Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 19 jul 2025 23:00

Lcsmet schreef: 19 jul 2025 21:56
kxlight schreef: 19 jul 2025 21:50
Theo V schreef: 19 jul 2025 17:33 Mooi en verdiend.👍👌


Onderstaande geeft maar weer aan dat het niet zonder gevaar is om een bergetappe te houden.
https://www.ad.nl/tour-de-france/chaos- ... ~a4210892/
5000 franc boete voor de chauffeur… en n gele kaart.
Volledig het verkeerde signaal.
Welke boete gaan ze de idioot die voor de auto "sprong" dan geven
Die heeft de onverlaat reeds cash gekregen want als je kijkt hoe die als een kegel omver gaat zal die knie de volle lading gekregen hebben. Die wandelt niet zomaar de berg af.
Uno-X Mobility or bust!

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1847
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 20 jul 2025 01:18

Dubbeldekker schreef: 19 jul 2025 22:43
daniel1975 schreef: 19 jul 2025 21:48 https://nos.nl/l/2575684
Omgekeerde wereld imho
..............................want feitelijk is het een verkeersongeluk op een openbare weg waarbij een “voetganger” wordt aangereden door een auto.
De auto is dan altijd fout maar de “voetganger” kan nog wel een boete krijgen voor gedrag wat de aanleiding is voor het ongeval. ....................................................................
Ken de Franse wetgeving niet, maar ik vraag me af of er in dit geval sprake is van openbare weg.
Er wordt immers gekoerst op een afgesloten parcours, dus lijkt het mij dat er geen sprake is van "openbaar".
Vraag me dan ook af wie in deze de bevoegde instantie is.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 20 jul 2025 05:06

ik ga ervan uit dat de verkeerswet blijft gelden, afgesloten of niet.
aanrijding, moest er eens van komen, is de eerste keer sinds lang dat dit gebeurd.
ASO (UCI eeft op ASO terrein niet veel te piepen vrees ik) heeft hier geen macht over en de supporter zou de boete moeten krijgen.
Ineos zou hier (met steun van alle ploegen) ASO moeten dagvaarden voor nalatigheid, het in gevaar brengen van de renners en supporters.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5911
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 jul 2025 07:56

Mwoa of t de openbare weg is valt te bezien. De motards van de politie zetten de weg af. De vraag is of dan de gewone verkeersregels nog gelden. Dan zouden de renners en volgautos ook bij de verkeerslichten moeten stoppen. ;-)

Neemt niet weg dat het n vreeemd besluit was om een race-incident te beboeten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 jul 2025 11:18

wdfl schreef: 20 jul 2025 05:06 ik ga ervan uit dat de verkeerswet blijft gelden, afgesloten of niet.
aanrijding, moest er eens van komen, is de eerste keer sinds lang dat dit gebeurd.
ASO (UCI eeft op ASO terrein niet veel te piepen vrees ik) heeft hier geen macht over en de supporter zou de boete moeten krijgen.
Ineos zou hier (met steun van alle ploegen) ASO moeten dagvaarden voor nalatigheid, het in gevaar brengen van de renners en supporters.
Het is iets complexer dan dat, de verkeerswet blijft gelden, maar bijvoorbeeld in een normale situatie zou het doorrijden van de Ineos wagen als vluchtmisdrijf gezien worden. Door de koersomstandigheden (waarbij de doorstroming én veiligheid van de renners primeren), mag de auto doorrijden. Het incident wordt dan gemeld door Ineos en/of koersdirectie waarna afhandeling gebeurt via de verzekeringsorganisatie van Ineos en ASO.
Als er op die plaats een afsluiting was (zelfs een eenvoudig koordje) en de man stond op de weg dan zal de aansprakelijkheid voor een groot deel naar de man zelf gaan. Als blijkt dat ASO geen enkele actie ondernomen heeft om de veiligheid te garanderen kunnen ook zij een deel van de aansprakelijkheid krijgen, maar ook Ineos kan opdraaien voor een deel van de aansprakelijkheid. Het is eigenlijk allemaal materie voor advocaten van de respektievelijke verzekeringen.
Dat gaat dan allemaal over burgerlijke procedures, of er echt strafrechterlijke procedures voor zoiets gaan volgen denk ik niet.
UCI houdt zich alleen met het sportieve luik bezig, dus zal hier vermoedelijk niet in betrokken worden.

ASO heeft ondanks stevige conflicten met UCI in de beginjaren zich wel degelijk geschikt binnen de UCI reglementeringen over de sportieve kant. (het heeft wel een aantal uitzonderingen bekomen door zijn machtspositie zoals; kalenderplaats, beeld -en mediarechten, juridische en logistieke autonomie, afwijkingen in het dopinbeleid,...)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14990
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jul 2025 11:37

Dit zijn van die lastige dingen. Dit hoort er ook wel een beetje bij. Het gaat zo vaak goed, dat het ook een keertje fout gaat.

Die toeschouwer staat niet handig, maar de auto zit ook ff niet op te letten en heeft waarschijnlijk de "city stop" uitgezet wat ik me kan voorstellen.
Gelukkig gaat het niet heel hard en op de hoek.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1424
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 jul 2025 12:02

Adieu, marginal gains.
ammattipyöräily@ammattipyoraily

Largest time gap between GC leader and 10th placed rider after Stage 14(b) in Tour de France
Post-WW2 era (1947→)
1947 — +1:06:15
1948 — +47:43
1952 — +40:28
1973 — +34:18
1954 — +26:31
1997 — +25:39
2025 — +22:57
#TDF2025
(memoire cyclisme)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6229
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jul 2025 14:09

VDPoel op zoek naar groen? Indien hij deze rit veel punten neemt zit de groene trui er in Parijs dik in.
De tourparcoursbouwers gaan er deze rit qua veiligheid voor de renners weer de mist in. Massale valpartij.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 2410
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 20 jul 2025 14:17

fiedoo schreef: 20 jul 2025 14:09 VDPoel op zoek naar groen? Indien hij deze rit veel punten neemt zit de groene trui er in Parijs dik in.
De tourparcoursbouwers gaan er deze rit qua veiligheid voor de renners weer de mist in. Massale valpartij.
Ik vind het echt een grote schande! Zo’n kasseien rotonde zonder waarschuwing/seingevers vooraf is vrijwel zeker een valpartij met deze snelheid.

En dan gisteren de verantwoordelijkheid op de wagen van Ineos afschuiven terwijl de organisatie zèlf verantwoordelijk is voor de veiligheid.

Geen enkele zelfreflectie daar 😡
Adversity is the Catalyst of Change

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6494
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 jul 2025 14:28

Waarom rijdt Ineos op kop in het eerste peloton?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 17271
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2025 14:30

Dubbeldekker schreef: 20 jul 2025 14:17 Geen enkele zelfreflectie daar 😡
Wat ASO zich permitteert in de koers lijkt wel wat het Europese parlement doet in ons gewone leven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6367
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 jul 2025 15:05

Ik zag een filmpje van de crash van Skjelmose. Dat was ook niet mals. Vol op een paaltje op zo'n verkeerseiland. Gelukkig zat er nog een stootkussen voor, anders was het nog erger geweest.

https://www.ad.nl/tour-de-france/keihar ... ~acaf31e4/
Laatst gewijzigd door JPAR op 20 jul 2025 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie