Ik vind het vooral heel knap dat je zo diep kunt zitten. Mijn lijf laat dat niet toe (nooit toegelaten ook).
Tijd voor iets anders! Supersix / Tarmac SL8 / Aurum Magma
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik vind het vooral heel knap dat je zo diep kunt zitten. Mijn lijf laat dat niet toe (nooit toegelaten ook).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is ook gewenning. Ik ben met 16 gaan fietsen op MTB,s daar had ik met mijn lange benen ook al gewoon 13cm drop. Als je daar aan went kan je dat heel lang hebben, begin je op je 30ste is het wellicht anders. Ik ben wel iets hoger gaan zitten met de jaren, maar met 185 en een BBL van 91cm pas ik prima op een SL8, in mijn geval een foil.
Ik ben echt niet lenig, als ik voorover buig kom ik niet eens met mijn vingertoppen bij mijn enkels ik stop een 15cm boven de grond
Ik ben echt niet lenig, als ik voorover buig kom ik niet eens met mijn vingertoppen bij mijn enkels ik stop een 15cm boven de grond
Inderdaad, gewenning is hier een heel belangrijk gegeven. Ik ben ook een stijve hark en m'n onderrug is al m'n ganse leven een probleem. Maar laag op de fiets zitten, daar heb ik totaal geen probleem mee, door... gewoonte.wasbeer2006 schreef: ↑20 okt 2025 15:51 Het is ook gewenning. Ik ben met 16 gaan fietsen op MTB,s daar had ik met mijn lange benen ook al gewoon 13cm drop. Als je daar aan went kan je dat heel lang hebben, begin je op je 30ste is het wellicht anders. Ik ben wel iets hoger gaan zitten met de jaren, maar met 185 en een BBL van 91cm pas ik prima op een SL8, in mijn geval een foil.
Ik ben echt niet lenig, als ik voorover buig kom ik niet eens met mijn vingertoppen bij mijn enkels ik stop een 15cm boven de grond
Diep zitten is wel behoorlijk op zijn retour. Je zag dat eigenlijk het eerste bij tijdrijden waar de stacks onder de aerobars steeds hoger werden. Begint ook wel steeds meer op de weg te zien. Minder drop, maar wel smaller (narrow = aero) en door minder diep te zitten blijft de heuphoek ook meer open.
De meeste competitierenners zitten nog altijd (heel) diep. Zadelpennen met 0 mm offest wel of niet in combinatie met een zadel dat licht afhelt naar voren toe, dat zie je meer en meer. Dat zorgt er ook voor dat die heuphoek bij diep zitten meer 'open' blijft. Diep zitten geeft zeker bij hogere snelheden (meer luchtweerstand) een belachelijk voordeel in vermogen tegenover iemand die minder diep zit. En laat competitierenners nu net snel rijden. Bij TT fietsen zie je nu dat vooral de voorarmen niet meer horizontaal liggen maar naar boven gericht zijn en de bovenarmen meestal iets naar voren gericht zijn. De uiteindelijke drop is toch redelijk hetzelfde gebleven.Kornuit schreef: ↑20 okt 2025 19:01 Diep zitten is wel behoorlijk op zijn retour. Je zag dat eigenlijk het eerste bij tijdrijden waar de stacks onder de aerobars steeds hoger werden. Begint ook wel steeds meer op de weg te zien. Minder drop, maar wel smaller (narrow = aero) en door minder diep te zitten blijft de heuphoek ook meer open.
Ik beschik niet over gegevens of data dat profs nu gemiddeld minder diep zitten dan vroeger, ik merk er persoonlijk helemaal niks van. In mijn omgeving zie ik ook net hetzelfde als vroeger en ik zie wel wat fietsers. Ik zit trouwens dieper dan pakweg 20 jaar terug. Ook tijdrijders zie ik niet per definitie minder diep zitten, wel is de positie van hun armen anders, had ik al gezegd. En dat profs vrij conservatief zijn kan allemaal wel best zijn. Maar ik denk dat de meesten, zeker de toprenners en tijdritspecialisten, toch wel wat tijd in windtunnels doorbrengen. De sponsor zal wel iets persoonlijk maken hoor. Dat zijn geen wielertoeristploegjes, hé...
Knappe fiets en een uitstekende (snelle) afstelling!
Knappe fiets en een uitstekende (snelle) afstelling!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Blijft idd een gave Giant!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
