Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 okt 2025 14:05

Kornuit schreef: 07 okt 2025 13:14 Laat mijn sealant maar stroperig worden, dan dicht het iig beter gaten dan wanneer het waterig wordt. :lol:
Orange wordt stroperig, Schwalbe natte zooi.
Doe mij dan Orange maar, al moet je die wel op tijd bijvullen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

abdr
Forum-lid

abdr 07 okt 2025 14:46

Djemz schreef: 07 okt 2025 12:52 voor die 5€ per biba ga ik toch ook niet beginnen binnenbanden kleven, dat is nog iets van in mijn grootvader zijn tijd. Zelfs thuis vliegen ze gewoon de vuilnisbak in. En wat neemt zo een TPU bandje in beslag van plaats aan 30 gram per stuk zal het toch ook geen groot gesleur zijn.
Een doosje plakgerief weegt 22 gr en daar kan ik alle maten binnenbanden mee repareren. Maar dat doet er niet toe, wat voor deze thread relevant is, is dat ik onze tandem zeker naar tubeless zou converteren als er tubeless banden in die maten (20" en 26", 50 à 55mm) zouden bestaan. Ik denk er in ieder geval over om sealant in de binnenbanden te injecteren, heeft iemand daar ervaring mee?

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 07 okt 2025 18:27

Vorige week in Mallorca, eerste dag, na 15 km stonden we al aan de kant. Een leeglopende achterband bij ėėn van de deelnemers. Bleek een tubeless te zijn, maar de sealant deed het niet. Na veel gepruts, waarbij ook nog 2 biba's sneuvelden, zat er niets anders op dan via de assistentiewagen een ander wiel te laten brengen.
De pechvogel heeft achteraf getrakteerd ☕ omdat we zo lang hadden moeten wachten. Conclusie: eind goed, al goed.☕

abdr
Forum-lid

abdr 07 okt 2025 18:34

Patrick VB schreef: 07 okt 2025 18:27 Bleek een tubeless te zijn, maar de sealant deed het niet. Na veel gepruts, waarbij ook nog 2 biba's sneuvelden, zat er niets anders op dan via de assistentiewagen een ander wiel te laten brengen.
2 binnenbanden kapot? Daar is dan toch nog wat meer misgegaan dat met tubeless weinig of niets te maken heeft... Voor alle duidelijkheid, dit is geen kritiek op jou maar ik kan me wel vinden in de reactie van Kornuit:

Kornuit schreef: 07 okt 2025 13:35 Het valt en staat ook met diegene die er mee rijdt.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2025 18:46

daniel1975 schreef: 07 okt 2025 14:05
Kornuit schreef: 07 okt 2025 13:14 Laat mijn sealant maar stroperig worden, dan dicht het iig beter gaten dan wanneer het waterig wordt. :lol:
Orange wordt stroperig, Schwalbe natte zooi.
Doe mij dan Orange maar, al moet je die wel op tijd bijvullen.
Ik begrijp het allemaal niet, gebruik Schwalbe Doc Blue (i.c.m. Schwalbe Pro One TLE) nu al meer dan 10 jaar en nooit 'echte' problemen gehad, dus waarom een andere sealant gebruiken is mij een raadsel of is het zo iets zoals men zegt: "Bij een ander is het gras altijd groener". 🤔
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 07 okt 2025 19:05

Het is allemaal herhaling, maar Stan's (= Doc Blue) en Stan's Race Sealant gaven bij mij als resultaat:

1. Tubeless banden die maar niet wilden dichten en bleven lucht lekken langs de flank.
2. Lekken die wel tijdelijk gedicht werden maar na verloop van tijd terug open gingen.
3. Sealant die zich scheidt in water en latex slierten.

Op aanraden van een vriend overgestapt op Orange Seal Endurance, dat gebruik ik nu al een hele tijd naar tevredenheid.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2025 19:12

Zo zie je maar weer wat er voor verschillen kunnen zijn tussen de gebruikers.

Gebruik al meer dan 10 jaar alleen maar Schwalbe tubeless banden en Schwalbe sealant zonder problemen, eerst 23mm op 7 bar, daarna 25mm op 6 bar en nu 28mm op 5bar. Ik ben ook niet van plan over te stappen op iets anders, waarom zou ik?

Ik zou eerder zeggen doe je beklag eens bij de serviceafdeling van Schwalbe (service@schwalbe.nl) men staat daar open voor verbetering. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 07 okt 2025 19:59

Waarom zou ik Schwalbe lastig vallen? Ik rijd niet met hun banden en die sealant maken ze zelf niet. De reden dat ik reageer, is dat de beginperiode van tubeless rijden bij mij best frustrerend was wegens de problemen die ik hierboven geschetst heb. Wat ik dus wil zeggen: als je problemen hebt met banden die niet willen dichten, kan het geen kwaad om van sealant te veranderen, zij het Orange Seal, zij het MucOff die hier ook wel veel positieve commentaar krijgt, of ....

jackflash
Forum-lid

jackflash 07 okt 2025 20:33

Wat is jullie ervaring met de werking van sealant in de winter / koude periodes? Merk je dan dat gaatjes minder goed gedicht worden dan in de zomer?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2025 21:52

jackflash schreef: 07 okt 2025 20:33 Wat is jullie ervaring met de werking van sealant in de winter / koude periodes? Merk je dan dat gaatjes minder goed gedicht worden dan in de zomer?
Nee

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2025 09:24

abdr schreef: 07 okt 2025 19:05 Het is allemaal herhaling, maar Stan's (= Doc Blue) en Stan's Race Sealant gaven bij mij als resultaat:

1. Tubeless banden die maar niet wilden dichten en bleven lucht lekken langs de flank.
2. Lekken die wel tijdelijk gedicht werden maar na verloop van tijd terug open gingen.
3. Sealant die zich scheidt in water en latex slierten.

Op aanraden van een vriend overgestapt op Orange Seal Endurance, dat gebruik ik nu al een hele tijd naar tevredenheid.
Ik ben ooit begonnen met Orange Seal en toen die leeg was kostentechnisch overgestapt naar Doc Blue, maar viel mij gelijk op dat de banden sneller druk verloren. Heb er niet mee lek gereden, maar had er minder vertrouwen in. Orange Seal zorgt (zoals de naam al zegt) voor een seal laagje aan de binnenkant en daarmee blijft de druk beter. Nu weer overgestapt op Orange Seal. Volgens mij heb ik nog wat in het flesje van Doc Blue, dus kan die binnenkort ook wel weer eens testen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 okt 2025 08:18

Stans/Doc blue heb ik best goede ervaringen mee. Enige wat ik altijd een drama vind is de zooi die achterblijft in de band.
Geen probleem als je een band monteert en oprijd, maar bij bv MTB wissel ik nog wel eens en dan is het echt niet fijn.

Muc off laat ook meer een laagje achter en het dicht net wat makkelijker en sneller gaten ook aan de zijkant van de band.
Je hebt er wel meer van nodig maar het dicht echt wel beter. Daarnaast spoel je de band zo met water schoon.

Plaats reactie