Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 11 okt 2025 09:31

Die TLR velgen zijn niet zozeer groter maar anders opgebouwd. Waar op een ouderwetse velg de band automatisch naar het midden van de velg schiet, blijft die bij een TLR velg steken op die shelf bij de hook ipv in het gootje in het midden waardoor je die er inderdaad niet op krijgt. Bij de TLR velgen moet je de band manueel en vaak meerdere keren naar het midden van de velg duwen. Mij is het tot hiertoe altijd gelukt zonder hulpmiddelen, met verschillende banden (o.a. GP5000) op verschillende velgen.

Ik heb wel grote problemen gehad bij TLR banden met binnenband waarbij er ooit sealant in de buitenband heeft gezeten. Door de resten van die sealant plakt de binnenband aan de buitenband en dat bemoeilijkt de zaken erg, band is nauwelijks te verwijderen en/of wil niet zonder hobbels op de velg schieten. Talkpoeder lost dat op.

DDX
Forum-lid HC

DDX 13 okt 2025 19:48

DDX schreef: 09 okt 2025 21:17 [..]
Veel mensen vergeten trouwens dat je in geval van echte pech altijd nog binnenbandje kan gebruiken.
Laatste keer dat ik dat heb gedaan is al paar jaar geleden, vraag me eigenlijk af hoelang een tubolito banje houdbaar is zit nu al aantal jaar opgevouwen in zakje.
[..]
Dat was de goden verzoeken natuurlijk om dat te posten.
Vanavond vlak na wegrijden op werk bocht om en latex spoot uit band en band liep echt helemaal leeg.
Toen ik probeerde uit te vinden waar lek zat (bijpompen) zodat ik plug kon steken plopte band uit velgrand....
Binnenband erin dus.

derxx
Forum-lid

derxx 16 okt 2025 09:10

De vraag is nu of die tubolito het dus volgehouden heeft om een paar jaar in het zadeltasje te zitten 😅
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC

DDX 16 okt 2025 10:13

Oh dat weet ik niet, op slechtweer fiets heb ik een gereedschapsbidon zitten met normale binneband/tools en pompje.
Dat bandje zat er ook al 3 jaar in ofzo en die was nog ok.

Janjan
Forum-lid

Janjan 16 okt 2025 17:05

DDX schreef: 13 okt 2025 19:48
DDX schreef: 09 okt 2025 21:17 [..]
Veel mensen vergeten trouwens dat je in geval van echte pech altijd nog binnenbandje kan gebruiken.
Laatste keer dat ik dat heb gedaan is al paar jaar geleden, vraag me eigenlijk af hoelang een tubolito banje houdbaar is zit nu al aantal jaar opgevouwen in zakje.
[..]
Dat was de goden verzoeken natuurlijk om dat te posten.
Vanavond vlak na wegrijden op werk bocht om en latex spoot uit band en band liep echt helemaal leeg.
Toen ik probeerde uit te vinden waar lek zat (bijpompen) zodat ik plug kon steken plopte band uit velgrand....
Binnenband erin dus.
Dat was inderdaad de goden verzoeken. ;)
Waar ik benieuwd naar ben, is of je onderweg met het plaatsen van een tubolito je buitenband 'gepoplopt' kreeg, of dat je toch met een handicap je tocht moest voortzetten.

DDX
Forum-lid HC

DDX 16 okt 2025 17:14

Ik kreeg de band gewoon opgepompt in velgrand.
Wel beetje gehobbel maar volgens mij was dat latex wat op 3 plekken best opgehoopt zat.
Maar band was toch al aan vervanging toe dus thuis nieuwe buitenband erop gedaan.

BTL
Forum-lid

BTL 20 okt 2025 20:35

Vraagje:
Vandaag heb ik met veel moeite m'n Grifo TLR banden gemonteerd.
Zodra ik ze oppomp (co2 pompje gedaan en vloerpomp) hoor ik ze wel 2 keer hard ploppen, maar de rand gaat maar niet dicht.
Ik zie langs de hele rand de witte latex bubbelen zoals je hieronder ziet. Zeepsop ook al geprobeerd (wellicht zijn de bubbels ook wel daarvan...?).

Iemand een idee wat er mis gaat?
Moet het dan persé met een compressor? Het is me tot op heden altijd gelukt met de co2 pomp, behalve nu bij deze banden. Vind het vooral gek omdat ze wel ploppen.

Afbeelding

BTL
Forum-lid

BTL 21 okt 2025 09:39

BTL schreef: 20 okt 2025 20:35 Vraagje:
Vandaag heb ik met veel moeite m'n Grifo TLR banden gemonteerd.
Zodra ik ze oppomp (co2 pompje gedaan en vloerpomp) hoor ik ze wel 2 keer hard ploppen, maar de rand gaat maar niet dicht.
Ik zie langs de hele rand de witte latex bubbelen zoals je hieronder ziet. Zeepsop ook al geprobeerd (wellicht zijn de bubbels ook wel daarvan...?).

Iemand een idee wat er mis gaat?
Moet het dan persé met een compressor? Het is me tot op heden altijd gelukt met de co2 pomp, behalve nu bij deze banden. Vind het vooral gek omdat ze wel ploppen.

Afbeelding
In navolging op voorgaand bericht gisteravond. Ik heb vanmorgen de sealant weer bijgevuld, beetje geschud en gedraaid en opnieuw paar keer opgepompt. Heb wel het idee dat het steeds langzamer leegloopt.

Boslim
Forum-lid

Boslim 21 okt 2025 10:18

BTL schreef: 21 okt 2025 09:39 In navolging op voorgaand bericht gisteravond. Ik heb vanmorgen de sealant weer bijgevuld, beetje geschud en gedraaid en opnieuw paar keer opgepompt. Heb wel het idee dat het steeds langzamer leegloopt.
Ik heb dit ook bij dit type band. Het lijkt erop dat er toch wat poreuze ruimtes eerst gevuld moeten worden. 1 a 2 keer bijvullen/bijpompen na het plaatsen werkt voor mij altijd.

BTL
Forum-lid

BTL 21 okt 2025 13:17

Boslim schreef: 21 okt 2025 10:18
BTL schreef: 21 okt 2025 09:39 In navolging op voorgaand bericht gisteravond. Ik heb vanmorgen de sealant weer bijgevuld, beetje geschud en gedraaid en opnieuw paar keer opgepompt. Heb wel het idee dat het steeds langzamer leegloopt.
Ik heb dit ook bij dit type band. Het lijkt erop dat er toch wat poreuze ruimtes eerst gevuld moeten worden. 1 a 2 keer bijvullen/bijpompen na het plaatsen werkt voor mij altijd.
Thanks voor de reactie. Dat geeft hoop, haha.
Inmiddels na nog weer bijvullen en beetje schudden lijkt het aardig dicht. 1 plekje druppelt nog wat uit.

Vind het wel vreemd. Betekent dus dat eigenlijk langs de hele rand de sealant het uiteindelijk dicht?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 21 okt 2025 14:08

BTL schreef: 21 okt 2025 13:17
Boslim schreef: 21 okt 2025 10:18
Thanks voor de reactie. Dat geeft hoop, haha.
Inmiddels na nog weer bijvullen en beetje schudden lijkt het aardig dicht. 1 plekje druppelt nog wat uit.

Vind het wel vreemd. Betekent dus dat eigenlijk langs de hele rand de sealant het uiteindelijk dicht?
Ja, als je de band er weer afhaalt zal je zien dat de randen helemaal zijn aangekoekt met uitgedroogde sealant. 🙂
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

BTL
Forum-lid

BTL 22 okt 2025 21:32

Even een update; vandaag ermee gefietst en hij loopt niet meer leeg. Had dus toch gewoon tijd nodig. Thanks voor de reacties.

Plaats reactie