Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025

pino
Forum-lid HC

pino 25 jul 2025 10:41

Vicenza schreef: 25 jul 2025 10:30 Misschien meer iets voor het domme vragen topic, maar waarom is die overwinning van boogerd op la plagne zo mythisch in de Nederlandse (en Belgische; sporza) pers?
Omdat het er niet zoveel zijn?
Niet zijken maar reiden !

CALPE
Forum-lid

CALPE 25 jul 2025 10:55

nespresso schreef: 25 jul 2025 10:13
Patrick VB schreef: 24 jul 2025 19:22 Voor Lipowitz blijft de eventuele 3de plaats een grote uitdaging.
Was niet de cleverste zet om alleen in achtervolging te gaan voor de slotcol.
En uiteraard een Roglic die voor eigen rekening actief is.
Hebben ze in die ploeg geen tactiek of is Roglic daar nog steeds de onbetwiste kopman (of vindt hij dat zelf)? Lijkt me dat een plekje op het ereschavot zondag wel wat waard is, toch?

Het eindpodium voor Lipowitz kan King Roglic duidelijk geen barst schelen en moet
zich wellicht te pletter ergeren dat kroonprins Lipowitz hem van de troon zou stoten.

Je zou haast medelijden krijgen met Roglic dat hij zo vol van zichzelf was dat hij de
Tour nog kon winnen en plots "zijn knecht" alle glorie & fame kan oogsten voor het podium.

bever
Forum-lid

bever 25 jul 2025 11:16

CALPE schreef: 25 jul 2025 10:55
Patrick VB schreef: 24 jul 2025 19:22 Voor Lipowitz blijft de eventuele 3de plaats een grote uitdaging.
Hebben ze in die ploeg geen tactiek of is Roglic daar nog steeds de onbetwiste kopman (of vindt hij dat zelf)? Lijkt me dat een plekje op het ereschavot zondag wel wat waard is, toch?

Het eindpodium voor Lipowitz kan King Roglic duidelijk geen barst schelen en moet
zich wellicht te pletter ergeren dat kroonprins Lipowitz hem van de troon zou stoten.

Je zou haast medelijden krijgen met Roglic dat hij zo vol van zichzelf was dat hij de
Tour nog kon winnen en plots "zijn knecht" alle glorie & fame kan oogsten voor het podium.
jij bent wel van de aannames he ? ;)

thja14
Forum-lid

thja14 25 jul 2025 11:19

Bij 10 Procent stijging is knechten echt niet mogelijk en levert ook niets op. Was compleet zinloos geweest al Roglic gewacht had.
Ooit actief als Ophetkantje

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 25 jul 2025 11:27

pino schreef: 25 jul 2025 10:41
Vicenza schreef: 25 jul 2025 10:30 Misschien meer iets voor het domme vragen topic, maar waarom is die overwinning van boogerd op la plagne zo mythisch in de Nederlandse (en Belgische; sporza) pers?
En het was ook spannende rit en een knappe zege, Armstrong had echt wel de intentie om Boogerd terug terug te halen. Heel Nederland zat op het puntje van zijn stoel.
Tenminste, zo herinner ik het me.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

arnold
Forum-lid

arnold 25 jul 2025 11:38

omdat het de pers is :mrgreen:
Orbea Orca M35I
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
CaadX Ultegra

marsman
Forum-lid

marsman 25 jul 2025 11:47

Inderdaad. En omdat Boogie veel aan de wielertafels zit. Veel mensen weten niet eens dat hij 2 etappes op zak heeft, hij won ook in Aix les Bains in 1996.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

arnold
Forum-lid

arnold 25 jul 2025 11:56

CALPE schreef: 25 jul 2025 10:55

:mrgreen: :mrgreen:
Ik denk niet dat Roglic met het idee leeft dat hij de Tour kon/kan winnen. Hij heeft genoeg gewonnen. Zij palmares is goed gevuld. Ondanks dat hij de TDF nooit heeft gewonnen behoort hij toch echt wel tot de allerbeste ronderenners uit de geschiedenis
Orbea Orca M35I
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
CaadX Ultegra

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 25 jul 2025 12:20

Roglic is toch een van de beste Sloveense ronderenners allertijden.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 25 jul 2025 12:36

arnold schreef: 25 jul 2025 11:56 Ondanks dat hij de TDF nooit heeft gewonnen behoort hij toch echt wel tot de allerbeste ronderenners uit de geschiedenis
Inderdaad, statistisch gezien klopt dat. 11e op de ranglijst op basis van het aantal GT overwinningen en een karrenvracht rittenkoersen van 1 week. En toch ontbreekt voor mij de subjectieve hoogglans op zijn carrière, met ook weinig memorabele momenten.
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 25 jul 2025 12:37

nespresso schreef: 25 jul 2025 10:13Hebben ze in die ploeg geen tactiek of is Roglic daar nog steeds de onbetwiste kopman (of vindt hij dat zelf)? Lijkt me dat een plekje op het ereschavot zondag wel wat waard is, toch?
Jammer dat de Bora-kopmannen door de media niet vol in de schijnwerpers worden gezet. Sterker nog, ze worden zo'n beetje genegeerd. Roglic ging driest in de aanval, en kon achter de Armirail-brommer lang z'n krachten sparen. Toen hij uitgebrommerd was, was het vooral Roglic die de kar trok; en nee niet met kleef-reepjes noch gelijksoortig valsspelen, maar met wilskracht en een leeuwenhart. Dat de Visma's met vereende krachten op de Madeleine hem bijhaalden was geen verdienste van Vingegaard en al helemaal niet van Pogacar, die zuinig in 't wiel de dag doorbracht. Lipowitz kon de demarrage van Vingegaard net niet beantwoorden en kwam op een gat te zitten van een half minuutje.
In de vallei gooide Vingegaard de handdoek in de ring en mocht de uitgepierde Jorgenson met O'Connor en Rubio mee in de aanval. Het tempo van de favorieten leek op een zieke koe die de stal kwijt is. Lipowitz droomde weg in een gele wolk, maar had teveel energie verspild. Op La Loze spatte de droom uitklaar. Gegokt en verloren. Dat hoort erbij. Onley was de hele wedstrijd onzichtbaar en werd in een zetel naar de voet van de slotklim gebracht, waar de Visma's een schrale 5,5w/kg uit de benen persten en geen meter inliepen op O'Connor. Uiteindelijk duurde het slechte weer amper 400m, waarin een miezerige versnelling van Pogacar plaatsvond en voldoende bleek om Vingegaard af te schudden en de achterstand met O'Connor te halveren. Ook de heldhaftige Roglic moest uiteindelijk het hoofd buigen.

Vandaag zal de vermoeidheid het peloton over de hele lengte van 92km uiteen slaan. Hup Primoz, hup Florian !!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 jul 2025 13:03

CampaYolo schreef: 25 jul 2025 11:27
pino schreef: 25 jul 2025 10:41
En het was ook spannende rit en een knappe zege, Armstrong had echt wel de intentie om Boogerd terug terug te halen. Heel Nederland zat op het puntje van zijn stoel.
Tenminste, zo herinner ik het me.
Ik herinner mij vooral de uitspraak van Lance na de finish: “he deserved to win”.
Maar de etappe was schitterend!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie