Mountainbike gezocht
Ze beloven bredere naven met bredere wielen in bredere vorken. De voordelen zijn marginaal. Ik kan ze niet benoemen. Het voordeel is vooral voor de industrie: minder standaardisatie en minder uitwisselbaarheid tussen verschillende onderdelen en fietsen.
hun fietsen.
-
scottpch64
- Forum-lid
Door de steeds bredere cassettes, van 9sp tot aan 12 sp, komt de breedte van het wiel in het geding bij 142 mm.
Bij Boost wordt de naaf wat breder zodat de spaken niet zo ong. loodrecht op de velg aansluiten (grotere hoek vd spaken) en kun je sterkte/stijfheid van de wielset behouden.
Ook kun je bredere banden monteren omdat de vork verder uit elkaar staat, het geheel van fiets en wiel wordt stijver en dus stabieler.
Boost is bij de wat duurdere/ betere mtb's gemeengoed, alleen de goedkopere instapfietsen hebben geen boost en geen steekas maar QR...
En kun je dus erg veel uitwisselen tussen de verschillende merken, met een goedkopere mtb wordt dat lastiger!
Bij Boost wordt de naaf wat breder zodat de spaken niet zo ong. loodrecht op de velg aansluiten (grotere hoek vd spaken) en kun je sterkte/stijfheid van de wielset behouden.
Ook kun je bredere banden monteren omdat de vork verder uit elkaar staat, het geheel van fiets en wiel wordt stijver en dus stabieler.
Boost is bij de wat duurdere/ betere mtb's gemeengoed, alleen de goedkopere instapfietsen hebben geen boost en geen steekas maar QR...
En kun je dus erg veel uitwisselen tussen de verschillende merken, met een goedkopere mtb wordt dat lastiger!
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Ik zou de fiets pakken die je het meest aanspreekt. Daar stap je uiteindelijk het liefst op.
Verder zou ik wel voor 12 speed kiezen. Dat is toch momenteel de standaard en dus met de best verkrijgbare vervanging onderdelen. (11 speed blijft ook verkrijgbaar, maar wel met iets meer zoeken en wellicht minder keuze)
Verder zou ik wel voor 12 speed kiezen. Dat is toch momenteel de standaard en dus met de best verkrijgbare vervanging onderdelen. (11 speed blijft ook verkrijgbaar, maar wel met iets meer zoeken en wellicht minder keuze)
Wat bedoel je met relatief dure fiets? Deze fietsen zijn allemaal instapmodellen en qua prijs <1500e.Dubbeldekker schreef: ↑07 okt 2025 23:09 Ik zou sowieso, als ik jou was, eerst beginnen met het gegeven MTB’en.
Dat kan ook al met een oud tweedehandsje want je wilt toch eerst uitvinden of het “rossen op ruige paden met kuilen en stenen, boomstammen en modder of rul zand. Steile afdalingen gevolgd door idiote bochten etc. Echt wel iets is wat je leuk vindt toch?
Of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb zelf ook ooit gekeken of MTB’en iets voor mij was. Ik vond het heerlijk hoor! Maar de beperkingen van de Brabantse bossen en het telkens goed schoonmaken van je fiets hebben me doen afhaken.
Als ik tegenwoordig wel eens in de Franse bossen wandel of in de Italiaanse rivierdalen vertoef in Piemonte of Aosta dan verlang ik ook nog wel eens naar een chique MTB.
En toch vind ik de weg en de ruimte van het fietsen met racefiets net wat leuker.
Aan jouw uiteraard de keuze maar wat ik wil zeggen is: beleef eerst de discipline op zich en investeer daarna pas in een relatief dure fiets.
Veel wijsheid met je keuze![]()
Ik heb wel wat op marktplaats gezocht maar heb niet de expertise om de kwaliteit van een mtb goed te beoordelen (vooral vork) en ook niet zo veel zin om alles te gaan vervangen.
Zie ook maar weinig aanbod in mijn regio
Ik snap Dubbeldekker hier wel.
Ik heb ook nog twee mountainbikes gehad. En iedere keer ik het deed, vond ik het heel fijn.
En toch greep ik minder en minder de mtb maar de wegfiets. Idem een beetje met gravelen. Ik vin dhet heel fijn, maar bij twijfel ga ik toch meestal wegfietsen.
Ik zou persoonlijk ook voor tweedehands gaan.
Een nieuwe Cube Attention kost 849. Ok, basic, maar ik heb die ook een jaar gehad en was voor mij meer dan voldoende.
Je vind ze ook dikwijls tweedehands voor weinig. Na een jaar toch upgraden? Dan kan je die met weinig verlies weer verkopen.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 419ffbcab2
Ik heb ook nog twee mountainbikes gehad. En iedere keer ik het deed, vond ik het heel fijn.
En toch greep ik minder en minder de mtb maar de wegfiets. Idem een beetje met gravelen. Ik vin dhet heel fijn, maar bij twijfel ga ik toch meestal wegfietsen.
Ik zou persoonlijk ook voor tweedehands gaan.
Een nieuwe Cube Attention kost 849. Ok, basic, maar ik heb die ook een jaar gehad en was voor mij meer dan voldoende.
Je vind ze ook dikwijls tweedehands voor weinig. Na een jaar toch upgraden? Dan kan je die met weinig verlies weer verkopen.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 419ffbcab2
Bij een Trek Marlin 7 heb je een droppepost. Ook zelfde prijscategorie
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 67/5337141
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 67/5337141
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die M7 ziet er niet uit als een 1100,- fiets. Mooi ding.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!