Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

CALPE
Forum-lid

CALPE 20 okt 2025 17:00

MarkVeenstra schreef: 20 okt 2025 16:45 Is "believers" hetzelfde als "fans"? Of wordt daar met een enige sarcastische ondertoon nog wat anders mee geduid?

Ik vermoed dat je maar al te goed weet dat ik met 'believers', inderdaad fans van de cross
of van één bepaalde crosser bedoel.

Sarcastische ondertoon ? Bijlange niet en ook niet netjes dat je dit probeert te twisten naar
'nog wat anders mee willen duiden?'

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 okt 2025 17:28

CALPE schreef: 20 okt 2025 16:32
In België is er al jaren een schrijnend verval ingezet in het aantal believers
dat zich nog naar de crossen begeeft.

De generatie Sven Nys, Niels Albert, Lars Boom en Stybar waren de publieks lievelingen
waarvoor tot circa 12.000 tot 15.000 van die believers naar de crossen trokken die deze
renners reden. Omdat ze elk circa 35 tot 40 crossen reden zag je die massa vaak verschijnen.

Daarna namen Van Aert en Van der Poel de fakkel over en met groot succes. Mathieu had
seizoenen dat hij circa 35 crossen reed en er 32! won. Ook geen gejammer toen van deze
kanjers over het aantal buitenlandse verplaatsingen alsook geen spaarmodus om slechts
1 van de 2 crossen in het weekend te willen rijden of wegkoersen in de zomer te rijden.

Renners zoals Sweeck, Vanthourenhout, Van der Haar en enkele anderen begonnen al vlug
te mekkeren over het buitenlandse WB-programma, omdat ze ocharme dan 's avonds niet
tijdig in hun zetel zaten met hun partner of gezin. In het off-season gingen ze maandenlang in
vakantiemodus en koersten vooral een verplicht kermiskoerske rond de kerktoren, om dan
89 ste te worden. Deze generatie van fulltime crossers is de oorzaak van het verval en alle
Belgische analisten/commentatoren mogen de schijn blijven ophouden dat de cross die
"wegrenners" niet nodig heeft.....de revival bij hun intrede bewijst het tegendeel.
Ik kan me best wel vinden in deze.
Ook dat er naast van Aert en van der Poel geen andere superster staat in het crossen maakt het natuurlijk nog eens moeizamer.
Met alle respect naar de huidige generatie crossers, ten tijde van de genoemde (vorige generatie) toppers was er gewoon meer 'strijd'.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 okt 2025 17:47

CALPE schreef: 20 okt 2025 16:32

In België is er al jaren een schrijnend verval ingezet in het aantal believers
dat zich nog naar de crossen begeeft.

De generatie Sven Nys, Niels Albert, Lars Boom en Stybar waren de publieks lievelingen
waarvoor tot circa 12.000 tot 15.000 van die believers naar de crossen trokken die deze
renners reden. Omdat ze elk circa 35 tot 40 crossen reden zag je die massa vaak verschijnen.

Daarna namen Van Aert en Van der Poel de fakkel over en met groot succes. Mathieu had
seizoenen dat hij circa 35 crossen reed en er 32! won. Ook geen gejammer toen van deze
kanjers over het aantal buitenlandse verplaatsingen alsook geen spaarmodus om slechts
1 van de 2 crossen in het weekend te willen rijden of wegkoersen in de zomer te rijden.

Renners zoals Sweeck, Vanthourenhout, Van der Haar en enkele anderen begonnen al vlug
te mekkeren over het buitenlandse WB-programma, omdat ze ocharme dan 's avonds niet
tijdig in hun zetel zaten met hun partner of gezin. In het off-season gingen ze maandenlang in
vakantiemodus en koersten vooral een verplicht kermiskoerske rond de kerktoren, om dan
89 ste te worden. Deze generatie van fulltime crossers is de oorzaak van het verval en alle
Belgische analisten/commentatoren mogen de schijn blijven ophouden dat de cross die
"wegrenners" niet nodig heeft.....de revival bij hun intrede bewijst het tegendeel
Dit verdient toch enige duiding, Nys was het supporterskanon bij uitstek (heeft hij laten zien door weg te blijven in Overijse). Albert was aan een mooie opgang bezig met een stevige basis, helaas moest hij door gezondheidsredenen (?) zijn carriere vroegtijdig staken. Stybar had een beperkte, fanatieke fanbasis (mogen merken in zijn thuis regio Essen). Ik heb niet de indruk dat Lars Boom massa's supporters naar de crossen in Vlaanderen bracht, of dat zo was in Nederland dat weet ik niet.
De tweestrijd VanAert - VdP bracht inderdaad tijdelijk soelaas, na het verdwijnen van bovengenoemden. Toch kan je de supportersaantallen die vroeger verschenen niet vergelijken met die van nu. VdP kan dat op zijn eentje niet waarmaken.

De kritiek op de WB-crossen van die andere crossers was wel van andere aard dan je liet uitschijnen. Het ging vooral over het financiële plaatje. Zij zijn geen grootverdieners als VanAert of VdP en organisatorisch is het kostelijk, zeker als je de plas over moet.
Er is niks mis mee dat zij full-time crossers zijn en niet geïnteresseerd zijn in wegwielrennen. Ik zou het dan ook geen verval noemen. Misschien vertegenwoordigen zij méér de authentieke crossgeest en brengen de sport terug tot wat ze is; een leuke, spannende regionale sport. Dat is niet perse een nadeel. En zij die komen kijken, wel dat zijn dan meer crossliefhebbers dan zij die enkel komen als de toppers van de weg meedoen.
Als ik nu Fem VanEmpel hoor dan lijkt zij ook niet zo geinteresseerd meer in dat wegwielrennen en werd het haar wat opgedrongen omdat ze zo goed is. Het zou een mooi keuze zijn als ze de weg liet liggen en volop voor het veld zou kiezen. Ook dat is een te verdedigen keuze.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 20 okt 2025 18:36

Nederland kent geen specifieke liefde voor veldrijden.
Natuurlijk hebben we een opleving gehad in de jaren ‘80 met Hennie Stamsnijder.
Daarna de jaren ‘90
Met Adrie van der Poel (inderdaad de vader van…)
En als opvolger Richard Groenendaal in de jaren ‘00.

Maar het Nederlandse publiek heeft geen interesse in het veldrijden als discipline in het spectrum van de wielersport.
Ze zijn uitsluitend geïnteresseerd in winnaars van eigen bodem.
En als die er niet zijn dan is de interesse geheel weg.

In België is dat gelukkig anders. Daar is de sport op zichzelf een vorm van entertainment en een leuk evenement om naar te kijken en voor uit te lopen. Ongeacht de favorieten van eigen vlag.

Precies wat zo’n kleine sport moet zijn.
Adversity is the Catalyst of Change

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 20 okt 2025 18:39

MarkVeenstra schreef: 20 okt 2025 16:45 Is "believers" hetzelfde als "fans"? Of wordt daar met een enige sarcastische ondertoon nog wat anders mee geduid?
AI-overzicht
"Believers" betekent gelovigen of aanhangers in het Nederlands. Het kan verwijzen naar mensen met een religieus geloof, zoals moslims (mumin) of christenen, of naar volgers van een bepaald idee, een beweging of een persoon. De term wordt ook gebruikt in de titels van verschillende media, zoals de horrorfilm Believers uit 2007 en de paranormale documentaireserie Believers uit 2020.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 20 okt 2025 18:56

Mij lijkt de opkomst van gravel een mogelijk mooie aanvulling op het winterse programma van vele pure crossers te zijn. Echt lucratief is het rondtoeren in de middenmoot van een .Pro koers toch niet.
Uno-X Mobility or bust!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 20 okt 2025 19:41

Dubbeldekker schreef: 20 okt 2025 18:36 Maar het Nederlandse publiek heeft geen interesse in het veldrijden als discipline in het spectrum van de wielersport.
Ze zijn uitsluitend geïnteresseerd in winnaars van eigen bodem.
En als die er niet zijn dan is de interesse geheel weg.
't Is niet dat Joris Nieuwenhuis niet vooraan rijdt. Lars van der Haar zal ook vast weer aanhaken. Bij de vrouwen is het juist vooral Nederlands. Alleen om elk weekend naar België af te reizen, is wat anders.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 20 okt 2025 19:48

In de huidige crosswereld kun je buiten Mathieu en Wout ook nog Pidcock als topper rekenen.
Het is spijtig dat een paar crossers met mogelijkheden naar de weg overstappen/gestapt zijn. Quinten Hermans, Merlier, Gianni Vermersch, Venturini, Christen, en... zouden tussen de huidige generatie veldrijders een surplus zijn. Afwachten ook wat beloftevolle crossers Del Grosso, Wyseure en Verstrynghe in de cross en met het wegwielrennen gaan doen.
Door de suprematie van Wout en Mathieu lijkt het wel dat de overige crossers middelmaat zijn wat volgens mij zeker niet zo is. En Thibau Nys was ik nog vergeten :-( .
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2025 21:05

Het probleem van de cross is dat de populariteit geen constante is. Dat golft een beetje op en neer. Daardoor zijn de startgelden die verlangd worden nu niet in verhouding met de inkomsten van een gemiddelde cross. Dan wordt het al snel lucratiever om naar de weg over te stappen. Zeker voor Merlier is subtopper in de cross of topsprinter op de weg geen moeilijke keus. Beiden goed doen is maar heel weinigen gegeven.

Ik denk dat de cross ook gebaat is bij lage entreeprijzen. Je gaat er toch meer heen voor de sfeer, het bier en een broodje hamburger. Bij dat volkse vermaak hoort ook een volks prijskaartje.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 okt 2025 21:07

Pidcock is niet het soort topper dat in de cross, elk type cross kan winnen waar hij start.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 21 okt 2025 07:32

Kleine Nys wordt hier inderdaad nogal makkelijk vergeten. Die zal deze winter (of ten laatste de volgende) echt wel richting het niveau van Wout en Mathieu kruipen. Heeft ook heel wat fans.
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 21 okt 2025 08:02

TL@ schreef: 21 okt 2025 07:32 Kleine Nys wordt hier inderdaad nogal makkelijk vergeten. Die zal deze winter (of ten laatste de volgende) echt wel richting het niveau van Wout en Mathieu kruipen. Heeft ook heel wat fans.
Ik hoop het voor hem maar ik vind hem op de weg beter dan in het veld.
Ik had eigenlijk al eerder verwacht dat hij op topniveau zou rijden in het veld en dat heeft hij (nog) niet laten zien.

Plaats reactie