Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Rechtszaak tussen Strava en Garmin (EDIT Suunto start ook rechtzaak)

marsman
Forum-lid

marsman 03 okt 2025 12:33

Geen idee of dit al eens gepost is in een van de Garmin / Strava draadjes. Maar ik maak even een nieuwe draadje. Want dit lijkt me wel een dingetje: https://www.dcrainmaker.com/2025/10/str ... vices.html

Gaat om een dispuut over segmenten en heatmaps.
Laatst gewijzigd door marsman op 08 okt 2025 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 03 okt 2025 13:11

Afbeelding

abdr
Forum-lid

abdr 03 okt 2025 16:27

Ik denk niet dat dit goed gaat aflopen voor Strava. Uit het artikel van DC Rainmaker blijkt al dat ze niet echt sterk staan, maar ondertussen vind iemand hoog genoeg om zich "strava team" te noemen het ook nog nodig om zich over de zaak uit te laten op Reddit, wat mij juridisch helemaal ondoordacht lijkt. Zenuwachtigheid voor een nakende beursgang?

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 okt 2025 18:29

"Ga je gang en maak me aan het lachen".
hun fietsen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 okt 2025 22:56

DCR heeft vaak de neiging dingen nogal op te blazen. Net zoals die drone laatst die 2 gr te zwaar is.

Dat Amerikaanse bedrijven elkaar aanklagen is doodnormaal. Het is bijna gek als het niet gebeurt. Uiteindelijk draait het alleen maar om geld. Het zal allemaal wel loslopen en de kans is heel groot dat gebruikers er nooit iets van zullen merken.

marsman
Forum-lid

marsman 08 okt 2025 09:09

Suunto voegt zich bij Strava, klaagt ook Garmin aan: https://www.gadgetmatch.com/suunto-stra ... us-garmin/

Tarkin
Forum-lid

Tarkin 09 okt 2025 08:20

Dit kan wel eens interessant worden. Garmin geeft ook aan dat ze meer zichtbaarheid willen op Strava.

Misschien komt de concurrentie echt wel op gang en dat zou geen slechte zaak zijn voor de consument. Zeker gezien straat ook zoveel achter de betaalbaar heeft gestopt

marsman
Forum-lid

marsman 09 okt 2025 08:58

Dit soort zaken zijn nooit goed voor de consument, want een kneiter duur proces heeft echt alleen de doelstelling om er beter van te worden. Lees, concurrentiepositie verbeteren zodat je meer geld kan vragen aan de consument. Wedden?

Strava leunt alleen op de verkoop van jouw!! data + contracten met partijen die hun spullen aanbieden op de site + abonnementen. Garmin heeft een veel bredere inkomstenbron. Suunto is volgens mij maar een kleine partij, die hopen wellicht om met weinig middelen mee te kunnen liften op een mogelijk succes van Strava in de rechtzaal.

Ik kan me heugen dat Strava het even geleden niet goed deed qua financiën. Ontslagen en de CEO / oprichter die vertrok. Als je een beetje Googled dat zie dat ze behoorlijk in de weer zijn met fundraising en overnames: https://www.wsj.com/finance/strava-app- ... n-ef50e598. Vaak zijn dit soort zaken gewoon onderdeel van de strategie om te vechten voor je plekkie. En in de US betekent dat gewoon 'See you in Court'.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 okt 2025 10:30

Strava leunt alleen op de verkoop van jouw!! data
Een paar kanttekeningen.

1. Strava verkoopt geen persoonlijke data.
2. Ze verkopen wél geaggregeerde en anonieme data via hun "Metro" businessmodel. Bijvoorbeeld aan steden die willen weten hoeveel fietsers/lopers er langs punt X komen. Of aan wetenschappers.

Echter draagt dit businessmodel maar heel erg weinig bij aan de omzet. Het leeuwendeel komt van adverteerders (challenges enz.) en abo's.

Tarkin
Forum-lid

Tarkin 09 okt 2025 13:43

marsman schreef: 09 okt 2025 08:58 Dit soort zaken zijn nooit goed voor de consument, want een kneiter duur proces heeft echt alleen de doelstelling om er beter van te worden. Lees, concurrentiepositie verbeteren zodat je meer geld kan vragen aan de consument. Wedden?

Strava leunt alleen op de verkoop van jouw!! data + contracten met partijen die hun spullen aanbieden op de site + abonnementen. Garmin heeft een veel bredere inkomstenbron. Suunto is volgens mij maar een kleine partij, die hopen wellicht om met weinig middelen mee te kunnen liften op een mogelijk succes van Strava in de rechtzaal.

Ik kan me heugen dat Strava het even geleden niet goed deed qua financiën. Ontslagen en de CEO / oprichter die vertrok. Als je een beetje Googled dat zie dat ze behoorlijk in de weer zijn met fundraising en overnames: https://www.wsj.com/finance/strava-app- ... n-ef50e598. Vaak zijn dit soort zaken gewoon onderdeel van de strategie om te vechten voor je plekkie. En in de US betekent dat gewoon 'See you in Court'.
Als garmin met een degelijke Strava concurrent komt (met heatmaps en segmenten) dan hebben ze een sterkere positie dan strava imho. Want ze hebben een groot deel van de device markt (die die data genereert) in handen.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 09 okt 2025 13:51

Garmin heeft Connect, inclusief heatmap en segmenten. Maar geen social (cq onvindbare social) en hun API is alleen beschikbaar voor "approved business developers", dat smoort leuke initiatieven als StatsHunters wel in de kiem. Dus het enige waar Connect goed voor is is het doorsluizen van je data naar Strava...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 okt 2025 14:02

Bovendien is de UI van Connect nog niet eens op 5% van die van Strava.

Plaats reactie