Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Kettinglijn Baanfiets

Remy82
Forum-lid

Remy82 15 okt 2025 09:55

Ik heb een vraag ten aanzien van de kettinglijn van mijn baanfiets.
Het gaat om een Koga Fullpro track uit 2010-2015 (ik weet het exacte bouwjaar niet).
Nu is het zo dat er op de fiets een weg crankstel zit gemonteerd. Als ik de kettinglijn opmeet kom ik dan op ongeveer 47mm uit.
Op baanfietsen is de standaard kettinglijn 42,5 mm.
Door die 5mm maakt de ketting een iets ratelend geluid. Niet het grootste probleem van de wereld en ook geeft het geen hinder met fietsen.
Nu was ik toch aan het kijken om een echt baan crankstel op de fiets te zetten en daar ontstond een probleem.
Ik heb een SRAM S300 crankstel aangeschaft daar zit standaard een 48t blad op. Na het BB te hebben vervangen (deze is meegeleverd met het crankstel) en het crankstel te hebben geplaatst zag ik dat het tandwiel wel heel dicht langs de achtervork gaat. Op dit moment gebruik ik een 52T voorblad en deze gaat zeker niet passen ivm de achtervork.

Kan het zijn dat de oudere baanframes niet gemaakt zijn voor een 42,5 mm kettinglijn of zie ik iets over het hoofd bij het monteren.
Er is op internet helaas niet zoveel over de KOGA Fullpro Track te vinden, vandaar dat ik hier op het forum maar eens een poging waag.

Bijgevoegd een foto van de fiets met het weg crankstel.

Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2025 10:25

Heb je de kettinglijn nogmaals gemeten met de nieuwe setup? Weet je zeker dat je nu op 42.5 zit?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Remy82
Forum-lid

Remy82 15 okt 2025 18:13

Ja deze heb ik opgemeten en komt op 42,5 mm uit.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2025 09:42

Tja, wat niet past dat past niet. Het zou kunnen dat ze geprobeerd hebben de achtervork zo kort mogelijk te houden en dat aluminium is ook allemaal aan de ruime kant ( zo breed mogelijke buisvormen voor stijfheid ). En het kan dus ook de reden zijn dat er een weg crankstel op zat. Eventueel zou je met ouderwetse vierkante assen en verschillende aslengtes nog op een midden afstand uitkomen 43-44mm zou genoeg moeten zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 okt 2025 10:59

Mmm, vreemd, dit soort Koga's reden veel rond in het Velodrome, vaak met (veel) grotere kettingbladen dan jouw 52. Op zich heb je niet heel veel ruimte nodig tussen kettingblad en buis. Kun je eens een plaatje plaatsen van het nieuwe crankstel gemonteerd (van onderaf gezien bijvoorbeeld)?

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat kettingblad en kransje netjes in 1 lijn staan. Is de afstand van je kransje tot het midden ook 42.5 mm?

Een andere optie is wellicht om ipv vooraan groter, achteraan een tandje kleiner te gaan. Levert wellicht minder interne wrijving op dan een iets scheve kettinglijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Remy82
Forum-lid

Remy82 16 okt 2025 19:45

Ik zal morgen even een foto maken van hoe het er met het "nieuwe" crankstel uitziet.

michiel831
Forum-lid

michiel831 17 okt 2025 09:37

53x11 schreef: 16 okt 2025 10:59 Mmm, vreemd, dit soort Koga's reden veel rond in het Velodrome, vaak met (veel) grotere kettingbladen dan jouw 52. Op zich heb je niet heel veel ruimte nodig tussen kettingblad en buis. Kun je eens een plaatje plaatsen van het nieuwe crankstel gemonteerd (van onderaf gezien bijvoorbeeld)?
Precies. Ik heb dan geen Koga op de baan maar rijden met 54 of 56 is echt niet uitzonderlijk.

Remy82
Forum-lid

Remy82 17 okt 2025 17:27

Even een update met wat foto's.

Afbeelding

Dit is de situatie en de ruimte met de crank die nu op de fiets zit.

Afbeelding

Dit is de situatie met de nieuwe crank geplaatst, nu heb ik even opnieuw gemeten en wat ik nu zie is de kettinglijn 40mm. Het past, echter mijn 52T blad hier opzetten gaat dan weer niet lukken.

Afbeelding

Nu heb ik om even te passen het blad van de oude crank naar de binnenkant verplaatst en zo geschoven dat deze op 42,5 mm zit (crank zit dan niet vast).
Dit was om even te kijken of met 42,5 mm het 52T blad uberhaupt past.

Enige idee wat ik nu nog heb is dat er een een 2,5mm spacer op de drive-side moet, echter is de vraag of dit kan met een SRAM GXP as, ik lees daar namelijk verschillende meningen over en de SRAM website geeft geen uitsluitsel.

Plaats reactie