Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike: Rose Backroad FF vs 3T racemax integrale

Pitti Carabinieri
Forum-lid

Pitti Carabinieri 16 jul 2025 14:04

Beste forumleden,

Naast dat ik een racefiets heb (Canyon Ultimate 2021 met Ultegra DI2) kriebelt het ook om een gravelbike aan te schaffen.
Het lijkt me namelijk leuk voor de afwisseling om gravelroutes te rijden en daardoor ook andere omgevingen te zien.
Voor mij zit de behoefte minder aan meerdaagse graveltochten waarbij de fiets volhangt met tassen.
Mag dus wat racey zijn zonder tal van nokjes.

Nu ben ik zelf naar avondenlang scrollen over het web terechtgekomen bij 2 fietsen die mij enorm aanspreken.
Met name om de meer racey geo, hoge wielen, geintegreerd stuur, elektrisch schakelen en beschikbare kleuren.

1. De Rose Backroad FF.
2. De 3T Racemax Integrale.

De Rose is een pak goedkoper, maar de 3T vind ik dan weer sjieker en durf ik zo in huis aan de muur te hangen.

Hebben jullie nog ervaringen met 1 van de modellen. Hoor het graag!

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 16 jul 2025 15:16

"... Met name om de meer racey geo, hoge wielen, geintegreerd stuur, elektrisch schakelen en beschikbare kleuren. ..."

Je wilt dus een fancy blingbling gravelbike ;)

"... Het lijkt me namelijk leuk voor de afwisseling om gravelroutes te rijden en daardoor ook andere omgevingen te zien. ..."

32 mm banden op die Ultimate en gaan!
of koop die gewoon die 3t.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Pitti Carabinieri
Forum-lid

Pitti Carabinieri 16 jul 2025 15:59

Samenvattend: Ik wil een fancy bling bling gravelbike. Yes!

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 16 jul 2025 17:42

Ja, ik snap ook wel dat je een mooie fiets wilt. Wie niet?
Maar, om uit te proberen of het iets is, hoef je niet gelijk een paar duizend euro stuk te slaan. ;)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 18 jul 2025 07:19

Geometrie van beide fietsen zijn wel verschillend, de 3T is luier dan de Backroad die wat agressiever is.
Mooie van de 3T is het ontbreken van allerlei bevestigingspunten op bv de vork, niet nodig bij een gravelracer die je hooguit 3 tot 4 uur per rit gebruikt.

mimoza
Forum-lid

mimoza 18 jul 2025 11:11

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij, ben ook op zoek naar een (nieuwe) gravelracer. (als nieuwe leasefiets)

Ik kwam ook uit op de 3T racemax Integrale (met di2), ze zijn er in mooie kleurtjes, en lijkt een fijne fiets, maar niet extreem veel dealers in de buurt.
Ik vond het voor die prijs van de zwarte (niet WPNT) erg strak, maar zwart is niks voor mij.

Ik heb daarna ook heel wat avonden gescrolld, en kwam op deze (tijdelijke) shortlist

Cervelo Aspero
Orbea Terra Race (die gaat het worden denk ik)
Argon 18 Dark Matter 2025

Huidige leasefiets is een ridley grifn, en als je een gravelracer/allroad/... nodig hebt (max 40 mm) is het een heel erg fijne fiets!

rodiee
Forum-lid

rodiee 18 jul 2025 12:06

Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Heb momenteel ook een Canyon Ultimate (20223) racefiets en wil er een snelle gravelracer bij hebben.

Mijn lijst met fietsen is alleen nog wel iets langer en ik heb nog geen goede keuze kunnen maken.

ChatGPT geeft mij het volgende overzicht:

Rang Model Waarom deze plek
🥇 Rose Backroad FF Ultieme aero race-quality binnen scherpe prijs
🥈 Superior XR 9.8 GR Ultralicht + aero, cutting-edge technologie
🥉 3T Exploro RaceMax Integrale Ultiem aero + enorme bandenruimte + racegericht
4 Aurum Manto Racegericht, aero, comfortabel & licht
5 BMC Kaius 01 Zeer licht, sterk racegevoel
6 Wilier Rave SLR ID2 Race + all-road veelzijdigheid
7 Orbea Terra Race 2025 Pure race-gravel, licht & aero
8 Ridley ASTR RS Snelle gravelmachine, brede clearance
9 Cervélo Áspero‑5 Aero-race, minder gravelfocus
10 Scott Addict Gravel 10 Comfort + balans, iets minder aero

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 jul 2025 12:41

rodiee schreef: 18 jul 2025 12:06 Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Heb momenteel ook een Canyon Ultimate (20223) racefiets en wil er een snelle gravelracer bij hebben.

Mijn lijst met fietsen is alleen nog wel iets langer en ik heb nog geen goede keuze kunnen maken.

ChatGPT geeft mij het volgende overzicht:

Rang Model Waarom deze plek
🥇 Rose Backroad FF Ultieme aero race-quality binnen scherpe prijs
🥈 Superior XR 9.8 GR Ultralicht + aero, cutting-edge technologie
🥉 3T Exploro RaceMax Integrale Ultiem aero + enorme bandenruimte + racegericht
4 Aurum Manto Racegericht, aero, comfortabel & licht
5 BMC Kaius 01 Zeer licht, sterk racegevoel
6 Wilier Rave SLR ID2 Race + all-road veelzijdigheid
7 Orbea Terra Race 2025 Pure race-gravel, licht & aero
8 Ridley ASTR RS Snelle gravelmachine, brede clearance
9 Cervélo Áspero‑5 Aero-race, minder gravelfocus
10 Scott Addict Gravel 10 Comfort + balans, iets minder aero
Cannondale mis als ik zelf nadenkt ipv een denkmachine;)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 19 jul 2025 07:06

Cycle Trend Nuenen is dealer van 3T en heeft een 3T Racemax Italia staan in wijnrood en een Racemax integrale in babyblauw.

rton
Forum-lid

rton 31 jul 2025 15:50

Wellicht is mijn thread van een tijdje terug () voor een soortgelijke vraag. Daarbij werd mijn keuze wel behoorlijk beperkt door de vereiste van een ronde zadelpen. Laat je dat vallen dan zijn er echt veel mooie opties!

Bij mij is het uiteindelijk een Aurum Manto geworden en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Qua geometrie in mijn maat een van de meest agressieve (in termen van stack/reach verhouding) die je kan krijgen als gravelfiets voor zover ik hebben kunnen zien. Die Rose viel af vanwege de zadelpen, maar was anders ook een mooie optie geweest. Een vriend van me heeft deze in de "Rotten Candy" variant en die is een stuk mooier dan op de foto's wat mij betreft. Let wel op de cockpit, want daardoor wordt de uiteindelijk effectieve stack groter dan je zou denken in eerste instantie.

Ed073
Forum-lid

Ed073 31 jul 2025 20:09

Ik heb de 2023 Backroad gehad, die voelde wat log aan (op 40mm Vittoria Terreno). Heb nu een 2024 Orbea Terra (Schwalbe One 40mm) en daarmee rijd ik 90% van mijn ritten, de racer gebruik ik nog maar zelden. Over smaak valt te twisten, ik vind de Backroad in beige mooier dan de T3 in de beschikbare kleuren;-).

rton
Forum-lid

rton 31 jul 2025 20:54

Ed073 schreef: 31 jul 2025 20:09 Ik heb de 2023 Backroad gehad, die voelde wat log aan (op 40mm Vittoria Terreno). Heb nu een 2024 Orbea Terra (Schwalbe One 40mm) en daarmee rijd ik 90% van mijn ritten, de racer gebruik ik nog maar zelden. Over smaak valt te twisten, ik vind de Backroad in beige mooier dan de T3 in de beschikbare kleuren;-).
De gewone Backroad of de Backroad FF? Die liggen qua geometrie behoorlijk ver uit elkaar namelijk. Mijn vriendin heeft de gewone Backroad en dat is inderdaad een veel relaxtere fiets.

Plaats reactie