Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 okt 2025 09:42

Afgelopen week in Mallorca gefietst en het viel qua aftakeling veel beter mee dan gedacht of gevreesd.
We waren er respectievelijk 7 en 6 jaar geleden.
Op vrijwel alle hellingen ging het sneller dan toen.
Vooraf nog getwijfeld om een andere cassette te plaatsen, maar de kleinste versnelling (35/28) enkel op 't einde van de Sa Calobra nodig gehad. Op al de rest nog 1 of 2 kroontjes over.
Met regelmaat kan je blijkbaar de aftakeling afremmen.
Maar dat het sowieso minder wordt, daar zijn mijn madam en ikzelf, zeker van.

Goudhaantje
Forum-lid

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 okt 2025 09:44

jakkel schreef: 03 okt 2025 21:58 [...]
En die W/kg, over hoeveel tijd spreken jullie dan? 60 minuten dat je dat vermogen trapt?
Dat gaat in mijn geval over de gemeten FTP op basis van een 20 minuten test.

Helaas ben ik door een geconstateerde aandoening gedwongen te stoppen met competitief wielrennen en intensief trainen. Ik ben er echter van overtuigd dat ik anders op dit moment (volgende maand word ik 57) nog steeds 'mijn mannetje had gestaan' tijdens Gran Fondo's.

Ik probeer nu vooral zoveel mogelijk te genieten en merk dat ik, ondanks dat ik dus niet meer intensief train, nog elke keer als ik een berg oprijd dat het 'er nog inzit'.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je ouder wordt, de intensieve trainingsblokken cruciaal zijn om beter te worden en/of (zo lang mogelijk) goed te blijven. Joe Friel schrijft dat ook in zijn boek. Met uitsluitend (lange) duurtrainingen denk ik dat het verval sneller zal gaan. En uiteraard is 'consistency' nog belangrijker dan ooit.

Goudhaantje
Forum-lid

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 okt 2025 09:57

Jans schreef: 05 okt 2025 09:26
Kilowatt schreef: 04 okt 2025 22:01 Jans, je bent weer lekker aan het stoken. Wat is jouw bijdrage aan dit topic ?
Die heb ik eerder toegevoegd, maar ik hoef niet in herhaling te vallen.
Inmiddels lijkt het niet meer te gaan over ouder worden,maar hoe hoog is mijn ftp. En dat is op mijn leeftijd niet belangrijk meer, trouwens, was voor mij ook nooit belangrijk. Dit heeft niets met stoken te maken, maar met waar sommigen zich druk over maken. Namelijk off-topic. Ik weet dat ik me er ook schuldig aan maak soms, maar dan wordt er over me heen gevallen.
Trouwens, afgelopen week nog heerlijk gefietst op mijn 70e in de omgeving van Cambrils. En ja, het ging beduidend langzamer dan 7 jaar geleden.
Ook voor sommige 'oudjes' is FTP nog steeds erg belangrijk. Overigens ook interessant omdat je daarmee kunt vaststellen hoeveel je verliest. Hetzelfde geldt voor het laten meten van je VO2max. Voor jou is het dus niet belangrijk, voor mij is/was het erg belangrijk. Het zegt jou nier zoveel, maar ik vind het wel interessant om dat van anderen te horen. Uiteraard niet in het kader van opscheppen, maar wel in het kader van wat er nog mogelijk is met gestructureerd en intensief trainen. Gelukkig mag dat zo lang als je wilt of kan. Daar geldt geen leeftijdsgrens voor. Dat kan ook nog bij 70+.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 okt 2025 10:09

Goudhaantje schreef: 05 okt 2025 09:57
Kilowatt schreef: 04 okt 2025 22:01 Jans, je bent weer lekker aan het stoken. Wat is jouw bijdrage aan dit topic ?
Inmiddels lijkt het niet meer te gaan over ouder worden,maar hoe hoog is mijn ftp. En dat is op mijn leeftijd niet belangrijk meer, trouwens, was voor mij ook nooit belangrijk. Dit heeft niets met stoken te maken, maar met waar sommigen zich druk over maken. Namelijk off-topic. Ik weet dat ik me er ook schuldig aan maak soms, maar dan wordt er over me heen gevallen.
Trouwens, afgelopen week nog heerlijk gefietst op mijn 70e in de omgeving van Cambrils. En ja, het ging beduidend langzamer dan 7 jaar geleden.
Ook voor sommige 'oudjes' is FTP nog steeds erg belangrijk. Overigens ook interessant omdat je daarmee kunt vaststellen hoeveel je verliest. Hetzelfde geldt voor het laten meten van je VO2max. Voor jou is het dus niet belangrijk, voor mij is/was het erg belangrijk. Het zegt jou nier zoveel, maar ik vind het wel interessant om dat van anderen te horen. Uiteraard niet in het kader van opscheppen, maar wel in het kader van wat er nog mogelijk is met gestructureerd en intensief trainen. Gelukkig mag dat zo lang als je wilt of kan. Daar geldt geen leeftijdsgrens voor. Dat kan ook nog bij 70+.
Zoals je ziet, ik hoef niet zo nodig meer, maar heb redelijke resultaten in andere sporten gehaald, vanaf mijn 10de. Turnen, badminton, tennis, iets minder bij windsurfen. Prima als die cijfers voor anderen wel belangrijk zijn. Hopen dat wanneer het wel minder wordt, mensen wel plezier houden in het fietsen. Bij jou is het duidelijk dat het goed lukt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 okt 2025 10:12

Patrick VB schreef: 05 okt 2025 09:42 Afgelopen week in Mallorca gefietst en het viel qua aftakeling veel beter mee dan gedacht of gevreesd.
Vooraf nog getwijfeld om een andere cassette te plaatsen, maar de kleinste versnelling (35/28) enkel op 't einde van de Sa Calobra nodig gehad. Op al de rest nog 1 of 2 kroontjes over.
Heerlijk gefietst en genoten op Mallorca zo te lezen :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 okt 2025 10:16

Jans schreef: 05 okt 2025 10:09
Goudhaantje schreef: 05 okt 2025 09:57
Zoals je ziet, ik hoef niet zo nodig meer, maar heb redelijke resultaten in andere sporten gehaald, vanaf mijn 10de. Turnen, badminton, tennis, iets minder bij windsurfen. Prima als die cijfers voor anderen wel belangrijk zijn. Hopen dat wanneer het wel minder wordt, mensen wel plezier houden in het fietsen. Bij jou is het duidelijk dat het goed lukt.
Jans, ik denk voor de meeste hier ook niet maar het is gewoon lekker als je bepaalde waardes haalt op een x leeftijd. En als dat voor jou niet interessant is dan is dat prima maar dat ventileer je wel vaker je eigen gedachte. Laat degene er gewoon van genieten op zijn eigen manier. En ik geniet ook van een heel rustig herstel ritje als ook van afzien. Dank u wel.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 okt 2025 10:29

nijkie schreef: 05 okt 2025 10:12
Patrick VB schreef: 05 okt 2025 09:42 Afgelopen week in Mallorca gefietst en het viel qua aftakeling veel beter mee dan gedacht of gevreesd.
Heerlijk gefietst en genoten op Mallorca zo te lezen :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
Dat kan je wel stellen. Het aantal fietsers die je dagelijks treft is niet te tellen. Hotel (Astoria Playa in Alcudia) was ook een voltreffer.
De organisatie van Kortweg (Golazo Travel moet je nu zeggen) opnieuw top.
Het weer zat goed, op een halve dag na.
Mijn kopvrouw is nu officieel Queen van de oma's😉: volgens Strava de toptijden gereden bij 65+. Qua aftakeling kan dat wel tellen.
Straks de mooiste foto's uitzoeken bij Mallorca Cycling Photos. Blijvende herinnering.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 okt 2025 10:47

Dubbeldekker schreef: 04 okt 2025 20:22 Zo jammer dat er ook in dit topic weer (twee*) mensen moeten gaan zaniken en peuteren teneinde de hele sfeer in dit gemoedelijke topic te verpesten.
er is, behoudens die twee*, niemand hier die een probleem heeft met het feit dat het off-topic, fietscafé topic alle kanten op waait.
Laat gewoon lekker gaan of lees gewoon niet mee als je je zo ergert.

*) Die twee wil ik voor de duidelijkheid wel even bij naam noemen, dat zijn namelijk Orlok en Jans
Volgens mij heb jij er ook een handje - de grootste - van. 🤣
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 okt 2025 13:17

Jans schreef: 05 okt 2025 10:09 Zoals je ziet, ik hoef niet zo nodig meer, maar heb redelijke resultaten in andere sporten gehaald, vanaf mijn 10de. Turnen, badminton, tennis, iets minder bij windsurfen. Prima als die cijfers voor anderen wel belangrijk zijn. Hopen dat wanneer het wel minder wordt, mensen wel plezier houden in het fietsen. Bij jou is het duidelijk dat het goed lukt.
Tussen de regels door pochen ;-)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 okt 2025 13:29

Wie een plasje heeft willen doen heeft het gedaan, broek omhoog en een streep er onder.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 okt 2025 13:47

Met t ouder worden, worden er vaker plasjes gedaan… ;-)

jakkel
Forum-lid

jakkel 05 okt 2025 14:04

Kornuit schreef: 05 okt 2025 08:57

Het valt mij altijd op dat FTP voor veel mensen een soort van status is, terwijl het niet meer is als een tool om mee te trainen. Op het vlakke is je frontale oppervlak een vaak onderschatte component voor je snelheid. Bij fietsen draait het om snelheid en niet om power. Ik haal met mijn postuur niet super hoge waardes (FTP ligt in seizoen tegen de 290w), maar als ik mijn snelheid/vermogen vergelijk met anderen doe ik het niet zo gek. Dat komt ook door mijn postuur met 64kg en 179cm. Het lukt mij ook makkelijk (of doe het onbewust) dat ik mijn schouderbladen wat intrek.
FTP is een feitelijk gegeven en daarom is het wel een sterke indicator van hoe het gesteld is met je conditie. Ik gebruik het helemaal niet om te trainen. Ik volg ook totaal geen trainingsschema's ofzo. Ik rijd altijd maar wat naar hoe ik me voel of waar ik zin in heb. Uiteraard gaat het in eindeffect maar om één ding: snelheid. De houding op de fiets is daarmee ook een heel bepalend iets. En hoe hoger de snelheid, hoe meer die houding mee gaat spelen.

Plaats reactie