Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Dat is omdat die subcompact een triple crank is waarbij je de buitenste positie niet gebruikt. Om de twee kettingbladen op de positie te krijgen die een derailleur voor dubbel verwacht, moet de crank verder naar buiten staan.
Nu, met die oude derailleurs en crankstellen met vierkante trapas heb je wel meer speling, dus het zou kunnen dat een kortere as ook werkt. Lees, het is niet 100% noodzakelijk dat je onmiddelijk een nieuwe trapas koopt, je kan eerst proberen of het met je oude niet werkt. Vierkante trapasssen kan je bij elke fietsenmaker kopen.
Nu, met die oude derailleurs en crankstellen met vierkante trapas heb je wel meer speling, dus het zou kunnen dat een kortere as ook werkt. Lees, het is niet 100% noodzakelijk dat je onmiddelijk een nieuwe trapas koopt, je kan eerst proberen of het met je oude niet werkt. Vierkante trapasssen kan je bij elke fietsenmaker kopen.
De trapaslengte kun je zien als de som van 3 lengtes: buitenzijde links naar hart linkse lager, buitenzijde rechts naar hart rechtse lager en hart lager links naar hart lager rechts. Waarbij rechts de kant van de tandwielen is. Is het zo dat het verschil in lengte van de ene Shimano as ten opzichte van de andere gelijk is aan het verschil tussen de beide zijdes buitenzijde rechts naar hart rechtse lager?
Dat zou best kunnen kloppen, maar houd er rekening mee: 1. dat er veel merken zijn, met ieder hun eigen maatsysteem en 2. dat er ook bij Shimano soms de logica in de maatvoering ontbreekt, bijvoorbeeld bij de lengtematen 107 en110mm .
Ik heb al tientallen jaren geen Champion Mondial meer. Zit er geen derailleuroog onder de uitvalpat? Foto's op YouTube laten dat zien.
Wat is dan het probleem?
Ja, uiteraard. Welke 105RD hebben we het over? 5500, 5600, 5700? Nieuwere vergen ook andere shifters, oh nee, onzin, je schakelt immers met de commandeurs. Fietsenmakers weten niets van mixen van materialen.
-
Tussendoor
- Forum-lid
Afhankelijk van het grootste gewenste kransje achter (ik lees in de openingspost een 35) is de derailleurhanger misschien niet lang genoeg en komt de achterderailleur niet laag genoeg.
Dan kan de Wolftooth Roadlink als 'tussenstukje' dienen.
Maar ik ben geen 'expert'.
Dan kan de Wolftooth Roadlink als 'tussenstukje' dienen.
Maar ik ben geen 'expert'.
In dat geval kun je ook gewoon een mtb-achterderailleur met lange kooi (SGS) gebruiken, ook met de commandeurs te schakelen. Bijv Deore, maar ook Alivio zal werken. De genoemde RD105 zal ook van het type GS moeten zijn.
De Roadlink als "tussenstukje" is ook een goed advies.
De Roadlink als "tussenstukje" is ook een goed advies.