Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 aug 2025 17:51

Vandaag vanaf camping Nommerlayen de Bollendorf route gereden. (Camping ligt halverwege aan de route)
Wat een mooie route waarbij geen meter vlak is en het is dan wel geen Eifel, maar Luxemburg is zeker een mooi land om te fietsen.
Dank voor deze Buzz

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 11 aug 2025 18:29

@Scottwilko, Goed om te horen! Welke van deze Bollendorf-routes heb je gereden...?

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 11 aug 2025 19:02

Gisteren Simmerath - Rursee, wel die variant van 81km. Ben echt de Kenny van Hummel van de fietstoeristen dus dit was voor mij wel (meer dan) genoeg. Begonnen in Einrur. De klim net voor Monschau en daarna het dal uit, sakkerdesneeuw, die gingen niet in één keer, geef ik toe. Ook niet in 2. 'Voor de foto'. Maar echt genieten. Ik sloot af met de lange afdaling door het bos. Heerlijk.

Vandaag Nöthen - Nonnenbach, maar dan vanuit Bad Münstereifel. Idioot steil trouwens, meteen uit hotel in het stadje, net uit bed, naar Nöthen. Meteen naar de vaantjes, ook al liep ik een stuk. Kuiten en bovenbenen moesten even gerekt, toen begon het echt. Prachtige route ook, ff ellendige kasseien. Wel vanaf Snorrenberg stuk over grote weg, tot afslag voor Dahlem. Het is nog een omleidingsroute richting Trier, erg veel vrachtwagens. Met gele nummerplaat zijn het vervelendst.
Maar beide dagen echt genoten. Kan alleen echt niet (vlug) klimmen. Geeft niet, maar ben gewoon erg lang onderweg. Goede training voor fietsvakantie in september! Thanks!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 aug 2025 19:09

buzz schreef: 11 aug 2025 18:29 @Scottwilko, Goed om te horen! Welke van deze Bollendorf-routes heb je gereden...?
Aangezien ik met het hele gezin op vakantie ben en alleen de gravelbike mee heb, heb ik de 78km gedaan.

Henkdenierste
Forum-lid

Henkdenierste 28 aug 2025 21:12

Hoi Buzz,

Ik heb gisteren voor de 2e keer de mooie route Nöthen – Nonnenbach (125 km, 2200 hm) gefietst. Heerlijk rustige route met vele vergezichten :like: . Wel heb ik na Reifferscheid/Hönningen deze keer niet de ietwat saaie K64 genomen maar een alternatief via Unterpreth en Hollingen naar Ramscheid. Welliswaar met een pittig klimmetje maar een erg mooie toevoeging (al zeg ik het zelf) :D .
https://www.strava.com/activities/15604320217

NB de K58 tussen Harzheim en Eiserfey was wegens werkzaamheden afgesloten. Te voet 200 meter door de wei en door.

Heb trouwens al meerdere routes van jouw gefietst. Allemaal toppertjes. Keep up the good work.
groetjes,
Henk

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 29 aug 2025 13:21

@Fietsgenieter, @Scottwilko, @Henkdenierste: dreimal :winkthumb:

Justrace
Forum-lid

Justrace 05 sep 2025 12:12

Nog een kort verslagje van mijn ervaringen in een stukje Eifel en de Hunsrück dat er net boven ligt. Voor mij de eerste keer in de bergen/heuvels, voor de vakantie was ik niet verder gekomen dan het Kopje van Bloemendaal. Prachtige omgeving en wat een genot om hier te fietsen. Tijdens de eerste rit in drie en half uur slechts één racefietser tegengekomen en verder kom je ook geen kip tegen in de meeste gebieden. Ook dorp na dorp geen teken van leven, dus als je honger hebt zul je wel even goed moeten zoeken of plannen vooraf. Perfecte wegen, zowel de grotere wegen als de kruip door sluip door wegen zijn prima te doen. Mocht je van gravel houden dan is dit ook een paradijs trouwens. Ik ben in ieder geval meteen verliefd geworden op de Eifel. En op klimmen ook, wat is het dan weer saai als je hier in de overbevolkte, vlakke polders rijdt. Hoop komende maand nog een keer in m'n uppie die kant op te gaan om de Rur Eifel te ontdekken en wat langere ritten te kunnen doen. Mocht iemand rond de Rursee route nog een fietsvriendelijk b&b/airbnd/hotel weten dan hou ik me aanbevolen.

Mocht iemand ook in Landal Hochwald of Sonnenberg zitten en geen zin hebben om zelf een route te plannen, hier mijn routes van die dag. (weet alleen niet of ze zonder garmin account te zien zijn)
https://connect.garmin.com/modern/course/369935230
https://connect.garmin.com/modern/course/369940347

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2025 18:58

Nog eentje, voor liefhebbers van een rustieke nazomer-rit nabij de Rursee... :winkthumb:
  • Rott – Wollersheim (135 km, 2000 hm). 🌻 Fraai rondje richting het verre oosten. Het klimwerk is vrijwel volledig voorzien van vriendelijke percentages. Geldt zeker ook voor het gehele traject ten oosten van de Rur-rivier – vanaf km 37 t/m 93 – waar de heuvels beduidend lager zijn en het landschap meer 'open' is.

Gedurende die oostelijke lus worden dromerige dorpen – met allerlei authentieke vakwerkhuizen – glooiend en/of slingerend aaneengeregen door mooie landwegen en stille binnenweggetjes...
    Dorpen met ludieke namen zoals Boich, Thum, Ginnick, Muldenau, Berg, Wollersheim, Embken, Juntesdorf, Sinzenich, Linzenich, Schwerfen, Floisdorf, Berg en Hergarten.

En ja, geinig dat daar inderdaad twee dorpen zijn die 'Berg' heten, alsook voorzien zijn van gelijknamige plaatsnaambordjes. Hemelsbreed liggen ze op nauwelijks 7 km afstand. In deze route zit er 28 km tussen.

:idea: Zie meer info bij de RidewithGPS-route (incl. beklimmingen), en onderstaande vier sfeerplaatjes...

Berg (gem. Nideggen), centrum mét vakwerkhuizen...
    Afbeelding

Vanuit Juntersdorf via de K30 naar Langendorf...
    Afbeelding

Binnenweggetje richting Berg (gem. Mechernich)...
    Afbeelding

Via de Römerstraße (K10) onderweg naar Hergarten...
    Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 sep 2025 12:24

Zaterdag de 100 km route vanuit Gunderath gereden. Prachtige route alleen was het deel van Cochem terug wel veel over drukke wegen, wat toch een beetje afbreuk deed aan de beleving.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 sep 2025 14:23

@Scottwilko: Met name de 10 km-lange beklimming vanuit Cochem via de L98 naar Siedlung am Meilenstein kan inderdaad nogal druk zijn. Het alternatief is de stille, steile én fraaie klim vanuit Klotten via de Kernstraße naar Landkern. Die was initieel ook opgenomen, maar heb ik er naderhand toch uitgehaald, omdat er al twee bommetjes in de route zaten. Keuzes, keuzes!

Lang verhaal, ietsje korter. De route is zojuist aangepast. Door jouw toedoen... ;)

Gunderath – Valwigerberg (100 km, 1800 hm). Nu vanuit Klotten...
▲ Siedlung am Meilenstein: 8 km à 5%. Met de aantekening dat het venijn in de start zit: 3 km à 8,5% (max 16%).

Klotten, gepaste stilte voor de storm...
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 23 sep 2025 20:48

Het was voor één persoon uit de groep al mijn schuld dat we deze route deden met de bommetjes. Die zou deze aangepaste route niet volledig fietsend redden. (Maar dat ligt aan zijn klim capaciteit) Voor mij een leuke aanpassing.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 24 sep 2025 12:51

Oei, ik wist niet dat je daar met een groep was. Maar als je nog eens in die contreien gaat fietsen, kan ik (desgewenst) wel een paar ingekorte/mildere varianten van betreffende 4 Gunderath-routes maken. Is zo gepiept.

Plaats reactie