Wat te doen tegen schuurplekken
-
HinkeMaaike
- Forum-lid
Beste mede fietsfanaten, afgelopen week heb ik in 3 dagen van Odense terug naar Nederland gefietst. Zo'n 600km verdeeld over deze drie dagen. Maar na de eerste dag had ik al direct last van schuurplekken op mijn zitvlak en dat is na de twee overige dagen niet veel beter geworden. Het zijn echt kleine wondjes waar de huid omheen inmiddels zo geïrriteerd is dat ik niet meer zonder pijn kan lopen, zitten etc. Hebben jullie misschien een gouden tip waardoor ik dit voortaan kan voorkomen?
Ik gebruik al zadelcréme en nee ik draag geen ondergoed onder mijn bibshorts.
Alvast heel erg bedankt!
Ik gebruik al zadelcréme en nee ik draag geen ondergoed onder mijn bibshorts.
Alvast heel erg bedankt!
Als ik een randonneursbrevet gereden heb, heb ik dat ook wel eens. Als ik na afloop kamferspiritus op de bips smeer, dan kan ik daarna 10 minuten heel goed jodelen, maar de volgende ochtend is het wel over.
hun fietsen.
Andere fietsbroek misschien? Een fietsbroek is vrij persoonlijk. De zeem moet, bij jou, goed op zijn plaats blijven zitten en van goede kwaliteit zijn. Ikzelf heb geen turbo dijen met bijbehorend achterwerk, dus moet altijd even zoeken naar een broek waarvan de zeem goed aansluit en waarvan de grippers van de pijpjes goed blijven zitten / smal genoeg zijn. Mijn ervaring met goedkopere zemen is dat deze vrij snel een beetje "verdrogen" en harder worden na een aantal wasbeurten, wat dan ook weer voor slijt plekjes en irritaties kan zorgen.
Er zit zeker heel veel verschil in de zeem per merk, daar zou ik zeker eens naar kijken als ik last zou blijven houden. Verder zit er ook heel ververschil in creme. Ook deze van meerder merken proberen. Verder creme (broekenvet) zeker niet te dik aanbrengen, dun smeren werkt echt veel beter.
En als het dan toch misgaat, zoals Bertl zegt Kamferspiritus of wat voor mij werkt en veel minder pijnlijk is Assos Skinrepair gel.
Als laatste niet te veel zeep en zeker geen wasverzachter gebruiken voor je fietsbroeken, de werking van de zeem wordt er veel minder van en zeepresten zorgen ook voor huidirritatie.
En als het dan toch misgaat, zoals Bertl zegt Kamferspiritus of wat voor mij werkt en veel minder pijnlijk is Assos Skinrepair gel.
Als laatste niet te veel zeep en zeker geen wasverzachter gebruiken voor je fietsbroeken, de werking van de zeem wordt er veel minder van en zeepresten zorgen ook voor huidirritatie.
Ooit actief als Ophetkantje
Ik weet niet wie je bedoelt, maar die veelfietser heeft zeker een punt. Ben zelf van Kalas 4 naar een 3+ gegaan en 100x beter. Het is ff hijsen, maar als hij zit is het perfect.
Terug meer om ontopic: schuurplekken is toch een vorm van beweging en wrijving. Zadel en zadel positie zijn ook een ding. Maar ook iets als intensiteit kan het veroorzaken is mijn ervaring. Bij rustig fietsen merk ik dat ik er ook sneller last van heb. Je zit dan toch minder stevig in het zadel dan wanneer je gewoon lekker doortrapt.
Heb je al eens eerder dit soort afstanden gefietst? Nog niet eerder last gehad met kortere tochten? Als dat wel het geval is, check dan eens een andere broek of zadel.
An sich is het normaal met dit soort afstanden en meerdaagse tochten om wat schuurplekjes te hebben. Is bijna niet te voorkomen. En zelfs de kleinste schuurplekjes kunnen scherp aanvoelen.
Voor dit soort tochten is mijn advies:
1. Ga schoon de fiets op. Dus voor de start even de 'contactpunten' wassen.
2. Gebruik inderdaad zadelcreme. Dat helpt echt. Er is van Assos een dames en heren versie trouwens.
3. Na het fietsen gelijk of in elk geval z.s.m. douchen.
4. Probeer eens of na het douchen Assos Skin Repair helpt.
Draag ook geen rugzak, maar hang bagage aan de fiets. Draag na het fietsen luchtig ondergoed en kleding.
Succes!
An sich is het normaal met dit soort afstanden en meerdaagse tochten om wat schuurplekjes te hebben. Is bijna niet te voorkomen. En zelfs de kleinste schuurplekjes kunnen scherp aanvoelen.
2. Gebruik inderdaad zadelcreme. Dat helpt echt. Er is van Assos een dames en heren versie trouwens.
Draag ook geen rugzak, maar hang bagage aan de fiets. Draag na het fietsen luchtig ondergoed en kleding.
Succes!
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Als je vermoeid bent ga je verzitten/anders zitten als normaal en dat kan ook oorzaak zijn.
Maar idd broek moet goed strak zitten en je moet idd moeite doen om hem aan te trekken, merendeel van de mensen heeft (minimaal) een maatje te groot.
Maar idd broek moet goed strak zitten en je moet idd moeite doen om hem aan te trekken, merendeel van de mensen heeft (minimaal) een maatje te groot.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Adversity is the Catalyst of Change
Dit is ook mijn lijstje. Het type zadelcreme luistert bij mij wel nauw. Eerst jaren Ruud Bakker, maar dit is niet meer te krijgen, daarna Assos, Born etc geprobeerd, werkt niet lekker op mijn huid. Nu al weer jaren het eigen merk van Futurum en werkt prima. Nadeel aan deze crème hij is erg vet, dus komt door je zeem heen bij een lange tocht, maar daar klaagt mijn zadel niet overmarsman schreef: ↑25 aug 2025 23:27
Succes!
Bij mij gaat het direct fout als een zadel te hoog staat, dan ga ik over de zitbotjes rollen en gaan haarzakjes irriteren of zelfs ontsteken. Laat anders eens iemand achter je fietsen en kijken of je bekken goed stil op je zadel zit.