Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5731
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 sep 2025 19:04

Mogelijk dat een zoektocht op marktplaats een goedkopere en snellere weg is. Er staan verbazende zaken op.
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 sep 2025 19:13

Tweedehands cranks van die leeftijd zijn meestal volledig versleten. Als je toch nieuwe kettingbladen moet kopen, kan je beter ineens een volledige Spa Cycles crank kopen (met bladen naar keuze, TA Specialités of Spa Cycles' eigen merk), kost niet veel meer en je moet niet zitten zoeken achter passende boutjes en dergelijke.

Slijtage van kettingbladen is, sinds er hier thuis met wax gereden wordt, eigenlijk niet meer van toepassing. Maar dat is een ander topic.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4408
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 sep 2025 19:29

Mocht je voor bovenstaande optie kiezen… ik heb hier nog zo’n spa cycles crankset liggen. Voor vierkant as. Met 50/34 bladen + een 39 blad. Ik meen een 170mm crank. Heb ik ooit gekocht voor m’n champion Mondial, waar ik vervolgens hooguit 500km mee gereden heb. Misschien heb ik de trapas er ook nog bij.
Hoeft niet veel te kosten.
Mocht je interesse hebben, doe gerust een PB.

abdr
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 sep 2025 22:16

Als dat gewoon een dubbele crank is, kan topic starter er nog geen kleinere kettingbladen opzetten. Je moet een triple crank met 110 én 74 BCD hebben om die kleine (< 34T) kettingbladen te kunnen monteren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 8010
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 sep 2025 22:26

Spa Cycles heeft keuze te over!

Rinaldo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2025 11:26

Rinaldo 17 sep 2025 09:59

Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18389
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 sep 2025 10:55

Daar is inderdaad rekening mee gehouden.

https://link.marktplaats.nl/m2298499383 ... ialbuttons

Zou ook een optie zijn. De kabelstops om op een oud stalen frame te gebruiken zitten er al bij.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9466
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2025 11:00

Je hebt inderdaad een andere as nodig (eentje die verder uitsteekt aan de rechter kant).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18389
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 sep 2025 11:16

Goede aanvulling! Bij iedere crank voor vierkante as hoort de juiste lengte as. Ook als je naar een compact gaat kan het zijn dat je een anderen as nodig hebt. Voor triple vrijwel zeker.
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2221
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 sep 2025 18:03

Heb je een klassiek conuslager, dan kun je dat demonteren en hoef je alleen een nieuwe as op te duiken in de juiste lengte en juiste variant (BSA/Engels of Italiaans)

abdr
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 sep 2025 18:14

Rinaldo schreef: 17 sep 2025 09:59 Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Spa Cycles zet er meestal ook de benodigde trapas-lengte bij. Bij die triple staat 110mm, dat kan je vergelijken met je huidige as. Voor je die kunt meten moet je de cranks verwijderen.

Dat gezegd zijnde, ik zou geen triple kiezen maar een subcompact ("super compact" bij Spa Cycles) omdat de kans dan groter is dat je je huidige achterderailleur kan behouden. Voor een triple moet je zowieso één met lange kooi hebben. Daarenboven schakelt een dubbel veel beter dan een triple. Voor een subcompact heb je een 116-118mm as nodig.

Een nieuwe trapas begint bij 12€ (Shimano UN-BB300), de moeite niet om iets samen te stellen uit oude onderdelen.

Rinaldo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2025 11:26

Rinaldo 17 sep 2025 19:18

Hallo abdr,
Fijn gedetailleerd bericht! Het verbaasd mij dat je voor een subcompact een langere as nodig hebt dan voor een triple? Zo’n subcompact is toch smaller?

Plaats reactie