Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Favero Assioma Pro RS

derxx
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 27 jun 2025 14:53

Ik weet hoe het werkt :)
Het probleem bij mijn Kickr is dat ik het vooral merk met het virtual shifting. Als de trainer wat warmer wordt dan moet ik 1 a 2 (virtuele) versnellingen zwaarder schakelen voor een gelijk vermogen bij een bepaalde cadans. Oftewel: ik heb het idee dat de actieve temperatuur compensatie wellicht niet zo goed werkt, waardoor er afwijkingen ontstaan. Mijn Favero Duo's komen elk jaar overeen met de data van de cyclus2 die ze bij het SMO gebruiken, en de lab tech daar geeft ook aan dat hij hetzelfde ziet bij iedereen die binnenkomt met een setje Favero's op z'n fiets. Dus de data van mn Favero's vertrouw ik wel😉.
Als m'n goed weer fiets in het najaar weer op stal gaat, gaan de Favero's wel weer op de indoor fiets, en dan zie ik wel hoeveel het afwijkt. Tot die tijd rij ik toch niet zo veel indoor. Hoogstens af en toe met slecht weer, en dan rij ik wel op grotendeels op gevoel (met een beetje indicatie van wat de Kickr roept).
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jul 2025 15:02

Nog mensen last van piepjes/kraakjes ?
Ik lees op weightweenies forum dat aantal mensen vrij snel piepjes krijgen en lagers moeten smeren.

Ik heb de pedalen ook liggen, nog niet mee gefietst even in afwachting van projectje ;)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 jul 2025 22:34

Heb ze nu een paar weken. Geen piepje gehoord. Ook geen andere issues.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 aug 2025 16:47

Na zo'n 500km begon er een vogeltje mee te vliegen tijdens het fietsen.
Dus ook ik had er dus last van....

Pedaal uit elkaar gehaald en er zat eigenlijk geen vet oid op.
Helaas bij het in elkaar zetten. (eerder bij het uit elkaar halen, want zat wel erg vast) ging er wat mis bij schroefdraad/dopje en kreeg ik die niet meer vast.
Dus dura ace pedalen er weer op en zo tijdens vakantie verder gefietst.
Heb inmiddels weer nieuw dopje/schroefje dus binnenkort gaan de favero's er weer op.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 30 aug 2025 22:12

Even een kickje ivm een (mij) vreemd fenomeen:
Ik rij zelfde 100km (30,7km/u gem) met een fietsmaatje die vergelijkbaar gebouwd is, maar 10cm langer. Kop-over-kop, maar wind tegen doe ik meeste kopwerk (proefondervindelijk rij ik iets makkelijker hard).
Zelf rij ik op niet-aero fiets met lage wielen, maatje op een aerofiets+50mm velgen.

Mijn gemiddelde: 181W (Assioma Duo). Maatje; 220W (Assioma Pro RS).
Nou snap ik dat dingen niet helemaal vergelijkbaar zijn, maar: is dat normaal?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

k33z
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 31 aug 2025 08:18

Als het een vlak rondje in NL was, dan vind ik 220W gemiddeld voor 100km met 30,7 gemiddeld echt extreem hoog. Dan zit ik denk ik zelf meer in de buurt van wat jij had (in de 180 ergens).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2025 08:38

fietsslak schreef: 30 aug 2025 22:12 Even een kickje ivm een (mij) vreemd fenomeen:
Ik rij zelfde 100km (30,7km/u gem) met een fietsmaatje die vergelijkbaar gebouwd is, maar 10cm langer. Kop-over-kop, maar wind tegen doe ik meeste kopwerk (proefondervindelijk rij ik iets makkelijker hard).
Zelf rij ik op niet-aero fiets met lage wielen, maatje op een aerofiets+50mm velgen.

Mijn gemiddelde: 181W (Assioma Duo). Maatje; 220W (Assioma Pro RS).
Nou snap ik dat dingen niet helemaal vergelijkbaar zijn, maar: is dat normaal?
Volstrekt normaal. Zo rijd ik met een fietsmaatje wel eens 50 watt gemiddeld lager dan hij. Hij is ook 10 cm langer een stuk breder dan ik. En zit ook minder diep, dat moet je ook niet onderschatten.

Aero fiets en aero velgen zijn op dit soort snelheden niet relevant. Fietshouding wel.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 aug 2025 12:28

Ik heb 't even laten narekenen via de Gribble-webpagina (bij biljartlaken vlak parcours en windstil weer):

180w 30,7km/u ==> CdA=0,373
220w 30,7km/u ==> CdA=0,463
https://www.gribble.org/cycling/power_v ... 0&v2p=30.7

Gangbaar is een CdA van plusminus 0,350 met de handen op de remgrepen. Dus, of die maat van je is een reus, of z'n powermeter is veel te optimistisch.

0475
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 31 aug 2025 13:35

Beide de PM voor vertrek gekalibreerd? Veel temperatuur verandering onderweg?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9983
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 aug 2025 14:29

Armen beetje wijd scheelt al 15-20 watt.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 31 aug 2025 15:14

Buik in of uit ook

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 aug 2025 16:49

Als ik 220 watt op het vlakke in mijn eentje rijdt dan kom ik met ruim 32gem thuis.

Ik ben 1.92 en ongeveer 80kg.

Met kop over kop gaat dat al snel richting 34 gem.

Ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat die powermeter van je maat niet aquraat is.

Plaats reactie