Dit is een argument dat ik nog niet kende, maar zou wel een showstopper voor mij zijn. De bedoeling van het hele 'tubeless' is juist dat het zelf gaten dicht. Als het dat in een groot aantal gevallen niet doet, heeft het weinig toegevoegde waarde. Op basis van deze twee meldingen kan ik alleen niet inschatten of dat uitzonderingen zijn of dat het echt 50/50 is zoals Djemz zegt.Djemz schreef: ↑06 okt 2025 16:05Als de sealant zijn werk doet, bij mij stond ik de helft van de keren op 1 bar en dat merk je dan wel en het waren niet echt noemenswaardige gaten. En dan laat ik de keren dat er luchtverlies langs het ventiel was ook nog in het midden. Ik ben ook naar TPU gegaan. Zelfde voordelen als tubeless zonder het gedoe.Orlok schreef: ↑06 okt 2025 10:42Ik begrijp die negativiteit niet, je verlies helemaal geen 'paar bar' - niet altijd natuurlijk - als je lek rijd op hogere druk met de racer, ergo veelal merk je pas dat je hebt lek gereden als je thuis komt.scottpch64 schreef: ↑06 okt 2025 07:23 Met lage druk werkt tubeless op een racer prima, maar dan heb ik over 3 bar of minder...
Nadeel van tubeless is de hogere druk bij racebanden, je raakt een paar bar kwijt voordat de latex het lek kan dichten, voor mij dus een reden dat tubeless op de racer een no go is.
Ik gebruik TPU banden van Ridenow Aliexpress voor de racer, de gravelbike en mtb zijn wel tubeless gemaakt en daar werkt het, door de lagere druk, wel goed!![]()
Tubeless
Wij rijden hier al jaren op al onze fietsen en wielsets tubeless en de keren dat ik thuis kwam met wat latex op het frame is echt maar een stuk of 2x geweest. En wij maken beide 10-12k kilometer per jaar in alle omstandigheden. Zoals Orlok zegt merk je het meestal niet en wanneer je het wel merkt kan je altijd een beetje bij pompen en als dat niet voldoende is een plug steken, maar ook dat heb ik nog maar 1x nodig gehad. Mijn vrouw wil ook echt niet meer terug naar biba want daar heeft ze veel minder vertrouwen in.jackflash schreef: ↑06 okt 2025 20:15Dit is een argument dat ik nog niet kende, maar zou wel een showstopper voor mij zijn. De bedoeling van het hele 'tubeless' is juist dat het zelf gaten dicht. Als het dat in een groot aantal gevallen niet doet, heeft het weinig toegevoegde waarde. Op basis van deze twee meldingen kan ik alleen niet inschatten of dat uitzonderingen zijn of dat het echt 50/50 is zoals Djemz zegt.Djemz schreef: ↑06 okt 2025 16:05Als de sealant zijn werk doet, bij mij stond ik de helft van de keren op 1 bar en dat merk je dan wel en het waren niet echt noemenswaardige gaten. En dan laat ik de keren dat er luchtverlies langs het ventiel was ook nog in het midden. Ik ben ook naar TPU gegaan. Zelfde voordelen als tubeless zonder het gedoe.
Wel belangrijk om goede sealant te nemen. Wij zijn erg tevreden over Orange Seal.
Ik ben deze zomer 3 keer lek gereden met binnenband. Ik kon niet anders dan denken dat dit toch echt niet meer van deze tijd is, vooral omdat ik Murphy-gewijs elke keer een stortbui op mijn dak kreeg tijdens het plakken. Ik ga niet ontkennen dat tubeless een beetje meer setup op voorhand vraagt, maar dat zinkt voor mij in het niets met de tijd die je wint tijdens het fietsen. Ook als je een plug nodig hebt of wat moet bijpompen. Het suckt absoluut om in de regen op zoek te gaan naar een gaatje in een binnenband.
-
scottpch64
- Forum-lid
Je gaat je binnenband ook niet plakken onderweg, dat is niet meer van deze tijd!
Nieuwe binnenband steken en weer door.
Probleem met latex bij een racer is dat wanneer je 'm weer op druk zet, datzelfde gaatje weer open springt, het gat dicht zich dan weer wanneer je weer 1tot 2 bar verloren hebt...
Ik rijd ook rond de 10/11000km per jaar op racer, gravelbike en mtb en die problemen doen zich niet voor met de gravelbike en mtb vanwege die lagere druk, die ik dus wel tubeless rijd!
Je leest dus hier wisselende verhalen, van experts die het geprobeerd hebben en weer teruggegaan zijn naar bv TPU binnenbanden, tot anderen die er dik tevreden over zijn...
Een binnenband vervangen kunnen de meesten hier op het forum, werken met tubeless banden en latex is een ander verhaal...
Doe er je voordeel mee.
Probleem met latex bij een racer is dat wanneer je 'm weer op druk zet, datzelfde gaatje weer open springt, het gat dicht zich dan weer wanneer je weer 1tot 2 bar verloren hebt...
Ik rijd ook rond de 10/11000km per jaar op racer, gravelbike en mtb en die problemen doen zich niet voor met de gravelbike en mtb vanwege die lagere druk, die ik dus wel tubeless rijd!
Je leest dus hier wisselende verhalen, van experts die het geprobeerd hebben en weer teruggegaan zijn naar bv TPU binnenbanden, tot anderen die er dik tevreden over zijn...
Een binnenband vervangen kunnen de meesten hier op het forum, werken met tubeless banden en latex is een ander verhaal...
Doe er je voordeel mee.
Is het probleem niet een klein beetje dat je dikwijls gewoon niet merkt dat je lek reed en dus denkt dat het allemaal wel meevalt?
Ik rij nu toch bijna 4 jaar tubeless op de racer en heb nog niet 1x een latexfontein gehad.
Maar als TPU voor je werkt, dan vooral iet veranderen want het tubeless leggen is toch wat meer werk dan een binnenbandje steken.
Ik rij nu toch bijna 4 jaar tubeless op de racer en heb nog niet 1x een latexfontein gehad.
Maar als TPU voor je werkt, dan vooral iet veranderen want het tubeless leggen is toch wat meer werk dan een binnenbandje steken.
Dat is zeker van deze tijd. Je moet zowieso het lek localiseren om na te kijken of er niets in de buitenband zit dat onmiddellijk terug een lek veroorzaakt. Als je het lek gevonden hebt, kan je het net zo snel plakken.scottpch64 schreef: ↑07 okt 2025 07:18 Je gaat je binnenband ook niet plakken onderweg, dat is niet meer van deze tijd!![]()
Daarenboven zijn wij 23 dagen onderweg geweest met alles tezamen 3 wielmaten: 20”, 26” en 28”. Hoeveel binnenbanden denk je dat ik wil meesleuren?
Ik vind dat dat erg meevalt. Met goed werkgerief en een beetje ervaring ben ik denk ik bijna even snel bij het installeren van tubeless buitenband als bij het installeren van binnen- buitenband combo:
- velglint installatie is eenmalig (of toch niet elke keer je een nieuwe tubeless band legt)
- band ploppen met compressor en terug aflaten (dit zou je zelfs kunnen overslaan maar ik doe het toch steeds om geprul met latex te vermijden)
- vullen met vloeistof via spuit en ventiel
- band terug ploppen met compressor of voetpomp
- schudden/draaien voor gebruik
Er zijn wel wat moeilijker banden (Enve

voor die 5€ per biba ga ik toch ook niet beginnen binnenbanden kleven, dat is nog iets van in mijn grootvader zijn tijd. Zelfs thuis vliegen ze gewoon de vuilnisbak in. En wat neemt zo een TPU bandje in beslag van plaats aan 30 gram per stuk zal het toch ook geen groot gesleur zijn. Nu iedereen doet waar hij/zij zichzelf het prettigst bij voelt natuurlijk.abdr schreef: ↑07 okt 2025 11:49Dat is zeker van deze tijd. Je moet zowieso het lek localiseren om na te kijken of er niets in de buitenband zit dat onmiddellijk terug een lek veroorzaakt. Als je het lek gevonden hebt, kan je het net zo snel plakken.scottpch64 schreef: ↑07 okt 2025 07:18 Je gaat je binnenband ook niet plakken onderweg, dat is niet meer van deze tijd!![]()
Daarenboven zijn wij 23 dagen onderweg geweest met alles tezamen 3 wielmaten: 20”, 26” en 28”. Hoeveel binnenbanden denk je dat ik wil meesleuren?
Mijn ervaringen met tubeless zijn dat het mss vooral ook de band is die iets steviger is, maar als ik het van de sealant moest hebben was ik er niet gerust op:
- 1ste keer met de gravel een steen erdoor geprikt, alles spoot eruit volledig lek binnen de minuut
- 2de keer met de gravel idem, biba steken was beide keren een ramp en grote smeerboel met die sealant.
- 3de keer op de racer steentje erdoor, plug gestoken, maar toen ik hem met co oppompte spoot de sealant er langs de plug uit wegens de hoge druk, op 1 bar thuis geraakt, de dag erop was het wel dicht. En die keer was mijn band ook uit de velgrand geschoten tijdens het steken van de plug, gelukkig ging die weer op zijn plek.
- 4de keer racer wat drukverlies gehad, dus ik kon wel door maar verschillende keren spoot het er dan toch weer een beetje uit telkens met meer drukverlies, maar toch de rit kunnen uitrijden op 3 bar
- 5de keer racer, een klein steentje die was wel mooi gedicht en nooit iets van gevoeld
tussenin verschillende keren drukverlies gehad door lekkende ventielen
Dit is dan in 2 jaar gebruik met de sealant van schwalbe, muc off en op het einde orange seal die het best werkte. Die andere 2 deden totaal niks als er een gat was.
Met biba: ik rij op 14k km op een jaar mss 2x lek, en biba vervangen duurt dan nog geen 10 minuten. Geen gedoe met banden die niet willen ploppen, lekkende ventielen, sealant aanvullen. Want al bij al is het ook nog een pak kostelijker dan gewoon een biba (zelfs al is het een TPU).
En het is niet dat ik het geen kans heb gegeven of er niets van ken, maar op de racer werkt het voor mij niet goed genoeg om er vertrouwen in te hebben.
Ik heb mijn fietsenmaker ook eens om advies gevraagd. Hij gaf aan dat hij persoonlijk de voorkeur geeft aan tubeless, maar niet vanwege het minder lek rijden of beter gezegd het niet merken dat je lek rijdt, maar vanwege het comfort en de grip. Hij vertelde ook nog dat het fietsen met tubeless op een road bike in de winter regelmatig voor de nodige problemen zorgt, omdat de latex dan door de kou veel stroperiger is en zijn werk minder goed doet. Nu lees ik dat je daar dan weer andere soorten sealant voor hebt, maar dit alles aanhorende (en ook de verhalen in dit topic), ben ik niet overtuigd.
Ik ga er dus (nog) niet aan beginnen op mijn (winter / slecht weer) wielen. Voorlopig nog maar gewoon TPU binnen banden.
Ik ga er dus (nog) niet aan beginnen op mijn (winter / slecht weer) wielen. Voorlopig nog maar gewoon TPU binnen banden.
Als ik het zo lees en je de verhalen van je FM voor waar aanneemt dan zou ik ook gewoon lekker bij biba houden.jackflash schreef: ↑07 okt 2025 13:09 Ik heb mijn fietsenmaker ook eens om advies gevraagd. Hij gaf aan dat hij persoonlijk de voorkeur geeft aan tubeless, maar niet vanwege het minder lek rijden of beter gezegd het niet merken dat je lek rijdt, maar vanwege het comfort en de grip. Hij vertelde ook nog dat het fietsen met tubeless op een road bike in de winter regelmatig voor de nodige problemen zorgt, omdat de latex dan door de kou veel stroperiger is en zijn werk minder goed doet. Nu lees ik dat je daar dan weer andere soorten sealant voor hebt, maar dit alles aanhorende (en ook de verhalen in dit topic), ben ik niet overtuigd.
Laat mijn sealant maar stroperig worden, dan dicht het iig beter gaten dan wanneer het waterig wordt.
Het is eigenlijk ook niet voor te stellen dat wij sinds 4 jaar dat wij nu tubeless rijden eigenlijk niet meer lek hebben gereden, afgezien van die ene paar keren dat de sealant wel zijn werk deed en 1x een plug nodig gehad, maar wel gewoon verder kunnen rijden en dat zonder biba te moeten wisselen.
De ervaringen zijn gewoon heel wisselend als ik het zo lees. De een heeft louter horror ervaringen en voor de ander (zoals jij) is tubeless 1 groot feest. Ik kies dan nu maar nog even voor de 'veilige' weg en hou het bij de biba's. Laat me eerst maar eens wat meer ervaring opdoen bij het tubeless gravelen.
Het valt en staat ook met diegene die er mee rijdt. Ik zou het ook niet adviseren een een paar fietsmaatjes want als ik zie hoe ze met hun fiets omgaan en voor elk wissewasje mij of de FM nodig hebben. Het tubeless maken van een wielset is peanuts, maar als je geen inzicht hebt hoe je dat goed moet aanpakken of wat je moet doen als je een plug moet steken etc kan het wel eens slecht uitpakken met je ervaring.