Vandaag geklust aan de fiets
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ah, RTFM! 
In plaats van een nieuwe derailleur te kopen had je ook enkel de kooi kunnen kopen.oystein schreef: ↑06 jul 2025 13:17 Ik had mijn Merida endurance racer gekocht met een 11-34 casette.
Deze had ik redelijk recent vervangen voor een 11-28 en dan kon ik altijd nog de 11-34 bewaren voor als ik een keer echte hoogtes moest bedwingen .. in Zeeland is een klim van 20 meter hoogteverschil al heel wat![]()
Ook op de 11-28 merkte ik dat ik maar op een paar kransjes reed dus meteen maar besloten om het goed aan te pakken en naar een nog vlakkere casette te gaan, in dit geval de 11-25.
De Merida was afgemonteerd met R7000 / 105 11-speed.
En aangezien die derailleur een lange kooi had ivm de 11-34 ook nu meteen een korte kooi gemonteerd.
Marktplaats afstruinend zijn er ook genoeg Ultegra's te vinden in de RD-R8000-SS uitvoering dus meteen maar gedaan omdat het kan![]()
De 105 derailleur gaat nu ook in de "klimdoos" met de 11-34.
Het wisselen van de derailleur betekende ook dat ik het eindkapje van de kabel eraf moest trekken dus dit nu opgelost met een adereind huls die je gebruikt om elektrische draad af te werken en die past als je de juiste diameter neemt ook perfect om de staal kabel.
Even zoek op de term 'Shimano Ultegra R8000 cage plate' op BikeINN en je vindt de korte en de lange uitvoering terug van de kooiplaatjes: 8€ voor de inner cage plate en 12€ voor de outer cage plate.
Derailleurwieltjes kan je ook nieuw kopen (Shimano Ultegra R8000/R8050/RX812 11s jockey wheel set 18€) of recupereren.
Voordeel is dat er niets meer afgesteld moet worden en geen kabel opnieuw gknipt moet worden (met risico op rafelen).
Laatst gewijzigd door roelw op 11 jul 2025 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de tip, die optie had ik inderdaad niet overwogen en achteraf gezien had dat ook prima gekund.
Wellicht dat ik alsnog mijn 105 derailleur verkoop en dan een lange kooi erbij koop voor de Ultegra derailleur en dan kan ik ook alle kanten op en inderdaad geen gedoe meer met de kabel opnieuw monteren.
Wellicht dat ik alsnog mijn 105 derailleur verkoop en dan een lange kooi erbij koop voor de Ultegra derailleur en dan kan ik ook alle kanten op en inderdaad geen gedoe meer met de kabel opnieuw monteren.
Sram geeft inderdaad aan dat de HydroR remmen niet compatibel zijn met AXS. Op een aantal forums (waaronder dit forum) had ik gezien dat er mensen zijn die deze combi zonder problemen gebruiken. Ik heb nu dezelfde ervaring. Mijn fiets is inmiddels omgebouwd en alles werkt perfect, ook qua remmen.
Enige wat ik heb gedaan is nieuwe remleidingen door het frame getrokken en gemonteerd. De oude HydroR shifters werken met een banjonet aansluiting en de nieuwe AXS met een 'stealth a majig'. Verder is de 'stealth a majig' is ook compatible met de oude HydroR remklauwen.
Mijn zadel op de canyon vervangen door mijn tour for life favoriet. Hiermee wel denk ik de geo aangepast. Afgelopen tocht veel last van de knie en moeten afhaken op 200 km. Nu kijken hoe ik die weer goed krijg afgesteld.
Dan eindelijk een tik / geluid kwijtgeraakt op mijn TCR. In eerste instantie dacht ik de crank zit niet goed gemonteerd. Geen verbetering. Toen kwamen de trapascups in het vizier. Afgelopen weekeinde de trapascups opnieuw gemonteerd. Die had ik met een licht laagje montagepasta gemonteerd. Dat moest dus droog zijn. Alles schoongemaakt en opnieuw droog gemonteerd. Geen verbetering. Het was duidelijk een tik bij het trappen. Conclusie, het zit ergens in de aandrijving. Pedalen geserviced maar tegelijkertijd ook de N3W body van de Zipp onder de loep genomen. Gelukkig heb ik ook een reguliere Campa-body liggen. Helaas net niet de passende adapter erbij (voorheen met snelspanners gebruikt en nu met een steekas). Die besteld en gisteren gemonteerd. Tijd voor een ritje.... en ja, eindelijk verlost van die tik. Pfieuw.... die tik zorgde ervoor dat ik de afgelopen tijd maar weinig zin had om op de TCR te rijden.
Dan heb je net een mooie Super Record WRL groep gemonteerd en dan laat je de fiets links liggen vanwege bijgeluiden. Dat is wel balen maar hopelijk verleden tijd nu. Laat ik nog een slag om de arm houden en pas echt juichen als ik meerdere ritten heb gemaakt.
Dan heb je net een mooie Super Record WRL groep gemonteerd en dan laat je de fiets links liggen vanwege bijgeluiden. Dat is wel balen maar hopelijk verleden tijd nu. Laat ik nog een slag om de arm houden en pas echt juichen als ik meerdere ritten heb gemaakt.
Ride bikes, not tanks!
Hidemybell vervangen door Chinees bar-end belletje, die was toch net te zacht dat men de bel niet hoorde (3 van de 4 keer). De Chinees klinkt inderdaad harder/scherper maar hier wel ook even een beetje pielen, niet té vast aandraaien anders tok tok ipv ping ping. De hidemybell houder weer vervangen door die ik initieel bij de fiets had meebesteld (Canyon Gear Grove).
Ik zit momenteel in de Alpen en m’n vriendin vond 34-28 eigenlijk toch net wat te zwaar voor de stukken van 10% en hoger. Ze komt wel boven, maar ze trapt liever wat lichter.
Ze heeft een Ultegra 6800 groep met korte kooi derailleur, dus we gingen op zoek naar een 11-34 cassette en andere derailleur. Nergens te vinden natuurlijk, maar een fietsenmaker had toevallig een spider liggen met de 3 laatste kransjes van een 11-32 cassette. Die hebben we nu gecombineerd met de rest van haar oorspronkelijke cassette. I.p.v. 21-24-28 eindigt haar cassette nu met 25-28-32. Eén iets grotere stap, maar heel erg is dat bergop toch niet. Ze zal voornamelijk de laatste 3 gebruiken gok ik.
In tegenstelling tot wat Shimano beweert, werkt het prima. Ik hoefde zelfs niet met de b-schroef in de weer te gaan.
Overigens vertelde hij dat hij normaal altijd wel 11-34 cassettes op voorraad had en die vooral verkocht aan Nederlanders die toch een lichter verzet wilden
Ze heeft een Ultegra 6800 groep met korte kooi derailleur, dus we gingen op zoek naar een 11-34 cassette en andere derailleur. Nergens te vinden natuurlijk, maar een fietsenmaker had toevallig een spider liggen met de 3 laatste kransjes van een 11-32 cassette. Die hebben we nu gecombineerd met de rest van haar oorspronkelijke cassette. I.p.v. 21-24-28 eindigt haar cassette nu met 25-28-32. Eén iets grotere stap, maar heel erg is dat bergop toch niet. Ze zal voornamelijk de laatste 3 gebruiken gok ik.
In tegenstelling tot wat Shimano beweert, werkt het prima. Ik hoefde zelfs niet met de b-schroef in de weer te gaan.
Overigens vertelde hij dat hij normaal altijd wel 11-34 cassettes op voorraad had en die vooral verkocht aan Nederlanders die toch een lichter verzet wilden
Stuur en vork aangepast op de 11Ants Distant.
Hij is bijná af. Nog 2 oogjes voor een achterdragertje.

herberger image
Hij is bijná af. Nog 2 oogjes voor een achterdragertje.

herberger image
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander