Verzameltopic: Vering op je gravelbike
Tja, als je je gravelfiets verbouwt richting MTB zal hij beter op een MTB-route rijden. Een tweedehands MTB is waarschijnlijk goedkoper en geschikter dan jee verbouwing. Overigens zijn de MTB's al een tijdje overgegaan op 28"/700C/29" en is 650B verbannen naar bikeparks en DH.
Niet zijken maar reiden !
Tja, voor 500eu koop ik liever geen MTB op Marktplaats.
Ik heb een oude FS mountainbike met 26" wielen maar die is in beslag genomen door zoonlief, waar ik dus heerlijk samen mee heb gefietst.
Brengt me naar het volgende dilemma, ik wil ook wel een nieuwe MTB.
Maar wat ik leuk vind kost al gauw 3500eu en geeft ook veel twijfel hoeveel veerweg ik wil/nodig heb.
Zelfde dus als bij een gravelbike, je komt er wel mee weg maar wat heb je nou nodig.
Ik heb een oude FS mountainbike met 26" wielen maar die is in beslag genomen door zoonlief, waar ik dus heerlijk samen mee heb gefietst.
Brengt me naar het volgende dilemma, ik wil ook wel een nieuwe MTB.
Maar wat ik leuk vind kost al gauw 3500eu en geeft ook veel twijfel hoeveel veerweg ik wil/nodig heb.
Zelfde dus als bij een gravelbike, je komt er wel mee weg maar wat heb je nou nodig.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nodig is een ruim begrip. Maar neem het volgende mee, meer veerweg is zelden trager, tot een bepaalde hoogte.
Voor XC wordt 120mm gebruikt, zou ik nu kiezen voor een MTB zou ik voor XC gebruik voor 120mm en zou ik vaker in het buitenland komen zou ik al neigen naar 140mm en dan een wat XC gerichte afmontage voor mezelf.
Zelfs de meeste hardcore XC HT fietsers gaan naar een fully en zijn helemaal flabbergasted dat het helemaal niet trager is.
Hetzelfde als met banden, rijd je op de gravel regelmatig zeg minimaal 50% onverhard gooi er 50mm op / 2.0 MTB banden.
Na de 40mm is de weerstand toename nihil maar het comfort en grip wel een stuk hoger.
Ik ben begonnen met 1.7 op de MTB en dacht bij elke stap het wordt "te" breed. Ik rijd nu op 62mm en ook nu denk ik voor de zevende keer, breder wordt niet beter nu zijn we er wel.. Maar ik steek mijn handen er niet voor in het vuur dat ik over vijf jaar op 70mm rijd. Zelfde met de vering van 60mm naar 70 en in mijn geval nu op 100mm. Ik zou graag naar 120mm gaan omdat het gewoon zeker aan de voorkant fijner en beter is
Voor XC wordt 120mm gebruikt, zou ik nu kiezen voor een MTB zou ik voor XC gebruik voor 120mm en zou ik vaker in het buitenland komen zou ik al neigen naar 140mm en dan een wat XC gerichte afmontage voor mezelf.
Zelfs de meeste hardcore XC HT fietsers gaan naar een fully en zijn helemaal flabbergasted dat het helemaal niet trager is.
Hetzelfde als met banden, rijd je op de gravel regelmatig zeg minimaal 50% onverhard gooi er 50mm op / 2.0 MTB banden.
Na de 40mm is de weerstand toename nihil maar het comfort en grip wel een stuk hoger.
Ik ben begonnen met 1.7 op de MTB en dacht bij elke stap het wordt "te" breed. Ik rijd nu op 62mm en ook nu denk ik voor de zevende keer, breder wordt niet beter nu zijn we er wel.. Maar ik steek mijn handen er niet voor in het vuur dat ik over vijf jaar op 70mm rijd. Zelfde met de vering van 60mm naar 70 en in mijn geval nu op 100mm. Ik zou graag naar 120mm gaan omdat het gewoon zeker aan de voorkant fijner en beter is