CALPE schreef: ↑20 okt 2025 16:32
In België is er al jaren een schrijnend verval ingezet in het aantal believers
dat zich nog naar de crossen begeeft.
De generatie Sven Nys, Niels Albert, Lars Boom en Stybar waren de publieks lievelingen
waarvoor tot circa 12.000 tot 15.000 van die believers naar de crossen trokken die deze
renners reden. Omdat ze elk circa 35 tot 40 crossen reden zag je die massa vaak verschijnen.
Daarna namen Van Aert en Van der Poel de fakkel over en met groot succes. Mathieu had
seizoenen dat hij circa 35 crossen reed en er 32! won. Ook geen gejammer toen van deze
kanjers over het aantal buitenlandse verplaatsingen alsook geen spaarmodus om slechts
1 van de 2 crossen in het weekend te willen rijden of wegkoersen in de zomer te rijden.
Renners zoals Sweeck, Vanthourenhout, Van der Haar en enkele anderen begonnen al vlug
te mekkeren over het buitenlandse WB-programma, omdat ze ocharme dan 's avonds niet
tijdig in hun zetel zaten met hun partner of gezin. In het off-season gingen ze maandenlang in
vakantiemodus en koersten vooral een verplicht kermiskoerske rond de kerktoren, om dan
89 ste te worden. Deze generatie van fulltime crossers is de oorzaak van het verval en alle
Belgische analisten/commentatoren mogen de schijn blijven ophouden dat de cross die
"wegrenners" niet nodig heeft.....de revival bij hun intrede bewijst het tegendeel
Dit verdient toch enige duiding, Nys was het supporterskanon bij uitstek (heeft hij laten zien door weg te blijven in Overijse). Albert was aan een mooie opgang bezig met een stevige basis, helaas moest hij door gezondheidsredenen (?) zijn carriere vroegtijdig staken. Stybar had een beperkte, fanatieke fanbasis (mogen merken in zijn thuis regio Essen). Ik heb niet de indruk dat Lars Boom massa's supporters naar de crossen in Vlaanderen bracht, of dat zo was in Nederland dat weet ik niet.
De tweestrijd VanAert - VdP bracht inderdaad tijdelijk soelaas, na het verdwijnen van bovengenoemden. Toch kan je de supportersaantallen die vroeger verschenen niet vergelijken met die van nu. VdP kan dat op zijn eentje niet waarmaken.
De kritiek op de WB-crossen van die andere crossers was wel van andere aard dan je liet uitschijnen. Het ging vooral over het financiële plaatje. Zij zijn geen grootverdieners als VanAert of VdP en organisatorisch is het kostelijk, zeker als je de plas over moet.
Er is niks mis mee dat zij full-time crossers zijn en niet geïnteresseerd zijn in wegwielrennen. Ik zou het dan ook geen verval noemen. Misschien vertegenwoordigen zij méér de authentieke crossgeest en brengen de sport terug tot wat ze is; een leuke, spannende regionale sport. Dat is niet perse een nadeel. En zij die komen kijken, wel dat zijn dan meer crossliefhebbers dan zij die enkel komen als de toppers van de weg meedoen.
Als ik nu Fem VanEmpel hoor dan lijkt zij ook niet zo geinteresseerd meer in dat wegwielrennen en werd het haar wat opgedrongen omdat ze zo goed is. Het zou een mooi keuze zijn als ze de weg liet liggen en volop voor het veld zou kiezen. Ook dat is een te verdedigen keuze.