Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
hopjes
- Forum-lid
hopjes
04 sep 2025 12:49
53x11 schreef: ↑04 sep 2025 11:25
Dat de KNVB geen flauw benul heeft van wat er zich afspeelt in de echte wereld is al lang bekend toch?
Waarom al dat gebash op voetbal, jeugdvoetbal icm koppen en knvb in je laatste bijdragen in dit topic?!
knvb ; welke bobo-organisatie is nog wel bekend met de echte wereld?
Ik ben gediplomeerd voetbaltrainer en heb honderden uren training gegeven op en gecoacht naast het voetbalveld. Vanuit de knvb en technische voetbalcommissies word al jarenlang aangegeven dat veel koppen niet goed is en met name voor jeugd schadelijk. Er word helemaal niet getraind op kopduels bij de pupillen en/of junioren. Geen idee waar jij dat op baseert, ik heb dit niet gezien de afgelopen jaren en toch de nodige velden, wedstrijden en trainingen gezien.
En ook voetbal evolueert, het oude kick and rush is er bijna niet meer. Met name bij de jeugd niet omdat daar veel minder fysieke contactmogelijkheden zijn. Daarnaast word er meerendeels gevoetbald op kunstgrasvelden en is het juist beter om de bal laag te houden en snel rond te laten gaan.
-
mao
- Forum-lid HC
mao
04 sep 2025 13:07
Ik wil hier nog wel een stelling neer te zetten ;
Wielrenners horen verplicht een helm te dragen en in de bebouwde kom op de rijbaan te rijden….
Uiteindelijk is er geen verschil tussen een speed pedelec en race fietser,
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
04 sep 2025 13:15
Op die laatste (door jou gequote) post van mij na valt het wel mee met dat "bashen" toch? Mijn voetbal-ervaringen zijn gebaseerd op de tijd dat de kleine thuis nog aan voetbal deed. Niet dat er nou zoveel nadruk op koppen lag, maar ontmoedigd werd het ook niet. En bij een aantal clubs (toevallig niet het boerenkluppie waar de kleine lid van was) ligt de nadruk, ondanks de hele lage leeftijd, wel heel erg op winnen (vond ik bij hockey, waar de andere kleine aan deed ook trouwens). Ik moet wel toegeven dat beide kinderen al ruim 5 jaar niet meer op het voetbal/hockeyveld staan, dus wie weet is het nu heel anders.
De meeste bonden blinken nou niet echt uit in het handig omgaan met maatschappelijke kwesties, de voetbalbond is daarin geen uitzondering. Maar dat geef je zelf ook al min of meer aan in je 2e zin.
mao schreef: ↑04 sep 2025 13:07
Ik wil hier nog wel een stelling neer te zetten ;
Wielrenners horen verplicht een helm te dragen en in de bebouwde kom op de rijbaan te rijden….
Uiteindelijk is er geen verschil tussen een speed pedelec en race fietser,
Wederom een ongelukkige vergelijking: Een speed pedelec is voor de wet een (soort) brommer, compleet met verplichte kentekenplaat, een racefiets is een soort fiets. Maar volgens mij ging het in de berichtgeving om een advies (voor wat betreft het dragen van een schaatshelm) en wordt met name in dit topic gediscussieerd over een verbod (voor wat betreft het koppen door jonge kinderen).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
bartdr
- Forum-lid
bartdr
04 sep 2025 14:40
Die fysieke schade ontwijken discussie kan immens ver gaan. Wat doe je met al die sporten waar de gemiddelde atleet op +-25 stopt wegens 100-en-1 kwaaltjes? Gymnastiek is daar een cliché voorbeeld van.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
04 sep 2025 15:03
bartdr schreef: ↑04 sep 2025 14:40
Die fysieke schade ontwijken discussie kan immens ver gaan. Wat doe je met al die sporten waar de gemiddelde atleet op +-25 stopt wegens 100-en-1 kwaaltjes? Gymnastiek is daar een cliché voorbeeld van.
Ik neem aan dat je turnen op redelijk tot hoog niveau bedoelt. Van gymnastiek krijg je niets. Misschien een keer een verzwikte enkel. Maar welke sport is op topniveau gezond? Enkele kwalen komen bij bepaalde sporten wel erg boven drijven.
-
bartdr
- Forum-lid
bartdr
04 sep 2025 15:51
Wat een dooddoener haal je daar boven. Ik had het niet over topniveau, gewoon competitie in de jeugdcategorie meedoen en wat daarvoor nodig is.
Zwemmen is ook zoiets waar veel pijnlijke schouders op jonge leeftijd uit komen.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
04 sep 2025 16:11
bartdr schreef: ↑04 sep 2025 15:51
Wat een dooddoener haal je daar boven. Ik had het niet over topniveau, gewoon competitie in de jeugdcategorie meedoen en wat daarvoor nodig is.
Zwemmen is ook zoiets waar veel pijnlijke schouders op jonge leeftijd uit komen.
Ik was een meisje dat aan gymnastiek deed, clubkampioen in het dorp en in het rayon, maar dat leek echt niet op het turnen van tegenwoordig. Ik ben wel benieuwd aan wat voor blessures ik moet denken.
-
bartdr
- Forum-lid
bartdr
04 sep 2025 16:21
Van wie ik ken, vooral veel pols en schouder slijtage. Ik ben afgehaakt toen bleek dat ik zeker en vast niet lenig genoeg kon worden.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
04 sep 2025 17:15
Veiligheid is een verdienmodel en na elke regel komt er weer een nieuwe omdat dei branche/organisatie of wat dan ook iets te doen moet hebben.
Soms zitten er prima zaken bij, zoals de helmplicht, soms slaat het nergens op.
Het is wel goed dat bepaalde zaken bekeken worden, mijn zoons zitten op kickboksen, dat klinkt altijd heftig. Maar in 6 jaar tijd zijn ze behalve met wat pijnlijke bovenbenen en schenen nog nooit met een blesure thuis gekomen. Mijn neefjes en nichtjes met bal contactsporten continu
-
mao
- Forum-lid HC
mao
04 sep 2025 17:26
[quote=53x11 post_id=1711775 time=1756984527
Wederom een ongelukkige vergelijking: Een speed pedelec is voor de wet een (soort) brommer, compleet met verplichte kentekenplaat, een racefiets is een soort fiets. Maar volgens mij ging het in de berichtgeving om een advies (voor wat betreft het dragen van een schaatshelm) en wordt met name in dit topic gediscussieerd over een verbod (voor wat betreft het koppen door jonge kinderen).
[/quote]
Hoe zo ongelukkige vergelijking?..beide een fiets en we halen allebei 45 km ( waarbij bij racefiets zelfs geen snelheidslimiet op zit ) als je dat zou doortrekken zouden de regels het zelfde moeten zijn.
-
Tussendoor
- Forum-lid
Tussendoor
04 sep 2025 17:33
Ik fiets geen 45 km/u op mijn racefiets.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
04 sep 2025 17:33
Regels zijn anders voor gemotoriseerd dan voor ongemotoriseerd vervoer (waarbij de "gewone" ebike er dan weer eentje is waar de wetgeving het lastig mee heeft)
Wielrennen is juist een goed voorbeeld van hoe een plicht om een helm te dragen (namelijk bij wedstrijden) uiteindelijk heeft geleid tot een behoorlijke verandering van de norm (namelijk dat je over het algemeen raar wordt aangekeken als je zonder helm op de racefiets zit).
Iets dergelijks zou in het schaatsen ook kunnen werken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?