Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 12 okt 2025 10:22

Gewoon even contact opnemen met CAnyon?

nielsve
Forum-lid

nielsve 12 okt 2025 10:58

Idd, contact opnemen met Canyon. Ze hebben dit als reserveonderdeel dus verzenden dit, iets van 45 euro meen ik. Dan bestaande verwijderen en nieuwe erin plakken.

meuk
Forum-lid

meuk 12 okt 2025 12:42

Iemand nog een kortingscode voor Canyon? Ik wil het Aeroad CFR frame kopen dus alle beetjes helpen :)

Edit: zie net 5% korting in Kortingscode topic. Ben geholpen.

meuk
Forum-lid

meuk 12 okt 2025 21:17

Vraagje over het Aeroad CFR frame (vanmiddag besteld); welk bottom bracket moet ik bestellen, kan dat online niet zo snel vinden? Is dat BB86 press fit?

marsvos
Forum-lid

marsvos 12 okt 2025 23:46

Ga je met Sram of Shimano fietsen?

Je kan bij de volledige fietsen kijken wat er ingestoken zit, bij componenten.

Bijvoorbeeld voor de Sram afgemonteerde SLX AXS:

SRAM DUB Pressfit
Bottom bracket standard: PF 86,5
Weight: 67 g

En bij een di2 modelletje:

Shimano Pressfit BB72
Bottom bracket standard: PF 86,5
Weight: 65 g

meuk
Forum-lid

meuk 13 okt 2025 07:31

Ah, dank marsvos, niet aangedacht. Hier kan ik mee verder. Nu kijken of ik nog standaard of iets keramisch wil steken.

roelw
Forum-lid

roelw 13 okt 2025 09:33

Boslim schreef: 11 okt 2025 22:20
nijkie schreef: 11 okt 2025 20:47
https://imgbb.com/

Lees ik het goed binnen3.000 km 2x de zadelpen er uit om schoon te maken?
Ja lees je goed :-) de zadelpen is er wel vaker uitgeweest en schoongemaakt (en voorzien van carbonpasta), maar een volledige reiniging is een tweetal keer gebeurd.(volledig schoonmaken, carbonpasta tussen delen, schroeven op gewenst aanhaalmoment plaatsen).
Eenmaal mijn zadel goed gepositioneerd staat verwijder ik deze nooit meer. Op sommige fietsen rijdt ik al 25k km rond zonder demontage.
Overal kan vuil en zand in maar met dit argument kan je de hele fiets gaan demonteren.

marsman
Forum-lid

marsman 13 okt 2025 09:44

Mwah, het is toch wel best practice om een zadelpen elk jaar even los te halen en te reinigen. Los van het vuil kan het ook geen kwaad om even een visuele inspectie doen op evt schade. Sommige pennen kunnen ook echt muurvast komen te zitten, vaak omdat het omringende aluminium (indien relevant) oxideert.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Boslim
Forum-lid

Boslim 13 okt 2025 10:40

gaisdergerman schreef: 12 okt 2025 10:22 Gewoon even contact opnemen met CAnyon?
Ja, gedaan, kijken of dit onder garantie valt...

Boslim
Forum-lid

Boslim 13 okt 2025 11:02

Vanmorgen al reactie van Canyon en hierop reply gestuurd.
E-mail van Canyon Belgium:
Onze excuses voor het ongemak. De sleeve is gelukkig gemakkelijk te vervangen. Indien u wenst kunnen wij er eentje voor u in bestelling plaatsen. Deze dient dan in het frame gelijmd te worden. U kan hiervoor een 2 componentenlijm voor gebruiken die u in een doe-het-zelf zaak kan bekomen.

Of u kan ook zelf een afspraak maken via één van onze erkende service partners voor de vervanging.
https://www.canyon.com/nl-be/klantenser ... inder.html
In dat geval adviseren wij om de fiets aan te bieden in combinatie met een kopie van de aankoopfactuur.

Met vriendelijke groet,
Canyon Belgium
Mijn reactie aan Canyon:
Beste Canyon-team,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik begrijp dat de sleeve te vervangen is, maar gezien de leeftijd van mijn fiets en het beperkte gebruik verwacht ik dat dit onder de garantie valt.

Het betreft een Canyon Endurace CF SLX 8 Di2, waarmee ik ongeveer 3.000 km heb gereden sinds aankoop. De fiets is steeds zorgvuldig onderhouden en de zadelpen is altijd volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten gemonteerd geweest.
Het lijkt mij dat de kunststof huls niet hoort te breken bij normaal gebruik.

Graag ontvang ik daarom bevestiging dat deze onder garantie kosteloos vervangen wordt — hetzij door toezending van een nieuwe sleeve, hetzij via een erkende servicepartner.

DDX
Forum-lid HC

DDX 13 okt 2025 12:55

Ze zeggen toch nergens dat dit niet onder garantie valt ?

Boslim
Forum-lid

Boslim 13 okt 2025 13:47

DDX schreef: 13 okt 2025 12:55 Ze zeggen toch nergens dat dit niet onder garantie valt ?
Inmiddels wel duidelijk :-) De 'service' geeft tenminste wel snel antwoord ;-)
Mijn reactie aan Canyon (na hun tweede bericht):
Toch wil ik benadrukken dat dit probleem volgens mij niet te maken heeft met normale slijtage. De fiets heeft ongeveer 3.000 km gereden, is altijd zorgvuldig onderhouden en de zadelpen is steeds volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten gemonteerd geweest.

De sleeve is tijdens het fietsen plots gebroken, zonder enige overbelasting of foutieve montage. Dat wijst eerder op een materiaal- of productiefout dan op natuurlijke slijtage.

Gezien de beperkte leeftijd van de fiets en het correcte gebruik lijkt het mij redelijk dat deze schade onder de garantievoorwaarden valt.

Graag hoor ik of u de situatie opnieuw kunt beoordelen, eventueel op basis van de bijgevoegde foto’s van het defect.
Reactie van Canyon Belgium:
Voor de levensduur van de sleeve is het steeds belangrijk dat de zadel, afhankelijk van de omstandigheden, op regelmatige basis niet enkel op het juiste moment wordt gemonteerd, maar dat deze ook wordt schoongemaakt en met nieuwe carbonpasta wordt gemonteerd.

Aangezien het om een slijtageonderdeel gaat en de fiets inmiddels al ouder is dan een jaar, is het niet abnormaal dat deze afhankelijk van het gebruik en de omstandigheden moet worden vervangen. De vervanging valt dan ook niet onder de garantievoorwaarden.

Met vriendelijke groet,
Canyon Belgium
Mijn definitieve reactie aan Canyon Belgium:
Beste Canyon-team,

Na drie Canyon-fietsen in vijf jaar tijd gekocht te hebben, moet ik helaas concluderen dat dit mijn laatste zal zijn. De manier waarop dit probleem wordt afgehandeld vind ik teleurstellend en niet passend bij de kwaliteit en prijsklasse van een fiets als de Endurace CF SLX 8 Di2.

Het gaat om een onderdeel dat na iets meer dan één jaar en slechts ongeveer 3.000 kilometer gebruik defect is geraakt — dat hoort niet te gebeuren bij normaal gebruik en goed onderhoud. Dat dit zonder enige vorm van garantie wordt afgedaan als "slijtage", vind ik ronduit teleurstellend.

Ik zal me daarom niet verder beroepen op garantie, maar vraag u om het defecte onderdeel (de sleeve) voor mij in bestelling te nemen, zodat ik dit kan aankopen en betalen.
Graag laat ik de vervanging en montage uitvoeren bij het Canyon Service Center in Riemst.

Ik zie uw bevestiging en de bestelgegevens graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,

Plaats reactie