Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Handleiding voor mn oude Gazelle

JimmyMoped
Forum-lid

Gebruikersavatar JimmyMoped 12 aug 2025 19:49

Mijn eerste post! (Hopelijk goed hier nadat de mods hem verwijderd hebben)

Ik ben sinds een maandje in het bezit van een heuse hybride fiets, zo'n oude met een gek frame en kekke kleurtjes. Nu ben ik eigenlijk helemaal geen fietser (niet verder vertellen), maar ik houd er van om naar mijn werk te fietsen en wilde eens iets meer snelheid dan mijn oude Kronan zonder versnellingen.

Nu begint de fiets alleen gekke geluiden te maken en probeer ik hem af te stellen. Dat gaat uiteraard helemaal fout en nu kan ik de helft van mijn versnellingen niet meer gebruiken.

Nu is mijn vraag: weet iemand waar ik de originele handleiding kan vinden van deze fiets? Heeft zoiets ooit bestaan? Of heeft iemand misschien zelfs een liggen? Of kan iemand me wijzen naar een database oud waar ik zoiets zou kunnen vinden?

Ik heb al wat rond gezocht maar ik kom vooral informatie over de nieuwe types tegen.

Het is al een oudje, maar het bouwjaar zou ik niet weten. Het is een Gazelle Torrente NEXT (oversized frame?).

Afbeelding
Fietsen zonder handen, ik zie je op de maan

Sulla
Forum-lid

Sulla 13 aug 2025 12:25

Ik heb volgens mij nog nooit een handleiding bij een fiets gekregen.

Maar ik zou even kijken naar het merk en type van de derailleur en daarmee even zoeken op Google/Youtube of daar nog een handleiding voor te vinden is.

pino
Forum-lid HC

pino 13 aug 2025 12:41

Er waren erg summiere handleidingen met veel waarschuwingen. Zoek op YouTube
Niet zijken maar reiden !

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2025 13:04

Ik vraag mij af wat de handleiding van de fiets te maken heeft met het afstellen van de versnellingen, ga naar een fietsenmaker als je er zelf geen verstand van hebt. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC

pino 13 aug 2025 13:15

Orlok schreef: 13 aug 2025 13:04 Ik vraag mij af wat de handleiding van de fiets te maken heeft met het afstellen van de versnellingen, ga naar een fietsenmaker als je er zelf geen verstand van hebt. 😉
Dat is ook wat in die handleidingen stond.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 aug 2025 13:38

Klinkt als versleten kabels. Gelukkig heb je geen handleiding nodig voor elke specifieke fiets en is de werking van derailleurs vrij universeel. Gewoon op YouTube een paar filmpjes bekijken.

Kijk voor de zekerheid nog even de onderdelen die erop zitten. Soms zie je net wat duidelijker wat er bedoeld wordt als alles er precies hetzelfde uitziet.

Overigens zijn van de individuele (Shimano) onderdelen vaak nog wel handleidingen te vinden. Vaak ook heel leerzaam.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid

senior 13 aug 2025 13:45

Sulla schreef: 13 aug 2025 12:25 Ik heb volgens mij nog nooit een handleiding bij een fiets gekregen.

Maar ik zou even kijken naar het merk en type van de derailleur en daarmee even zoeken op Google/Youtube of daar nog een handleiding voor te vinden is.
Ik wel. Maar daar stond alleen erg veel in over wat ik er allemaal niet mee mocht doen. :lol:

Plaats reactie