Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 01 okt 2025 20:20

In hoeverre is de minimale bandenspanning aangegeven op de wang van de band leidend?
Ik heb Pirelli Cinturato Gravel M gemonteerd. Ze zijn TLR, maar ik rij ze met binnenband. Op de wang van de band staat min 2.5 bar. Dus ik heb ze naar 2.5 bar gepompt. Maar het voelen nu net tractorbanden. Liefst zou ik richting de 2.2 ofzo gaan, zeker op het voorwiel maar loop ik dan extra risico?
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 okt 2025 20:28

Se7en schreef: 01 okt 2025 20:20 In hoeverre is de minimale bandenspanning aangegeven op de wang van de band leidend?
Ik heb Pirelli Cinturato Gravel M gemonteerd. Ze zijn TLR, maar ik rij ze met binnenband. Op de wang van de band staat min 2.5 bar. Dus ik heb ze naar 2.5 bar gepompt. Maar het voelen nu net tractorbanden. Liefst zou ik richting de 2.2 ofzo gaan, zeker op het voorwiel maar loop ik dan extra risico?
Ik heb de 40mm versie op 2 bar gereden wel tubeless zonder problemen.
Overbodige vraag :D waarom met biba?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 01 okt 2025 20:35

Kort antwoord: geen zin in tubeless.

Lang antwoord: ik zie nog altijd de meerwaarde van tubeless niet in. Mijn velgen zijn er (nog) niet op voorbereid en ik heb geen zin om mij te verdiepen in alles wat erbij komt kijken om wel tubeless te rijden. Daar komt bij dat ik nu al amper lek rij (even afkloppen) en zo wel, ik langs de weg een biba in amper 5 minuten verwissel. Als je tubeless rijdt en pluggen niet lukt zit je met een gigantische smeerboel.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 okt 2025 21:10

Gewoon op 2 bar rijden of iets lager, 1.8 aan de voorkant of zoiets.

Zelf erg goede maar nog korte rit gedaan met de Tufo Swampero 44 in Limburg. Goede grip en ze rollen zeer fijn, ze zijn gewoon zeer soepel - lijken een lage rolweerstand te hebben ( Tubeless).

De Speedero 44 heb ik hier in de buurt van mijn huis gefietst. Fijne band ( ook op de weg ), snelle band op asfalt ondanks de lage druk 1.7&1.9 bar. Veelal schelpenpaden hier in de buurt ipv echte gravel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

thja14
Forum-lid

thja14 02 okt 2025 14:28

Gisteren eerste ritje gemaakt met Vitoria T50, opvolger Terreno dry, heb ik begrepen. Was in het donker dus redelijk voorzichtig wat gravelstrookjes gereden. Band gaf heel veel vertrouwen, maar lijkt minder snel dan de Challenge gravel grinders die ik eerder een tijdje gebruikt hebt. Qua sturen en vertrouwen in losserzand lijkt de T50 zo op het eerste gevoel wel echt een stukje beter.
Ooit actief als Ophetkantje

rob86
Forum-lid

rob86 13 okt 2025 10:37

Ik ben bezig met mijn eerste gravel fiets op te bouwen (rijd al jarenlang race) maar ik zie het bos niet meer door de bomen qua bandenkeuze. De fiets zal vooral in het vlakke vlaanderen gebruikt worden waarbij het toch veelal hoppen is van asfalt naar gravel en terug naar asfalt. Qua breedte dacht ik daarom ergens rond de 40mm te nemen (meer dan 40 lijkt me overkill, te smal heeft dan weer meer nadelen dan voordelen tijdens gravel? ) maar de andere variable is dan het profiel. Ik dacht zelf dat de Schalwbe Pro RS 40 wel een mooie band is waarmee je zowel gravel als asfalt kan doen? Idee is wel om met de gravel zoveel mogelijk gravel op te zoeken mits ik de racefiets voor het asfalt zou gebruiken...de RS band heeft mogelijks te weinig profiel voor natte modderige paden en mul zand wat hier in de kempen zeker aanwezig is? Alvast bedankt voor het advies!

pino
Forum-lid HC

pino 13 okt 2025 11:19

Ik gebruik Pathfinder in 42mm voor nagenoeg alles. Pro-versie meen ik. Tubeless in het terrein op rond de 2 bar, bij rijden met bepakking op veel asfalt tegen de 3bar. In de modder hier gebruik een cyclocrosser.
(n=1)
Niet zijken maar reiden !

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 13 okt 2025 11:27

Uiteindelijk ga je altijd consessies moeten maken wanneer je over alle terreintypes wil. Je kan niet EN vlot op asfalt gaan EN veel grip hebben op modderbaantjes EN vlot over zand gaan. Vorige winter heb ik de Lumberjack Winter Edition in Zutendaal gereden met 50mm Pirelli Gravel M's voor en achteraan en dat ging best goed op zowel zand en modder. Ik zou altijd minstens 45mm gaan.

Tenzij je echt diep in de modder gaat, is een profiel zoals een Pirelli M heel capable op winter trails en gravel stroken. Iets minder vlot op het asfalt maar dat telt als goeie winter training :D .
Uno-X Mobility or bust!

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 13 okt 2025 11:31

Ik ben sinds kort overgestapt naar een 45mm voor en een 40mm achter. Met name het feit dat ik voor iets meer ruimte heb en 45mm achter net te krap gaat zijn. Sturen gaat bijzonder lekker met de iets bredere aan de voorzijde. De achterzijde loopt er toch wel achteraan. Voor mij in de huidige omstandigheden een prima keuze. Banden zijn Schwalbe G-One. Als het natter gaat worden ga ik overschakelen naar een iets grovere nop aan de voorzijde.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 13 okt 2025 12:14

In de zomer had ik er specialized pathfinder pro banden op liggen (30mm) en in de winter tufo swampero (44mm)

Dit jaar uit luiighheid niet gewisseld en het hele jaar op de swampero's blijven rijden. Bolt iets minder op asfalt, maar toch nog redelijk goed. En het geeft toch wel wat meer comfort.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 okt 2025 13:50

vincent75 schreef: 13 okt 2025 11:31 Ik ben sinds kort overgestapt naar een 45mm voor en een 40mm achter. Met name het feit dat ik voor iets meer ruimte heb en 45mm achter net te krap gaat zijn. Sturen gaat bijzonder lekker met de iets bredere aan de voorzijde. De achterzijde loopt er toch wel achteraan. Voor mij in de huidige omstandigheden een prima keuze. Banden zijn Schwalbe G-One. Als het natter gaat worden ga ik overschakelen naar een iets grovere nop aan de voorzijde.
+1 dat zou ik ook doen.

Als je toch al 40mm wilt rijden kan je, als je dat kwijt kan net zo goed naar 45 of 50mm, het nadeel is vrijwel niets en het voordeel is wel veel meer comfort en grip op gravel. Gewoon 50mm gaan rijden als dat kan.

Dan voor iets grover bv Pirelli H achter en M voor of iets verglijkbaars van andere merken. Een modderband rijd ik eigenlijk nooit. Het percentage echter modder op een gravel of MTB rit is vaak niet veel en zeker niet over bv 10 ritten gemiddeld.

rob86
Forum-lid

rob86 13 okt 2025 14:13

Top. Ik denk dat ik voor een iets groffere band ga zoals de G-one R of de Pirelli M. Eventueel in de zomer dan de voorband vervangen door de RS of Pirelli H. Qua breedte is de max van mijn frame 45mm... maar met 45mm komt de voorband denk ik wel dicht tegen de onderbuis (obv foto's) zodat er mogelijk wat sneller modder blijft steken en slepen tegen band.

Plaats reactie