Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Mini v brakes

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 12 okt 2025 12:28

Ik neem de gok maar, de tektros besteld. De kosten daarvan zijn te overzien. Inclusief nieuwe stuurlint en kabels ben ik dan voor 60 piek klaar. Dat is te overzien.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 12 okt 2025 12:45

Als je remblokjes aan vervanging toe zijn kan ik ook de eerder genoemde tri-stop blokjes van BBB aanbevelen.
Die zijn er ook in de kortere variant waar 7wattperkilogram het over heeft.
Een tip die ik zelf ook eens ga uitproberen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 12 okt 2025 17:55

De grap zit er vooral in dat je er ook houders voor korte blokjes bij moet hebben.

(en die zijn net anders dan bij gewone caliper velgremmen)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 16 okt 2025 08:09

Magically heeft hollandbikeshop die woensdag pas gingen versturen, gisteren woensdag mijn pakket bezorgd. Dus gisteravond maar gelijk aan de slag gegaan: Montage ging vrij makkelijk, ik ben geen fietsenmaker, dus een beetje zoeken. Nieuwe kabels getrokken en de remmen gemonteerd. Afstellen voor was zo gepiept, achter was lastiger (klein slag in mijn wiel) maar alles loopt netjes vrij. Moet alleen nog de kabelgeleider voor de voorrem (die is niet meer nodig) een keer verwijderen, meer voor het nette en het mooie.

Dan het remmen, wat een verschil, het remt echt veel beter. Even de straat op en neer geweest en paar flink geremd. Wellicht was de afstelling van de oude ook een punt maar dit remt vele malen beter. Mud clearance is vast minder maar voor mij is het een winterfiets, waarmee ik door het bos en schelpenpaden banjer. En af en toe redelijk wat modder, maar dit moet wel gaan werken voor mij. Ik fiets altijd een redelijk stukkie over de weg voor ik het bos/hei in ga, en op de weg waren die remmen echt wel een beperking. Dat gaar nu denk ik echt beter zijn.

Tot nu toe een goede zet, zeker voor de 50 tientjes investering.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 nov 2025 09:15

Inmiddels paar weken verder, en aangezien het vaak crossweer geweest is al een paar keer gereden met mijn nieuwe remmen: investering meer dan waard. Stukken op de weg met hogere snelheid in verkeer, voelt het allemaal veel zekerder. Onverhard ligt de snelheid lager en is het verschil minder. Maar nog steeds blij mee, kan het andere mensen die nog een spartaanse crosser rijden van harte aanbevelen.

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 07 nov 2025 08:50

Mooi man, klinkt goed! Ik weet van mijn oude crosser die ik destijds had dat de cantilevers inderdaad soms qua remmen wat te wensen overlaten. Lekker van genieten komende winter.

Plaats reactie