Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

1 1/4 balhoofd naar 1 1/8 vork

abdr
Forum-lid

abdr 22 aug 2025 11:08

Als ik het goed begrijp, heeft topic starter al een andere voorvork.

JRBosma
Forum-lid

JRBosma 22 aug 2025 15:06

abdr schreef: 22 aug 2025 10:34 Die adapter of shim van velo-store is bedoeld om een 1 1/4" stuurpen op een 1 1/8" vork te monteren, maar enkel en alleen de stuurpen. De spacers en de conische sluitring in de bovenste lager worden geacht 1 1/8" te zijn. Indien dit niet het geval is, kan de spacer naar beneden zakken en dan heb je geen klemming meer, niet iets wat je onderweg wilt tegenkomen.

In jouw geval zou je beter een zadelpen adapter of -vulbus gebruiken, die hebben een opstaand randje bedoeld om te voorkomen dat de vulbus in de zadelbuis kan wegzakken. In jouw geval zou dit randje dan boven de stuurpen zitten, in de veronderstelling dat je blijft gebruik maken van je 1 1/4 stuurpen en spacers.

Spijtig genoeg kan ik geen zadelpen vulbus van 28,6mm naar 31,8mm vinden, maar je kan wel gebruik maken van een kleinere maat die je uiteindelijk de juiste diameter oplevert. In jouw geval moet je van 1 1/8" = 28,575mm naar 1 1/4" = 31,75mm, dus een vulbus die 3,175 mm (3,2mm) opvult. Dat kan bijvoorbeeld met deze: https://hollandbikeshop.com/fietszadels ... m-o30-4mm/ van 27,2mm naar 30,4mm. Ik ga niet beweren dat het eenvoudig zal zijn om deze bus open te spreiden van 27,2mm naar 28,6mm (ik zou de onderkant langs binnen afvijlen zodat je de bus rustig op de vork kan kloppen) maar als het geheel van stuurpen, spacers en conische ring niet langer is dan de lengte van de vulbus (80mm), dan is dit technisch een correcte oplossing.

Let op, conische ring, spacers en stuurpen op de vorkbuis steken voor je de vulbus tracht te monteren... Bovenste randje vulbus kan je bijkleuren met zwarte verf of alcoholstift.
Ik snap je idee en is ook best wel uitvoerbaar. Echter vind ik het dan iets teveel knutselwerk worden. Dan laat ik de fiets liever zoals hij is en verkoop ik hem later origineel 😉.

JRBosma
Forum-lid

JRBosma 22 aug 2025 15:08

fietsslak schreef: 22 aug 2025 10:43 Even uit interesse: wat kost een vaste Grizl-vork bij Canyon?

Alternatief: de TCR van Giant is/was leverbaar met 1 1/4” vork (de ‘Pro’) of met 1 1/8” (de ‘gewone’)
Het frame is het zelfde, maar met andere lagers. Misschien kun je bij Giant eens kijken?

Ja heb de prijs gekregen van Canyon. Totaal €400,-

Bedoel je dat zij dan gebruik maken van een adapter? Of hebben ze een aanpassing gedaan aan het balhoofd?

DDX
Forum-lid HC

DDX 22 aug 2025 15:14

Je zal andere lagers moeten monteren. (die je denk ik niet gaat vinden, standaard lagers zit je ook redelijk vast aan canyon nml)
Of misschien dat je iets met een cerbon reparatiebedrijf kan regelen dat ze je vork dikker maken ?
Makkelijkste/goedkoopste is denk gewoon vork van canyon kopen.

Plaats reactie