Over de wielersport en zijn beoefenaars.

La Vuelta 2025

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 10 sep 2025 19:15

Als het geen entertainment is, komt het ook niet op tv en verdienen de renners geen pepernoot.
[/quote]

Werd er niet gekoerst toen de renners nog geen pepernoot verdienden? Gaat elke profsporter meteen achter een bureau, draaibank of toonbank staan als er geen knaken meer te halen zijn?

Ik denk: competitie is er toch wel. Door alle poen is niveau natuurlijk gigantisch ontwikkeld. Maar voor de rest van je leven binnen zijn na de carrière is toch een relatief recente ontwikkeling. Misschien maken wij, het publiek, de sporters wel gek met al het geld, kritiek en overdreven verwachtingen. En als de sport al van kinds af aan je passie is en je wil het hoogste halen, vergt dat tegenwoordig wel erg veel opofferingen. En nogmaals, competitie is er toch wel. Mijn zwager en ik verveelden ons op een Grieks eiland, we vonden een lekke voetbal en binnen 5 minuten hadden we een spel, regels en puntentelling. Topsport is natuurlijk een ander paar mouwen. Maar wellicht waren de ronderenners wel wat gelukkiger toen ze nog niet maanden op een berg moesten doorbrengen en hun eten wegen. Of hoefde een voetballer geen 200m atleet te zijn. Ook al verdienden ze een fractie.

CALPE
Forum-lid

CALPE 10 sep 2025 19:50

havana schreef: 10 sep 2025 17:43 Ik heb een idee.

We hebben al de strijdlustigste renner van de dag. Waarom hebben we dan niet de minst-strijdlustigste renner? Ik stel voor dat deze renner verplicht in een grijs tenue moet rijden, inclusief een grijze helm en grijze fiets. Op het shirt staat een muis. 's Morgens bij de ploegenpresentatie mag het toegestroomde publiek tomaten of ander rot fruit op deze renner gooien.

Deze Vuelta zou J. Vinegaard deze trui van begin tot einde hebben gedragen.
Zou hilarisch en heel toepasselijk geweest zijn om Vingesaai in zijn true colors te tonen. :winkthumb:

chris80
Forum-lid

chris80 10 sep 2025 20:17

Als ik Vingegard was geweest had ik even 1 of 2 flinke kopbeurten gedaan toen Almeida was gelost. Hij moest in zijn eentje tegen de wind in beuken en zij waren met zijn 4en.. Dan had het Almeida heel wat meer moeite gekost.

Verder denk ik dat Vingegard gokt op de tijdrit en dat Almeida hem er niet af rijdt zaterdag. Hij was nl ook wat verkouden en ws ook moe van de tour. "minimale" inspanning, maximaal resultaat.

galileo2
Forum-lid

galileo2 10 sep 2025 20:40

Fietsgenieter schreef: 10 sep 2025 18:12 Word beetje flauw op al het gemekker over de 'passieve' Vingegaard.
Nu pas? Er is hier en in het topic Tour 2025 al wat over gezaagd. Hoeveel keren de opmerking Vingesaai of saaie koers al gepasseerd is. Ik zou zeggen kijk dan niet meer en ga zelf fietsen.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 10 sep 2025 21:17

Blijkbaar was het te lastig om de TT van 27 km morgen te beveiligen…..die is namelijk ingekort tot 12,2 km.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 10 sep 2025 21:26

Een grap of om te huilen?

Dat is een lange proloog ipv een tijdrit.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 sep 2025 21:33

Echt om te janken ja!
Dit is echt een Vuelta die compleet onthoofd wordt door mensen die niets van topsport weten en op een totaal verkeerde manier aandacht vragen voor een zeer belangrijk probleem.
Echt heel jammer dit!

Hopelijk kan de etappe van zaterdag wel doorgaan zoals bedoeld was.
Adversity is the Catalyst of Change

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2025 22:39

Morgen tijdrit ingekort van 27 naar 12 km uit "veiligheidsoverwegingen".
Oproerkraaiers krijgen hun zin.
https://sporza.be/nl/2025/09/10/van-27- ... 531405493/
I know myself like no one else
Nothing to defend

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 11 sep 2025 00:27

Voor mij een vuelta om snel te vergeten. Na acties om de veiligheid te waarborgen, inkorten van ritten en de weinig strijvaardige toppers. Al kan ik me ,na zien van het verloop op de laatste klim,goed inbeelden de de toppers hun benen leeglopende aandrijvingen zijn.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 sep 2025 05:46

Dubbeldekker schreef: 10 sep 2025 21:33 Echt om te janken ja!
Dit is echt een Vuelta die compleet onthoofd wordt door mensen die niets van topsport weten en op een totaal verkeerde manier aandacht vragen voor een zeer belangrijk probleem.
Echt heel jammer dit!

Wat een klucht.
De organisatie zou imo er beter mee stoppen en de handdoek gooien, dit is niet één akkefietje dat weinig invloed heeft op het totaal, dit is een onthoofde Vuelta. Als je niet in staat bent om de impact van de saboteurs op het koersresultaat te minimaliseren kan je beter je conclusies trekken en de eer aan jezelf houden.

Hopelijk kan de etappe van vrijdag, zaterdag en zondag ook niet doorgaan, want het is te laat om dan nog enige legitimatie te geven aan de uitslag.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 11 sep 2025 07:16

In ieder geval zit je te kijken met in je achterhoofd de gedachte dat die demonstranten op elk moment de koers weer kunnen doodleggen, voor mij een reden om deze Vuelta te skippen... :(

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2025 07:23

lugosi schreef: 11 sep 2025 05:46
Dubbeldekker schreef: 10 sep 2025 21:33 Echt om te janken ja!
Echt heel jammer dit!

Wat een klucht.
De organisatie zou imo er beter mee stoppen en de handdoek gooien, dit is niet één akkefietje dat weinig invloed heeft op het totaal, dit is een onthoofde Vuelta. Als je niet in staat bent om de impact van de saboteurs op het koersresultaat te minimaliseren kan je beter je conclusies trekken en de eer aan jezelf houden.

Hopelijk kan de etappe van vrijdag, zaterdag en zondag ook niet doorgaan, want het is te laat om dan nog enige legitimatie te geven aan de uitslag.
Ik denk toch dat de renners hem liever uitrijden. 27km parcours beveiligen is gewoon een enorme opgave. Dat kan de organisatie helemaal niet (nog niet 1km denk ik). Daarvoor is de politie nodig en die kan ook niet al hun personeel vrijspelen voor een evenement, laat staan eentje van 3 weken en meer dan 3000km.

Binnen de mogelijkheden een prima oplossing. Het grote probleem is de toegankelijkheid van het wielrennen. Meestal een voordeel, maar nu wordt het op treurige wijze misbruikt.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten