Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsverlichting

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 04 sep 2024 13:14

'k Hoop dat je tevreden zal zijn over het licht, maar durf zeggen dat dat wel goed komt.
Als achterlicht gebruik ik nu een radar, maar voordien was ik heel tevreden over de Sigma Blaze.
Fijn lichtje met diverse modi én remlicht functie. Is te vinden voor 20-25 euro.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 05 sep 2024 00:06

Dank voor de tip, ik ga die eens uitproberen. En ik zal tzt laten weten hoe het voorlicht mij is bevallen. Als het goed is krijg ik die ergens volgende week binnen.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 11 sep 2024 19:22

Voor de geïnteresseerden.
Een paar weken geleden heb ik een Xand "op de kop" lamp gekocht met afstandbediening. Die is met houder voor de Garmin. De koplamp heeft 3 verschillende standen én groot licht. Knipperlicht is ook nog mogelijk. In eerste instantie had ik de houder niet goed staan waardoor de tegenliggers verblind werden, maar dat is nu verholpen. Achter heb ik een BBB BLS168 die je aan de zadelpen/-buis kun vastmaken. Je schakelt door de onderkant tegen de zadelbuis te duwen.
Ik ben heel tevreden over beide lampen. De koplamp kan ik ook nog als zaklantaarn gebruiken.

Woutoro32
Forum-lid

Woutoro32 12 sep 2024 07:18

Sigma buster 700 heb ik. Is tegenwoordig de 800 dacht ik. Krachtige straal en bundelt goed. Houdt het al 3 jaar goed vol.

Heb hem bevestigd onder mijn fietscomputer met een go pro aansluiting!?

TrailRider333
Forum-lid

TrailRider333 17 sep 2025 12:16

jandoedel schreef: 11 sep 2024 19:22 Voor de geïnteresseerden.
Een paar weken geleden heb ik een Xand "op de kop" lamp gekocht met afstandbediening. Die is met houder voor de Garmin. De koplamp heeft 3 verschillende standen én groot licht. Knipperlicht is ook nog mogelijk. In eerste instantie had ik de houder niet goed staan waardoor de tegenliggers verblind werden, maar dat is nu verholpen. Achter heb ik een BBB BLS168 die je aan de zadelpen/-buis kun vastmaken. Je schakelt door de onderkant tegen de zadelbuis te duwen.
Ik ben heel tevreden over beide lampen. De koplamp kan ik ook nog als zaklantaarn gebruiken.
Ben je ondertussen nog steeds tevreden van de XAND koplamp? Welk model heb je?

MarkE
Forum-lid

MarkE 23 sep 2025 20:28

Het lampje vind ik op zich wel fijn, alleen de stuurhouder is wat minder. Je moet het rubbertje voor de stuurbocht echt heel netjes in de groefjes van de houder prutsen, want anders lijkt hij wel vast te zitten, maar een dag later rammelt hij los. En het kunststof van de houder is zo zacht dat je het boutje er snel door heen trekt. Inmiddels al een nieuwe van futurum gekregen. Ik heb nu een klein vulstukje geprint waardoor dit nu wel goed lijkt te blijven. En daarmee ook de eerste gerepareerd.

De 1300 geeft meer dan genoeg licht. Stand drie niet echt vaak nodig. Lamp lijkt ook niet te verblinden mits goed afgesteld.

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 03 okt 2025 15:50

Nu we het hier over fietsverlichting hebben, kijk en vraag ik graag mee. Ik heb mijn interesse laten vallen op een lamp waar ook mijn navigatie op kan, de Garmin Edge 850.

Ik zie dan de Ravemen FR300 of FR500 voorbij komen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze (kop)lamp? (en eventueel een juist achterlicht daarbij)

Ik lees dat het eigenlijk is om "gezien" te worden of is het eigenlijk wel meer dan alleen "gezien" te worden?

Nu zie ik Ravemen, maar zijn er andere goede/degelijke merken waar de navigatie op plaats kan worden?
Redbull Pro-SL 2010 + CSL - 3000 - Edge 850

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 03 okt 2025 17:27

De FR500 is volgens Ravemen toch ook om zelf te kunnen zien? Ik vind het een interessante optie, maar ik twijfel of 500 lumen voldoende is voor mijn ritten.

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 03 okt 2025 17:37

Goede verlichting is er genoeg te koop. Maar ik denk dat het plaatsen en afstellen een belangrijke zaak is. Let op dat je voorlicht ook zichtbaar is van schuin van voren. Als de lamp wegvalt achter je stuurbocht/remgrepen ben je niet altijd zichtbaar. Helaas het geval bij de lampen die onder de fietscomputer worden gemonteerd.
Of het achterlicht wat de volle laag vuil en bagger van het achterwiel tegen zich aan geslingerd krijgt. Kan het nog zo'n fel lampje zijn, als er modder op zit zie je hem niet.
En om niet alle tegenliggers tot wanhoop te drijven, stel die 800 Lumen schijnwerper netjes af naar beneden...

walters
Forum-lid

walters 04 okt 2025 00:11

klaastuin schreef: 03 okt 2025 17:27 De FR500 is volgens Ravemen toch ook om zelf te kunnen zien? Ik vind het een interessante optie, maar ik twijfel of 500 lumen voldoende is voor mijn ritten.
Ik heb hem een week geleden binnen gekregen. 3 ritten van 2x een uur gedaan. In normaal verlichte wegen prima, in polder bij echt donker net iets te weinig, maar zeer tevreden voor polder dan even de sigma erbij aan. Aanrader de fr 500

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 04 okt 2025 08:05

walters schreef: 04 okt 2025 00:11
klaastuin schreef: 03 okt 2025 17:27 De FR500 is volgens Ravemen toch ook om zelf te kunnen zien? Ik vind het een interessante optie, maar ik twijfel of 500 lumen voldoende is voor mijn ritten.
Ik heb hem een week geleden binnen gekregen. 3 ritten van 2x een uur gedaan. In normaal verlichte wegen prima, in polder bij echt donker net iets te weinig, maar zeer tevreden voor polder dan even de sigma erbij aan. Aanrader de fr 500
Goed om te weten. Het bos is nog wat donkerder dan de polder, dus ik zoek nog even verder.

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 04 okt 2025 11:44

Ik heb al jaren hetzelfde voor- en achterlampje van Lezyne en ben best tevreden over de kwaliteit, accuduur en lichtopbrengst. De voorlamp heet 400 xl. Ze hebben allebei een rubber strap waardoor ze nauwelijks trillen. Ik heb ze meestal op knipperstand. Op de hoogste continu stand geeft hij een lichtbundel(tje) op de weg. Ik gebruik ze op mijn winter racer. Mijn zomerracer heeft een stuur uit 1 stuk met garmin mount waar de voorlamp onder kan. Daarvan is de hoek verstelbaar, dus geen verblinding. Maar ik gebruik de racefietsen alleen voor training en tochten, woon-werk doe ik op een trekkingfiets.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Plaats reactie