Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remco Evenepoel

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 okt 2025 22:12

Remco breekt nooit helemaal en Pogacar heeft geen baat bij het blijven vergroten van het gat. Op een minuut heeft hij er lekker de ploegleider bij, dus alle info + eten en drinken in overvloed en soms efkes uit de wind. Meer heeft een mens niet nodig.

Aangezien het nog nooit de goede kant op is gevallen voor Remco (1x bijna in de AGR, maar bijna is niet helemaal), is het gat gigantisch.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 05 okt 2025 23:37

Nog een observatie: Pogačar rijdt makkelijk weg van Remco & co vanuit het zadel.
Evenepoel probeert een ronde daarvoor telkens weg te rijden maar staande op de pedalen, terwijl Pogačar volgt zonder ook maar een seconde zijn gat van het zadel te heffen.
Remco kijkt meerdere keren om en ziet dat achter zich gebeuren, ziet ook dat hij geen millimeter voorsprong krijgt.
Dan zou je toch onderhand de conclusie kunnen trekken dat de tactiek niet veel effect sorteert of niet?
Adversity is the Catalyst of Change

bartdr
Forum-lid

bartdr 07 okt 2025 16:07

Kan dat ook niet aan biomechanica liggen? Ik zou toch gokken dat een profrenner die echt aanzet dat wel doet op de manier die hem het beste ligt.
Pogacar vind ik net op zijn sterkst als die een langgerekte inspanning + eindversnelling kan plaatsen. Als die dat zelf ook weet, dan is het niet onlogisch dat die vooral zittend versneld. Bij pure explosiviteit gok ik dat die wel zou gaan trapperslopen.

Evenepoel lijkt dat vaak tegenovergesteld te doen: explosief een gat slaan en dan aerohouding brommeren.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 07 okt 2025 23:57

Ik begrijp je analyse Bartdr. Maar het parcours leende zich niet echt voor de strategie van explosief er vandoor jassen en daarna aerodynamisch gaan brommeren op het vlakke; er waren simpelweg niet genoeg vlakke stroken voor Evenepoel in de finale om dat spel te spelen.
Wel dapper dat hij het geprobeerd heeft maar misschien was een andere ploeg tactiek beter geweest…
Adversity is the Catalyst of Change

bartdr
Forum-lid

bartdr 08 okt 2025 10:13

"Een andere tactiek waarin Evenepoel kan koersen op een manier dat zijn lichaam even goed of beter rendeert voor de inspanning dat het moet leveren relatief tov de groep", ofzoiets zou dat dan moeten worden?

Mijn gok is lichtjes anders: het gat wordt gemaakt met ergens een tikkeltje beter zijn op een heel specifiek moment en dat tikkeltje beter toont zich dan in "de aanval wel kunnen doseren" vs "over de toeren moeten gaan", waardoor het gat gemaakt wordt terwijl de 'verliezer' van het aanvalsmoment zich even moet herzetten. Als je dan hypertalenten hebt, dan heb je een aantal net-geen-hypertalenten nodig om dat geslagen gat te dichten want "iedereen" moet samenwerken, de inspanning balanceren, .... om die minuut dicht te rijden én je kan niet op je limiet zitten op het moment je de aanvaller bijhaalt want als er dan meteen weer aangevallen wordt...dan ben je niet mee.

Ik weet niet goed of ik duidelijk verwoord wat in mijn hoofd zit, dus ik reken wat op mildheid en begrip :D

el_loco
Forum-lid

el_loco 08 okt 2025 11:07

De enige die Pogacar dit jaar tot zijn limiet heeft gedwongen is Mathieu vd Poel in San Remo en Parijs-Roubaix plus een etappe in de Tour. Volgens mij is hij daarna niet meer over de 100% geweest om een wedstrijd te hoeven winnen. Het gat tussen Evenepoel en Pogacar bergop is te groot om in één winter te dichten vermoed ik, had niet het idee dat hij op het WK of EK écht tot zijn limiet is gegaan.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 okt 2025 11:34

Van Aert in de Tour? (Ik heb die slotetappe gemist, dus ik weet het precieze verloop niet)
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid

el_loco 08 okt 2025 11:40

Oja, die ook nog inderdaad! Met de kanttekening dat ie mentaal en fysiek wel op z`n tandvlees zat aan het eind van de Tour en vAert heeft kunnen `sparen` in de bergen.

jan831
Forum-lid

jan831 08 okt 2025 14:15

maw, eigenlijk mogen we als wielersport-liefhebber blij zijn dat er toch nog een paar renners zijn die tot aan de knieën komen van Pogacar. Remco was de enige die ietwat pogingen deed op de afgelopen kampioenschappen.

Hoog tijd dat die Pogacar een eigen topic krijgt ;-)

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 08 okt 2025 14:53

Misschien zal de nieuwe omgeving hem een boost geven. Red Bull Bora lijkt ervan overtuigd dat ze nog wat extra % uit hem kunnen wringen.

Evenepoel wordt dikwijls uitgelachen omdat hij Pogi niet kan volgen. Hij probeert ten minste. En komt zachtjesaan ietsje dichter, ietsje.
En natuurlijk moet je als renner zelf geloven dat het ooit lukt, anders mag je meteen op fietspensioen.
En da's ook de reden om te blijven kijken. Want met alle respect, de zoveelste solo van 50-60 km wordt saai, hoe indrukwekkend het ook is.

En ja, dat zou ik ook zeggen als de rollen omgekeerd zouden zijn. Sport leeft van spanning, van duels.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2025 14:54

Ik vraag mij af hoe veel (of beter, hoe weinig) mensen RE uitlachen. Verwar de mening over de persoon RE niet met de mening over de renner RE.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 08 okt 2025 15:03

De renner lach ik zeker niet uit. Daar is echt te goed voor, je wordt niet voor niks WK tijdrijden. Als de persoon wel, hij heeft behoorlijk spatjes zoals wij dat thuis noemen. En dat mag, want hij kan een leuk potje fietsen. Maar mag het ook achterwege laten.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie