Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Baas

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 02 okt 2025 13:42

jwkeij schreef: 02 okt 2025 12:19 Zo laat insta mij nog wel eens Gen-Z vakantiefietsers zien: 'IK GA OP DE FIETS NAAR ROME EN DIT IS WAT IK MEENAM!'
Alles is echt de hel op aarde in het kwadraat. Alles is een uitdaging van jewelste. Alles wordt gefilmd. Maar genieten, jongen. Pooh. Dát dan weer wel.
Niets gesponsord, maar het valt mij gewoon op.
Echt een hele irritante trend inderdaad. Alsof een stukje fietsen door Europa zo bijzonder en meeslepend is. Ik zal wel een te ouwe lul zijn voor zulke content.

Ik ben dit voorjaar met m’n vriendin door Andalusië gefietst en daarvan heb ik wel eea. gedeeld op m’n Insta, maar ik moet er niet aan denken om de hele dag bezig te zijn met alles maar vastleggen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 02 okt 2025 13:59

tommeke14 schreef: 02 okt 2025 13:42
jwkeij schreef: 02 okt 2025 12:19 Zo laat insta mij nog wel eens Gen-Z vakantiefietsers zien: 'IK GA OP DE FIETS NAAR ROME EN DIT IS WAT IK MEENAM!'
Alles is echt de hel op aarde in het kwadraat. Alles is een uitdaging van jewelste. Alles wordt gefilmd. Maar genieten, jongen. Pooh. Dát dan weer wel.
Echt een hele irritante trend inderdaad. Alsof een stukje fietsen door Europa zo bijzonder en meeslepend is. Ik zal wel een te ouwe lul zijn voor zulke content.

Ik ben dit voorjaar met m’n vriendin door Andalusië gefietst en daarvan heb ik wel eea. gedeeld op m’n Insta, maar ik moet er niet aan denken om de hele dag bezig te zijn met alles maar vastleggen.
Ik ben wel met Tommeke in 4 dagen door de Eifel gefietst, maar man man man wat een influencer is dat. Echt elke geit werd op de foto gezet :lol:

marsman
Forum-lid

marsman 02 okt 2025 13:59

Anyway, Baas lijkt het qua influenzen redelijk braaf te houden met Boogie en een ploegje die ze sponsoren.

Ben ik nog wel benieuwd of iemand het frame ergens op Ali kan duiden, kunnen we nog even checken wat de inkoopprijs is :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 okt 2025 16:24

rikkert schreef: 02 okt 2025 08:52
MarkVeenstra schreef: 02 okt 2025 08:47
stansfield schreef: 02 okt 2025 08:43 Zo te lezen ben ik niet de enige die juist afkeer van een merk krijgen wanneer het door influencers gepromoot worden.
Dan blijven er tegenwoordig maar weinig merken over waar je geen afkeer tegen hebt :lol:
Mjah, het zijn toch wel vaak dit soort merken die zich bedienen van de diensten van influencers. Het is natuurlijk ook een relatief goedkope manier van marketing. En voor mij maakt het ook een beetje uit welke influencer. Als het iemand is die soms kritisch is en ik al serieuze fietser zie, naja ok. Maar als het een modepoppetje is die alles geweldig vind omdat zij het gratis krijgt, en er voor betaald wordt...neuh, dat helpt niet echt.
Specialized heeft een heel peloton influencers.
Canyon, BMC, Cannondale, Bianchi, Ridley ..,

Misschien dat het dan eerder "brand ambassador" genoemd wordt, maar is natuurlijk van hetzelfde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 02 okt 2025 16:32

Kornuit schreef: 02 okt 2025 13:59
tommeke14 schreef: 02 okt 2025 13:42

Ik ben wel met Tommeke in 4 dagen door de Eifel gefietst, maar man man man wat een influencer is dat. Echt elke geit werd op de foto gezet :lol:
:D :D :D

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 okt 2025 18:40

Uhhhh, dit topic gaat toch over BAAS?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 02 okt 2025 19:11

asmeets schreef: 02 okt 2025 18:40 Uhhhh, dit topic gaat toch over BAAS?
Ja. Maar bij uitbreiding kennelijk over merken die zich willen profileren via influencers.
Even heel droog (sec):
Je koopt een bulk blanco fietsen of fiets onderdelen in China.
Vervolgens huur je een grafisch ontwerper in om wat decals te verzinnen.
Dan besticker je die fietsen met de decals die de grafisch vormgever heeft uitgespuugd. En je noemt het een nieuw merk (nog een paar AI filmpjes plaatsen op je verkoop site en hoppakee de eerste bestellingen stromen binnen)

Echt geweldig dit systeem….
Adversity is the Catalyst of Change

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 02 okt 2025 20:31

<mod>
Ik heb het laatste bericht verwijderd daar dit te ver ontspoorde, offtopic en nodeloos grof was.
Kunnen we weer ontopic komen a.u.b.?
</mod>

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 03 okt 2025 07:30

Ik vind het aero frame wel mooi, alleen de premium prijs die ze eraan hangen niet... :(

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 03 okt 2025 07:50

Edit: laat maar.
Laatst gewijzigd door tommeke14 op 03 okt 2025 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2025 08:02

Dubbeldekker schreef: 02 okt 2025 19:11
asmeets schreef: 02 okt 2025 18:40 Uhhhh, dit topic gaat toch over BAAS?
Ja. Maar bij uitbreiding kennelijk over merken die zich willen profileren via influencers.
Even heel droog (sec):
Je koopt een bulk blanco fietsen of fiets onderdelen in China.
Vervolgens huur je een grafisch ontwerper in om wat decals te verzinnen.
Dan besticker je die fietsen met de decals die de grafisch vormgever heeft uitgespuugd. En je noemt het een nieuw merk (nog een paar AI filmpjes plaatsen op je verkoop site en hoppakee de eerste bestellingen stromen binnen)

Echt geweldig dit systeem….
Niet echt een nieuw dit. Vroeger kwamen de stalen frames uit Italië en werd er hier een merkje opgeplakt. Bij veel illustere Italiaanse merken komt al 40 jaar geen frame meer uit eigen fabriek. Bij sommigen is dat nooit gebeurd. Daar is alleen maar met onderaannemers gewerkt.
Bij die onderaannemers werd vaak ook gewoon een frame uit de folder aangewezen voor het nieuwe model.

Terug naar Baas: Als het concept je duidelijk is en er geen leugens worden verspreid in de marketing, is er niks mis mee. Iedere klant kan zelf bepalen of hij een Cube, een S-Works of een Baas koopt. In dat laatste geval ben je zeker niet het goedkoopste uit. Je krijgt wel een unieke fiets en hopelijk goede service van een lokale ondernemer die zich niet kan verschuilen achter importeurs en fabrikanten.

Wat ik eerder heb gezegd over de prijsstelling is ook niet per se een negatief. Laat je een frame naar wens opbouwen door de lokale fietsenmaker, dan zit je in hetzelfde schuitje, maar dan heb je alsnog een standaard spuitschema. Sommigen willen nu eenmaal die custom fiets en hebben geen zin om dagenlang het internet af te struinen naar de goedkoopste optie. Die mensen zullen niet vaak potentiële forumleden zijn, maar ze bestaan blijkbaar wel.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2025 08:18

tommeke14 schreef: 03 okt 2025 07:50 Ik zat even te kijken op de productpagina van die aerofiets. Naast de ChatGPT teksten viel me nog iets op. Ze zeggen het volgende:

‘De Novel Aero is volledig vervaardigd van hoogwaardig carbon en is goedgekeurd door de UCI’.

Met daaronder een plaatje van een sticker met de tekst ‘APPROVED UCI Frameset * 40471’.

Als je op die exacte tekst zoekt in Google kom je o.a. ook uit op de website van Prorace. Wel een ander frame. Maar ook dit:

https://www.cyclingnews.com/news/britis ... se-frames/

Afbeelding
The fake stickers in question, lifting at the corners and clearly different from a legit approval sticker. The code, 40471, is also the same as the one on the example stickers from the UCI

8-) 8-)
Toch staat het frame in de UCI lijst met code Baas-001. Waarom dan deze sticker is mij een compleet raadsel. Lijkt mij eerder een shortcut naar wantrouwen dan een toevoeging...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie