geen eenzijdig drukpunt, goede klemming, vrijwel hufterproof.

Die wig is inderdaad heel erg goed, zit ook zo op mijn Factor.
Voor interne zadelklemmen heb ik een mooie procedure die eigenlijk altijd werkt.
- Zorg dat alles proper is (zadelpen en -klem)
- Carbonpasta aan de pen
- Vet op de klem (enkel de dingen die tegen elkaar wrijven, niet op de kant die de pen raakt, wees zuinig)
- Monteren en vast zetten met de momentsleutel
- Met goed wat kracht het zadel links/rechts en boven/onder en voor/achter trachten te bewegen. Klein stukje rijden en stevig 'wiebelen' op het zadel mag ook maar is niet zo handig.-
- Terug vast zetten met de momentsleutel (je zal zien dat je best extra kan bijdraaien)
- Herhaal vorige 2 stappen nog een aantal keren
- Na 1-2 ritjes nog eens controleren met de momentsleutel
- Elke 5000-10.000km nog een controleren
Best wat gedoe maar zo blijft het goed. Ik heb dat zo gedaan met de TCR, Velobuild Gravel en de BMC. Gaat eigenlijk altijd goed.
Voor interne zadelklemmen heb ik een mooie procedure die eigenlijk altijd werkt.
- Zorg dat alles proper is (zadelpen en -klem)
- Carbonpasta aan de pen
- Vet op de klem (enkel de dingen die tegen elkaar wrijven, niet op de kant die de pen raakt, wees zuinig)
- Monteren en vast zetten met de momentsleutel
- Met goed wat kracht het zadel links/rechts en boven/onder en voor/achter trachten te bewegen. Klein stukje rijden en stevig 'wiebelen' op het zadel mag ook maar is niet zo handig.-
- Terug vast zetten met de momentsleutel (je zal zien dat je best extra kan bijdraaien)
- Herhaal vorige 2 stappen nog een aantal keren
- Na 1-2 ritjes nog eens controleren met de momentsleutel
- Elke 5000-10.000km nog een controleren
Best wat gedoe maar zo blijft het goed. Ik heb dat zo gedaan met de TCR, Velobuild Gravel en de BMC. Gaat eigenlijk altijd goed.

Inderdaad simpel en effectief. Alleen ziet het er niet uit naar mijn mening.daniel1975 schreef: ↑31 okt 2025 12:47 En het kan zo simpel en goed, zie linkerdeel van plaatje. Die wig wordt met 2 boutjes vast gezet; geen eenzijdig drukpunt, goede klemming, vrijwel hufterproof.
![]()
- daniel1975
- Forum-lid HC
Wat niet?