Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vernieuwen ketting en evt tandwielen

Racer_83
Forum-lid

Racer_83 07 aug 2025 16:25

Ik heb een aantal jaar geleden een racefiets met singlespeed overgenomen via marktplaats en heb hem nu al een lange tijd niet meer gebruikt. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, maar zou hem hiervoor graag willen opknappen. Vorige keer dat ik hem gebruikte viel ik doordat de ketting er vanaf vloog.

Ik heb de ketting bekeken en die zit inderdaad erg los. Wiel zit al zo ver naar achter als mogelijk, dus zal een kwestie van verslijting zijn.

Nu had ik begrepen dat je in geval van erge verslijting van de ketting ook meteen het achter tandwiel vervangt. Maar hoe zit dit met het voorblad? Ziet dit er nog een beetje uit of is het van belang dat deze ook meteen wordt vervangen?

Foto's: https://imgur.com/a/IxJwpgA

Bij het bestellen van de nieuwe onderdelen zal ik ook meteen een kettingslijtagemeter kopen, zodat ik de ketting tijdig vervang

Ik heb een sterk vermoeden dat het voorblad, achter tandwiel en ketting allemaal nog zijn van de oorspronkelijke schakelfiets. Nu was mijn vraag of dit een probleem is?

En hou ik dan bij vervanging een 6/7/8 speed ketting (3/32") aan of toch een singlespeed ketting (1/8").

Wat is belangrijk om op te letten bij het kijken naar "upgrades", ik hoef zeker niet het lichtste of duurste, maar wil ook niet dat het meteen versleten

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 07 aug 2025 16:51

Ik zou achtertandwiel, voorblad en ketting gewoon vervangen.
Neem een singlespeed ketting, die zijn vele malen sterker.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 aug 2025 19:51

Racer_83 schreef: 07 aug 2025 16:25 Ik heb een aantal jaar geleden een racefiets met singlespeed overgenomen via marktplaats en heb hem nu al een lange tijd niet meer gebruikt. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, maar zou hem hiervoor graag willen opknappen. Vorige keer dat ik hem gebruikte viel ik doordat de ketting er vanaf vloog.

Ik heb de ketting bekeken en die zit inderdaad erg los. Wiel zit al zo ver naar achter als mogelijk, dus zal een kwestie van verslijting zijn.

Nu had ik begrepen dat je in geval van erge verslijting van de ketting ook meteen het achter tandwiel vervangt. Maar hoe zit dit met het voorblad? Ziet dit er nog een beetje uit of is het van belang dat deze ook meteen wordt vervangen?

Bij het bestellen van de nieuwe onderdelen zal ik ook meteen een kettingslijtagemeter kopen, zodat ik de ketting tijdig vervang

Ik heb een sterk vermoeden dat het voorblad, achter tandwiel en ketting allemaal nog zijn van de oorspronkelijke schakelfiets. Nu was mijn vraag of dit een probleem is?

En hou ik dan bij vervanging een 6/7/8 speed ketting (3/32") aan of toch een singlespeed ketting (1/8").

Wat is belangrijk om op te letten bij het kijken naar "upgrades", ik hoef zeker niet het lichtste of duurste, maar wil ook niet dat het meteen versleten
Al in “techniek” gezocht.
viewforum.php?f=12
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Racer_83
Forum-lid

Racer_83 07 aug 2025 23:35

jwkeij schreef: 07 aug 2025 16:51 Ik zou achtertandwiel, voorblad en ketting gewoon vervangen.
Neem een singlespeed ketting, die zijn vele malen sterker.
Bedankt voor je reactie.
Zou je het voorblad puur vervangen zodat ik een singlespeed ketting kan nemen of zie je ook grote slijtage?

Racer_83
Forum-lid

Racer_83 07 aug 2025 23:40

nijkie schreef: 07 aug 2025 19:51
Racer_83 schreef: 07 aug 2025 16:25 Ik heb een aantal jaar geleden een racefiets met singlespeed overgenomen via marktplaats en heb hem nu al een lange tijd niet meer gebruikt. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, maar zou hem hiervoor graag willen opknappen. Vorige keer dat ik hem gebruikte viel ik doordat de ketting er vanaf vloog.

Al in “techniek” gezocht.
viewforum.php?f=12
Ik heb wel al wat proberen te zoeken, maar nieuwzijnde bij een forum is mij dat nog niet goed gelukt. Ik heb enkel een topic kunnen vinden waar een soortgelijke vraag werd gesteld over slijtage van een voorblad, maar helaas was de foto al verlopen (om te vergelijken).

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 aug 2025 08:47

We hebben zelfs een apart topic voor single speed en baanfietsen (op een lekker onlogische plaats).

Maar als het nu nog geen single speed onderdelen zijn, zou ik alles vervangen. Een voorblad van een fiets met versnellingen is ontworpen om de ketting er makkelijk af te laten lopen en het grote voordeel van single speed is juist minder slijtage.
Campagnolo Ultra Dork

Racer_83
Forum-lid

Racer_83 08 aug 2025 14:56

Ernie C. schreef: 08 aug 2025 08:47 We hebben zelfs een apart topic voor single speed en baanfietsen (op een lekker onlogische plaats).

Maar als het nu nog geen single speed onderdelen zijn, zou ik alles vervangen. Een voorblad van een fiets met versnellingen is ontworpen om de ketting er makkelijk af te laten lopen en het grote voordeel van single speed is juist minder slijtage.
Klopt het dat ik dan ook gelijk het hele crankstel moet vernieuwen? Heb een tijd gekeken naar voorbladen, maar de meeste sites verkopen niet eens singlespeed voorbladen (of ik zoek in de verkeerde richting) en vaak wordt er niks vermeld of het gaat om een 1/8 of 3/32". Wel heb ik vernomen dat 1/8" voorbladen vooral voor 170mm cranks zijn, wat mijn crankstel vast en zeker niet zal zijn.

Het liefst geef ik niet te veel geld uit aan het vernieuwen van spullen aangezien ik op den duur wellicht wil overstappen op een normale wielrenfiets (schakel) wanneer het fietsen mij bevalt. Dus als mijn huidige voorblad nog door kan is dat wellicht de betere keuze op dit moment.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 aug 2025 15:39

Op Aliexpress is best veel te vinden, maar als je dan toch alles gaat vervangen, is meteen ombouwen naar versnellingen misschien net zo makkelijk. Dat kan met een tweedehands groep of met een Sensah of L-twoo groep van wederom Ali.

Misschien heeft je frame nog maar ruimte voor een 126mm achterwiel. Dat is uit te buigen. Zijn de nokjes e.d. verwijderd, dan heb je pech.
Campagnolo Ultra Dork

kasper
Forum-lid

kasper 10 aug 2025 08:24

De reden dat je ketting eraf vliegt is het kransjes die uit een cassette is genomen. Die kransjes hebben kortere tanden om schakelen tussen kransjes te verbeteren. Het is belangrijk om een speciaal singlespeed kransje te gebruiken. Omdat nieuw kransje, dan ook nieuwe ketting. Gewoon een 3/32 ketting gebruiken, is net zo sterk (anders zou de biketrial community wel 1/8 gebruiken). Verder is het voorblad niet zo kritisch omdat de ketting nergens heen kan bij singlespeed, immers geen verende kettingspanner. Hooguit loopt de ketting niet zo fijn over het kettingblad.

Zo nu snel op de fiets, Social gravel ride, ik op m'n singlespeeder en de rest op iets met versnellingen. Singlespeeden is Big Fun.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 10 aug 2025 08:42

Is de ketting wel versleten? Is het nu niet gewoon een kwestie van een paar schakels verwijderen en weer door?
Alle onderdelen vervangen is natuurlijk altijd een goed idee wanneer je de historie niet kent, maar financieel is een paar schakels verwijderen veruit de goedkoopste optie

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 10 aug 2025 09:52

Dat kettingblad is echt wel ver heen. Dat kan alleen gebeuren met een versleten ketting. Natuurlijk kun je wat schakels verwijderen en er nog een paar duizend kilometer uithalen. Alles moet toch tegelijk vervangen worden.

Plaats reactie