Tubeless
Wat is het merk ventiel? Recent had ik hetzelfde probleem en heb het ventiel (muc-off) echt stevig vast moeten draaien met een rubbertje (meegeleverd) aan de binnenkant, toen was het probleem opgelost. Zit nu geen beweging in ventiel.
Ik heb exact hetzelfde ventiel! Ik ga even de tip van scottpch64 proberen met de schroevendraaier.
Ik vind het vooral vreemd dat ik voor handvast draaien en het meteen goed is, maar achter me het de nodige moeite kost.
Ik ben achter het probleem en ik kan mezelf wel een beetje voor de kop slaan. Ik heb het bad eens vol laten lopen en het wiel erin gezet. Het tape moet wel gaar zijn, want de lucht loopt er langs diverse spaken uit. Dat wordt nieuw plaklint monteren. Mijn interne breedte is 24mm. Welke breedte plaklint moet ik hebben en welke kunnen jullie aanraden?
Om het bij het onderwerp te houden: hoe vaak vervangen jullie de ventielkern bij tubeless? Bij oppompen van banden gaan de aangegeven drukwaardes alle kanten op en mijn vermoeden is dat de oorzaak daarvan bij de (bedekte/verstopte) ventielkern ligt en niet bij de pomp (SKS Compressor en Bontrager charger).
Niet zijken maar reiden !
+ 5 mm = 29 mm Schwalbe tubeless tapeND12 schreef: ↑18 aug 2025 08:18 Ik ben achter het probleem en ik kan mezelf wel een beetje voor de kop slaan. Ik heb het bad eens vol laten lopen en het wiel erin gezet. Het tape moet wel gaar zijn, want de lucht loopt er langs diverse spaken uit. Dat wordt nieuw plaklint monteren. Mijn interne breedte is 24mm. Welke breedte plaklint moet ik hebben en welke kunnen jullie aanraden?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bijna nooit, alleen als het nodig is (verstopt, scheef, kapot).pino schreef: ↑18 aug 2025 09:32 Om het bij het onderwerp te houden: hoe vaak vervangen jullie de ventielkern bij tubeless? Bij oppompen van banden gaan de aangegeven drukwaardes alle kanten op en mijn vermoeden is dat de oorzaak daarvan bij de (bedekte/verstopte) ventielkern ligt en niet bij de pomp (SKS Compressor en Bontrager charger).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als je de kern op en neer doet en het gaat niet soepel vervang ik hem, bestel ze per 10 op ali.pino schreef: ↑18 aug 2025 09:32 Om het bij het onderwerp te houden: hoe vaak vervangen jullie de ventielkern bij tubeless? Bij oppompen van banden gaan de aangegeven drukwaardes alle kanten op en mijn vermoeden is dat de oorzaak daarvan bij de (bedekte/verstopte) ventielkern ligt en niet bij de pomp (SKS Compressor en Bontrager charger).
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Da's bij mij toch nog best wel vaak. Scheef probeer ik eerst recht te buigen, verstopt eerst schoon te maken. Lukt dat niet, dan gaat er een nieuwe kern in.Orlok schreef: ↑18 aug 2025 09:51Bijna nooit, alleen als het nodig is (verstopt, scheef, kapot).pino schreef: ↑18 aug 2025 09:32 Om het bij het onderwerp te houden: hoe vaak vervangen jullie de ventielkern bij tubeless? Bij oppompen van banden gaan de aangegeven drukwaardes alle kanten op en mijn vermoeden is dat de oorzaak daarvan bij de (bedekte/verstopte) ventielkern ligt en niet bij de pomp (SKS Compressor en Bontrager charger).![]()
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vervang de kernen altijd bij een bandenwissel. Bestel ze per 100 op Ali.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik had er nooit last van, maar met mijn MTB wielen rijd ik nu met insert en elke keer pompen komt er vloeistof uit.
Nog nooit gehad, dat er vloeistof uitkomt bij het losdraaien.
Nu gaan ze na een paar keer pompen stroef, goed wd40 of siliconen spray en het is weer gefixed, maar het is wel irritant.
Krom is me nog nooit gelukt, maar dat ligt vooral aan je pomp, ik gebruik al 20 jaar een renncompressor met de ouderwetse knop met robbertje, gaat het altijd goed.
Nog nooit gehad, dat er vloeistof uitkomt bij het losdraaien.
Nu gaan ze na een paar keer pompen stroef, goed wd40 of siliconen spray en het is weer gefixed, maar het is wel irritant.
Krom is me nog nooit gelukt, maar dat ligt vooral aan je pomp, ik gebruik al 20 jaar een renncompressor met de ouderwetse knop met robbertje, gaat het altijd goed.
Afgelopen zondag wilde ik een rondje gaan fietsen en zag dat m'n voorband nagenoeg leeg was. Ventiel zat een beetje los, dus dacht dat het dat was. Opgepompt tot ~4bar, en nog even naar binnen voor aan te kleden en alles klaar te zetten. Toen ik weer buiten kwam stond ie weer plat... Gloeiende. Weer gepompt, en nu hoorde ik duidelijk sissen. Een gaatje, en werd niet gedicht... Dat was de 1e keer sinds juni vorig jaar (en toen werd het gaatje gedicht door de vloeistof).
Ik begon te denken hoe lang geleden ik vloeistof bijgevuld / gewisseld had, en dat was ruim 3 maanden geleden
oops 
Even nieuwe Orangeseal Endurance erbij (voorband kan nog zo'n 1000-1500km, dus over een week of 5-6 moet er toch een nieuwe op), lucht erin, even ronddraaien (en zorgen dat ik niet geraakt wordt
), en klaar is klara.
1x lek in ruim 11000km, en als ik gewoon netjes de vloeistof bijgehouden had, had ik het waarschijnlijk nog niet eens gemerkt. Nja misschien na de rit.
Voor mij werkt de combi orangeseal + Schwalbe pro one tle iig prima.
Ik begon te denken hoe lang geleden ik vloeistof bijgevuld / gewisseld had, en dat was ruim 3 maanden geleden
Even nieuwe Orangeseal Endurance erbij (voorband kan nog zo'n 1000-1500km, dus over een week of 5-6 moet er toch een nieuwe op), lucht erin, even ronddraaien (en zorgen dat ik niet geraakt wordt
1x lek in ruim 11000km, en als ik gewoon netjes de vloeistof bijgehouden had, had ik het waarschijnlijk nog niet eens gemerkt. Nja misschien na de rit.
Voor mij werkt de combi orangeseal + Schwalbe pro one tle iig prima.
Dit type ventiel kun je met een steeksleutel het ringetje aandraaien, hierdoor trek je het rubber aan de andere zijde beter tegen het velglint. Had ik eerst niet voldoende aangedraaid en daar lekte bij mijn de latex uit. Dit gebeurde nadat ik het velglint had vervangen en dus ook het ventiel.