Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1853
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 okt 2025 13:13

Dit is de mail die ik destijds gekregen heb hierover, Case nummer: 05607568

Bedankt voor je e-mail.

Het spijt ons dit te vernemen. De schade aan de rubber zat dus dieper. Gelukkig is dit geen carbon, maar de glijbus die beschadigd is. Deze is vervangbaar. Verder rijden raden we af aangezien de pen op deze hoogte ingesleten kan raken.

Alvast bedankt voor de foto's. Om een goede garantie aanvraag te kunnen doen bij onze collega's van de kwaliteitscontrole hebben we wat meer foto's nodig. Is het mogelijk om ons foto's door te sturen (in hoge resolutie) van:

- Beide zijdes van de hele fiets
- Het serienummer onderaan het frame
- De schade in detail

U mag de fiets ook altijd binnenbrengen in de Canyon Factory Service of naar ons opsturen. Dit versnelt de procedure echter niet.

Mocht je nog vragen hebben, horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,
Sales & Consulting
Global Service Center


Canyon Bicycles GmbH
Karl-Tesche-Str. 12
56073 Koblenz
Germany

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 15 okt 2025 13:58

Hier zeer wisselende ervaringen over garantie afwikkelen van canyon.

Voor mij kostte dat zoveel energie dat ik heb besloten voorlopig geen canyon meer te kopen.

Overigens heb ik in mijn ultimate (2022) ook zo'n plastic sleave zitten. Deze is na het demonteren van mijn zadelpen ook overleden. Toen wel netjes geholpen door canyon en de sleave hebben ze gewoon vergoed onder garantie, dit terwijl de fiets ouder was dan 2 jaar.

Overigens ben ik van mening dat dit gewoon ontwerp fouten zijn.

Mijn inziens moeten fietsen makkelijk 10 jaar meegaan.
Het lijkt er bijna op dat de frames van tegenwoordig gebouwd worden om maar een paar jaar mee te gaan.

Heel veel nieuwe features voegen nauwelijks iets toe. Het zorgt vaak enkel voor problemen (balhoofd aeroad bv).

Schijnbaar zit de consument er toch op te wachten, aangezien de fietsen goed verkocht worden.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 15 okt 2025 13:59

Ernie C. schreef: 15 okt 2025 10:02 Zo gaan er nog heel veel fietsen bij het grofvuil belanden de komende jaren :( .
Canyon is wat dat betreft echt een ramp. Ik zou er zelf nooit iets kopen.

Helaas vind de consument het belangrijker dat een fiets er modern uitziet dan dat het blijft functioneren en te repareren is met standaard onderdelen..

Je zou ook eigenlijk geen genoegen moeten nemen met één nieuwe sleeve, maar er minimaal 5 moeten eisen om je fiets nog iets van een normale levensduur te gunnen. Als je dan aan je één na laatste toe bent, vlug op Marktplaats/2dehands, met reserve sleeve dus.
Jouw reactie lees ik pas na mijn post.

Ben het hier helemaal mee eens.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 15 okt 2025 14:18

Ik denk dat dit het laatste hoofdstuk is in mijn kleine strijd tegen Canyon.
Ze reageren inmiddels niet meer op mijn mails, dus ik heb de sleeve dan maar gewoon zelf besteld.
€50 voor wat eruitziet als een heel dun, 3D-geprint stukje plastic — naar mijn inschatting nog geen 50 cent aan materiaal.
Ik ga binnenkort eens kijken wat mijn eigen 3D-printer hiervan vindt.

Het is jammer. In nog geen vijf jaar tijd heb ik voor dik €10.000 aan Canyon-fietsen gekocht, vooral omdat ze als één van de weinigen een 2XL-maat aanbieden die voor mij (2m02) perfect zit.
Als ik dan een merk heb waarvan ik weet dat de maat goed is, dan koop ik makkelijk impulsief nog eens een extra fiets.
Maar dit wordt dus de laatste Canyon.
Ik maak deze fiets nog netjes in orde en daarna kijk ik of ik mezelf dit jaar een “echt” merk cadeau doe.

Toch bedankt aan iedereen hier voor het meedenken, de erkenning en – helaas – ook de herkenning.
Ik heb drie foto's bijgevoegd van het stukje plastic waarmee Canyon er toch in slaagt een klant kwijt te raken.
“Een leerrijke rit was het zeker — maar dit parcours rijd ik niet meer. 🚴‍♂️😉
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9978
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 okt 2025 14:54

En in het vervolg je pen laten zitten en niet iedere 1500km opnieuw invetten.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

roelw
Forum-lid
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 okt 2025 14:56

Ik zou dit nu monteren en niet meer regelmatig uit demonteren zoals je eerder deed. Als er vuil in komt is het maar zo. In de carbonmontagepasta zitten er ook korreltjes.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 15 okt 2025 15:02

Deze sleeve heb ik nooit eruit gehaald, enkel de zadelpen.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 15 okt 2025 21:33

Nog een laatste mail gestuurd aan Canyon Belgium, omdat ik de sleeve er met geen mogelijkheid uitkrijg:
Beste Lara,

Ik heb inmiddels geprobeerd om het afgebroken — pardon, versleten — stukje sleeve uit het frame te verwijderen.
Echter, ondanks dat ik zelf 95 kilo weeg en dus best wat trekkracht kan leveren, krijg ik de zadelpen geen millimeter meer in beweging.
Ze lijkt volledig vast te zitten in het frame. Zie foto’s.

Aangezien dit volgens Canyon onder de categorie “slijtageonderdeel” valt, hoor ik graag hoe ik dit onderdeel dan precies zou moeten vervangen.
Zijn daar instructies of een werkwijze voor beschikbaar, of kan dit enkel via een erkend servicepunt worden uitgevoerd?

Ik wil graag voorkomen dat ik bij het losmaken meer schade aanricht dan er al is.
Uw advies hierover zou ik dan ook op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,
Valentijn
Twee foto’s meegestuurd van de vastzittende zadelpen en de “versleten” sleeve.
Afbeelding
Afbeelding

Boslim
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 16 okt 2025 12:06

Reactie van Canyon Belgium:
Bedankt voor je e-mail. Let op: We gebruiken een vertaaltool om je te helpen met je aanvraag en om de best mogelijke service te garanderen. Mocht je problemen ervaren, stellen we je begrip en geduld op prijs.

We raden aan om deze parts te laten vervangen door een ervaren mechanic. De montage van het nieuwe part dient eveneens een verlijming te verkrijgen om een goede werking te garanderen. Onze partners hebben de gewoonte om zulke slijtageparts te vervangen.
Servicepartners overzicht – Canyon Belgium

TIP: Verwijder de zadelpen minimaal jaarlijks (bij intensief gebruik halfjaarlijks) en poets het geheel uit.
Voorzie verse carbonpasta, zo gaat deze sleeve jaren mee en zal de pen niet muurvast raken.
Gelukkig breekt in dit geval de sleeve af en zit de zadelpen niet voor eeuwig en altijd vast in het frame.

Heb je 3 minuten om ons feedback te geven?

We streven ernaar om je ervaring met ons voortdurend te verbeteren. We sturen je binnenkort een e-mail met een link naar onze service-enquête – laat ons weten hoe tevreden je was.

Met vriendelijke groet,
Canyon Belgium
Ook nog een mooie “tip” van Canyon om jaarlijks de zadelpen uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw in te vetten — blijkbaar is dat volgens hen de manier om een carbon frame rijdend te houden…ik heb blijkbaar dus nog geluk gehad, anders was de fiets onbruikbaar wegens slijtage :-)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1853
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 okt 2025 06:33

Grappig dat ze constant het woord slijtageparts gebruiken. En nog grappiger is dat hun ervaren servicepartner zelf zegt om die zadelpen gewoon te laten zitten als die goed zit.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 okt 2025 08:59

Ik heb goede ervaringen met de Canyon Service Centers bij dit soort issues. Specifiek Koers in Bergschenhoek. Die hebben me pas perfect geholpen met wat onderdelen voor mijn Aeroad die nergens meer verkrijgbaar waren (stuur). Die hebben wat korte lijntjes met Canyon, kan misschien een goede oplossing zijn?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 17 okt 2025 10:00

"Heb je 3 minuten om ons feedback te geven?" O jee. Na zo'n parcours zou ik wel de moeite nemen om dat effe in te vullen :D.
De teller stopt niet bij 50E aan geprint plastic maar daar komen ook nog eens de werkuren in het service center bovenop.
Uno-X Mobility or bust!

Plaats reactie