Klopt, dat schreef ik eerder inderdaad. Maar als je net begint met MTB'en, en snelheid is niet per se een prioriteit (wat verstandig zou zijn!), dan is zo'n setje stevig rubber wel lekker voor wat extra zekerheid en grip. En op de Nederlandse rondjes slijten banden echt nauwelijks, dus na een winter rijden zijn ze nog steeds bruikbaar voor "echt" mountainbiken (in de mountains dus) door jezelf of door iemand anders. Het zou voor mij geen doorslaggevend criterium zijn in ieder geval.1094 schreef: ↑13 okt 2025 13:08 Was vooral benieuwd nav je comment eerder in dit topic. Was een overweging om de geleverde set direct te verkopen
Alleen de banden zijn veel te log voor in Nederland, dus je moet er nog 100 euro bijrekenen voor een fatsoenlijk setje XC banden en deze banden bewaren voor als je de grens over gaat (Mantel heeft vaak prima set aanbiedingen)
Ik zou mijn keuze laten afhangen (op volgorde van wat ik belangrijk zou vinden)
Geometrie (wat past bij jouw lichaamsmaten en gewenste rijstijl?)
Voorvork (ik ga er maar even vanuit dat je voor een hardtail wil gaan)
Met dropperpost ipv zonder
Wielen
Remmen
Schakelspul
de rest
Ergens in dit lijstje moet je misschien nog uiterlijk zetten, alhoewel ik daar met een beperkt budget weinig waarde aan zou hechten als dat betekent dat je concessies moet doen aan de rest.