Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 14 okt 2025 10:53

Ik heb de indruk dat hoe groter een bedrijf, hoe moeilijk een basic garantie wordt.
kleinere spelers zijn daar dikwijls veel coulanter in.

Alhoewel ik over Shimano dan weer positief moet zijn. Ultegra shifter na 2,5 jaar kostenloos vervangen.

Meedelen dat je dit met alle plezier online zal delen, durft ook al eens helpen.
Zo dom van Canyon, want wat kost hen dit nu?

Boslim
Forum-lid

Boslim 14 okt 2025 17:42

Update:
Na mijn officiële garantiebrief aan Canyon Belgium heb ik inmiddels reactie ontvangen.
Hun antwoord en mijn kanttekening lees je hieronder:

Reactie op mijn officieelere brief aan Canyon Belgium:
Vervangonderdelen worden niet behandeld onder onze garantievoorwaarden.
De wettelijke garantie is van toepassing gedurende 2 jaar op originele Canyon onderdelen (zoals frame, vork, cockpit en zadelpen) en onderdelen van andere fabrikanten waarbij eventuele defecten vastgesteld konden worden bij levering.
Slijtage-onderdelen vallen niet onder dit segment.

U kan alles in verband met onze garantievoorwaarden terugvinden op volgende pagina:
Garantie | CANYON BE

Met vriendelijke groet,
Lara
Canyon Belgium
Opvallend is dat Canyon in dit antwoord zelf aangeeft dat onder de garantievoorwaarden ook de zadelpen valt – en dat dit dus géén slijtageonderdeel is.
De zadelpenklemming (sleeve) maakt integraal deel uit van datzelfde systeem, maar wordt hier desondanks uitgesloten.

meuk
Forum-lid

meuk 14 okt 2025 20:26

marsvos schreef: 12 okt 2025 23:46 Ga je met Sram of Shimano fietsen?

Je kan bij de volledige fietsen kijken wat er ingestoken zit, bij componenten.

Bijvoorbeeld voor de Sram afgemonteerde SLX AXS:

SRAM DUB Pressfit
Bottom bracket standard: PF 86,5
Weight: 67 g

En bij een di2 modelletje:

Shimano Pressfit BB72
Bottom bracket standard: PF 86,5
Weight: 65 g
Geen bottom bracket expert dus nog een follow-up vraag: kan ik voor shimano deze (de keramische versie) gebruiken ipv bovengenoemde: https://www.grintacycling.nl/product/ce ... om-bracket ?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2025 21:50

@boslim: bizarre reactie van Canyon.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2025 00:03

De wettelijke garantie van 2 jaar dekt door Canyon ontwikkelde onderdelen zoals het frame, de vork, cockpit en zadelpen. Het begint op de dag dat de fiets aan de eerste eigenaar wordt geleverd.
Ik zou vragen naar de contactgegevens van het bedrijf dat de zadelpenklem ontwikkeld heeft, zodat je de garantie daar kan claimen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gravel-newbie
Forum-lid

Gravel-newbie 15 okt 2025 06:45

Weet niet precies hoe het zit maar volgens mij is wettelijk gezien de verkoper verplicht garantie te verlenen aan de koper. Als zij nadien willen claimen bij de leverancier van de zadelpenklem is dat aan hen.
Bianchi Impulso Pro GRX825

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2025 08:06

Dat geldt in Nederland. Bij een aankoop in het buitenland, binnen de EU gelden andere regels.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2025 08:10

Als de zadelpenklemming een slijtagedeel is geworden, zijn frame en zadelpen ondeugdelijk ontworpen. Je kunt je garantieclaim ook daar naar verleggen...
Campagnolo Ultra Dork

Gravel-newbie
Forum-lid

Gravel-newbie 15 okt 2025 09:01

Ernie C. schreef: 15 okt 2025 08:06 Dat geldt in Nederland. Bij een aankoop in het buitenland, binnen de EU gelden andere regels.
Ah oké. Nog meer reden om dit soort aankopen in Nederland te doen. Bij mijn nieuwe Bianchi, gekocht bij Piet de Wit met hetzelfde probleem, wordt er geen enkel probleem van gemaakt. Krijg gewoon nieuwe zadelpen en klem.
Bianchi Impulso Pro GRX825

roelw
Forum-lid

roelw 15 okt 2025 09:48

Ernie C. schreef: 15 okt 2025 08:06 Dat geldt in Nederland. Bij een aankoop in het buitenland, binnen de EU gelden andere regels.
In België geldt dezelfde regel.
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie van het complete eindproduct. Als er bv een probleem is met een Shimano onderdeel moet je dat bij Canyon (de verkoper van de fiets) claimen en niet bij Shimano.

Bijzonder is ook wel dat iemand anders (Djemz) hier vermelde dat zijn zadelpensleeve wel onder garantie vervangen is. Ik zou met hem contact opnemen en bij Canyon refereren naar dit garantiegeval.

Als dat een slijtageonderdeel is dan maak ik me wel ongerust dat binnen een paar jaren dit onderdeel stuk gaat en mijn fiets inmiddels een zodanige ouderdom heeft waardoor dit onderdeel niet meer voorradig is en de fiets klaar is voor de schroothoop. Dan kom je in een verhaal terecht zoals de hooverbar op de Grail CF: als deze beschadigd is dan is er geen vervangonderdeel en mag je de complete fiets in de vuilbak werpen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2025 10:02

Zo gaan er nog heel veel fietsen bij het grofvuil belanden de komende jaren :( .
Canyon is wat dat betreft echt een ramp. Ik zou er zelf nooit iets kopen.

Helaas vind de consument het belangrijker dat een fiets er modern uitziet dan dat het blijft functioneren en te repareren is met standaard onderdelen..

Je zou ook eigenlijk geen genoegen moeten nemen met één nieuwe sleeve, maar er minimaal 5 moeten eisen om je fiets nog iets van een normale levensduur te gunnen. Als je dan aan je één na laatste toe bent, vlug op Marktplaats/2dehands, met reserve sleeve dus.
Campagnolo Ultra Dork

tomtom
Forum-lid

tomtom 15 okt 2025 12:00

De reactie van Canyon (Belgie) inzake de zadelpensleeve is natuurlijk terleurstellend en weinig klantvriendelijk. Mijn ervaringen met Canyon NL zijn echter (heel) anders. Ik heb inmiddels 15+ Canyon's in allerlei soorten gekocht en ben altijd snel, netjes en kordaat geholpen. Ook bij twijfelgevallen (en tweedehands gekochte!) waarbij best de oorzaak bij mij had kunnen liggen. Wellicht kan de Canyon-vriendelijke bikeshop nog wat voor je betekenen? Zelfs bij een klein euvel (slordigheid imo) zoals een niet goed afgestelde remklauw kreeg ik de aanbieding dit bij zo'n bikeshop te laten oplossen en de factuur bij hen in te dienen. Kortom, Canyon is zeker geen ramp en op basis van 1 zo'n voorval lijkt me dat ook een (zeer) voorbarige conclusie.

Overigens ook meerdere Canyon's met deze sleeve gehad (en nu ook nog 1tje; Grail). Ik maak nooit de zadelpennen schoon, rijd/reed vrijwel altijd met de verende versie (in deze frames) en heb nog nooit een dergelijk probleem gehad. Voor jou in elk geval vervelend maar volgens mij snel & eenvoudig te herstellen/oplosbaar :winkthumb:
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie