Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
08 jul 2025 11:28
rikkert schreef: ↑08 jul 2025 08:13
jakkel schreef: ↑08 jul 2025 08:07
Een algemene regel zoals in NL om met aanhangwagen max. 90 km/h op de autosnelweg te rijden vind ik toch echt niet oké hoor. Ik begrijp dat een mini auto met dikke caravan erachter max. 90 zou mogen rijden, maar daarmee hoeft niet iedereen over dezelfde kam geschoren te worden. Ik heb al duizenden kilometers met aanhangwagen (met moto op) tegen 130 gereden, je voelt amper dat er iets achter hangt.
Eens, maar ik zie vaak genoeg zo'n zwalkende combi rijden waar de caravan de auto duwt in de plaats van de auto de caravan trekt. En dan voor mijn auto vrolijk wat in de rondte stuitert. Word er altijd heel nerveus van.
Ik zou voorstellen:
- zware auto kleine karretje (vouwwagentje ofzo), gewoon meerijden met andere verkeer
- lichte auto met willekeurig karretje, 100
- caravan, maakt niet uit welk auto ervoor staat , max 90 (windgevoelig)
Zoiets....
Ik zet van het weekend de dakbak erop, alles in de dakbak en de kofferbak, niks aan mijn auto. Karren maar.
Je hebt ook andere aanhangers die windgevoelig zijn. Dat wordt ondoenbaar om te controleren. Vaak hebben dichte aanhangers, of met huif geen antislingerkoppeling. Dat maakt caravans in theorie veilger. Het grote probleem is dat caravans te vaak in bezit zijn van mensen die teveel mee willen nemen, dat begint al met het meeslepen van een vakantiewoning. Dan weet je eigenlijk al dat maat houden een dingetje is.
Zolang er nog regelmatig aanhangers dwars over de snelweg staan, vind ik 90 prima. Dat het het meesten prima lukt om een levenlang 130 te rijden met een aanhanger, wil niet zeggen dat het dan maar de norm moet zijn. Met drank op rijden gaat ook bijna altijd goed, 100 door de bebouwde kom ook.
Campagnolo Ultra Dork
-
rikkert
- Forum-lid HC
rikkert
08 jul 2025 11:39
Ernie C. schreef: ↑08 jul 2025 11:28
Je hebt ook andere aanhangers die windgevoelig zijn.
Daar heb je gelijk in. Dan wordt de rikkert-regel: alles hoger dan een alpen-kreuzer-klap-kar. Het word inderdaad lastig een goede regel te bedenken. Dan gewoon maar alle aanhangers 80. En nooit meer van de rechterbaan komen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
marsman
- Forum-lid
marsman
08 jul 2025 11:45
Alle vrachtauto's en aanhangers verplicht naar de rechterbaan, als er niet meer dan 2 rijbanen zijn. Ik ben gelijk voor, zelfs als caravanner. Scheelt 100% files en ander narigheid. Snelheid is dan niet zo revelevant, je gaat toch niet harder dan de langzaamste voor je.
Ik pak ze wel weer in de afdaling

-
scottwilko
- Forum-lid HC
scottwilko
08 jul 2025 11:51
Het grote als ik maar door kan rijden principe, de rest moet zich daaraan aanpassen.
-
rene
- Forum-lid HC
rene
08 jul 2025 11:58
marsman schreef: ↑08 jul 2025 11:45
Alle vrachtauto's en aanhangers verplicht naar de rechterbaan, als er niet meer dan 2 rijbanen zijn. Ik ben gelijk voor, zelfs als caravanner. Scheelt 100% files en ander narigheid. Snelheid is dan niet zo revelevant, je gaat toch niet harder dan de langzaamste voor je.
Laat dit @daniel1975 maar niet lezen … dan komt ie nooit meer op z'n bestemming

…
Het probleem blijft natuurlijk controle en handhaving op de regel. Dat is de reden dat ik het liefste op zondag naar het zuiden reis. Geen of nagenoeg geen vrachtwagens op de weg die elkaar inhalen met 3km/h verschil.
Ik snap ook die mensen niet die persé op de zaterdag aan willen schuiven bij de rest van de meute. En dan hier verkondigen dan een toertocht met 10.000 man gekkenwerk is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
Se7en
- Forum-lid
Se7en
08 jul 2025 12:57
lugosi schreef: ↑07 jul 2025 20:24
Die 7 meter baseer je dan op je gebruikersnaam...?
Nee. Uitbreiding van de wet die al voorschrijft dat bij drie of meer rijbanen in dezelfde richting, voertuigen met een (gecombineerde) lengte van 7 meter of meer niet op rijstrook 1 mogen komen.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
08 jul 2025 13:45
Zolang er nog regelmatig aanhangers dwars over de snelweg staan, vind ik 90 prima. Dat het het meesten prima lukt om een levenlang 130 te rijden met een aanhanger, wil niet zeggen dat het dan maar de norm moet zijn. Met drank op rijden gaat ook bijna altijd goed, 100 door de bebouwde kom ook.
Er bestaat ook zoiets als rijgedrag aanpassen aan de algemene omstandigheden van alle aard (weer, wegdek, drukte,...) en de mogelijkheden van je auto, alles maar lekker beperken of verbieden omdat er nog altijd een minderheid van mensen zijn die zich onverantwoord gedragen in bepaalde situaties vind ik nooit fijn. Trouwens, in BE en FR mag het tot op heden nog steeds, moest het oh zo ongelooflijk onverantwoord en gevaarlijk zijn, 't zou al lang verboden zijn.

-
synapse
- Forum-lid
synapse
08 jul 2025 13:49
marsman schreef: ↑08 jul 2025 09:32
Zijn er mensen die recent via Duitsland richting Italie gereden zijn? Wij gaan dit jaar richting Milaan en Toscane. Meestal pak ik dan de route door Duitsland, A3 of A61. Maar ViaMichelin adviseert de route via Belgie / Luxemburg (vanwege de werkzaamheden in Duitsland?). Als ik de route nu in Google Maps invoer, dan stuurt hij me ook via Luxemburg.
De kaart van de Adac belooft ook niet veel goeds:
https://www.adac.de/infogram/4c299c12-5 ... 143a88.svg
Twee jaar geleden gedaan. De combinatie van Duitse wegwerkzaamheden, een ongeval voor de Gotthardtunnel en noodweer in de alpen hebben mij er dit jaar toe gebracht om via Frankrijk en Turijn naar Toscane te rijden.
Courir c'est mourir un peu
-
marsman
- Forum-lid
marsman
08 jul 2025 14:08
Ik ga eerst naar Milaan, dan is via Turijn wel echt een eind om. Maar besluit genomen, dit jaar maar eens via Belgie / Luxemburg richting Italie. In basis een uurtje langer zonder files, maar ik denk dat ik dat wel inhaal.
Ik pak ze wel weer in de afdaling

-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Fietsgenieter
08 jul 2025 14:13
jakkel schreef: ↑08 jul 2025 13:45
Er bestaat ook zoiets als rijgedrag aanpassen aan de algemene omstandigheden van alle aard (weer, wegdek, drukte,...) en de mogelijkheden van je auto, alles maar lekker beperken of verbieden omdat er nog altijd een minderheid van mensen zijn die zich onverantwoord gedragen in bepaalde situaties vind ik nooit fijn. Trouwens, in BE en FR mag het tot op heden nog steeds, moest het oh zo ongelooflijk onverantwoord en gevaarlijk zijn, 't zou al lang verboden zijn.
Ja waarom ook alcoholcontrole. Ik drink namelijk niet.
-
rikkert
- Forum-lid HC
rikkert
08 jul 2025 14:14
rene schreef: ↑08 jul 2025 11:58
marsman schreef: ↑08 jul 2025 11:45
Laat dit @daniel1975 maar niet lezen … dan komt ie nooit meer op z'n bestemming

…
Het probleem blijft natuurlijk controle en handhaving op de regel. Dat is de reden dat ik het liefste op zondag naar het zuiden reis. Geen of nagenoeg geen vrachtwagens op de weg die elkaar inhalen met 3km/h verschil.
Ik snap ook die mensen niet die persé op de zaterdag aan willen schuiven bij de rest van de meute. En dan hier verkondigen dan een toertocht met 10.000 man gekkenwerk is.
Veel accommodaties boeken van zaterdag tot zaterdag. Ik was een van die mensen, op vrijdag weg (dan kwam je een eind, 2/3 van de hele reis) om dan de volgende dag langer te doen over het laatste stuk.
Dit jaar rijdt ik op dinsdag en woensdag, dat lijkt me ideaal. Maar dat is dus omdat de camping me de stacaravan van woensdag tot woensdag laat boeken. Op zich voor de camping ka dat goed uitpakken, je hebt niet alle drukte op zaterdag. Maar het kan ook gebeuren dat de halve weken overhoudt (meeste mensen boeken een week, niet 3/4 dagen).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
08 jul 2025 14:26
Verplicht op de rechterbaan is geen optie. Dan zit iedereen vast achter die ene treuzel of slecht afgesteldr begrenzer.
Doe dan maar verplicht strenger E-rijbewijs (nee, ik heb m zelf ook niet), veel zwaardere sancties op overbelading en realistische trekgegevensvsn de auto.
Een Golfje mag 1500kg trekken, een Tuscon ivm milieu maar 1200nogwat. Zou andersom moeten zijn.
Er staat bij mij een 1620kg zware auto (leeg kenteken) voor een caravan met max 1450kg belading. Vol beladen kom ik dan op 2.000kg auto voor de caravan én correct beladen. Want je ziet nog vaak genoeg mensen die hoge kogeldruk compenseren door gewicht achterin de caravan, a.k.a. de wipkip.
En in dit specifieke geval durf ik toch wel te stellen dat ik 1 van de veiligere combinaties op de snelweg ben.
Overigens deze winter wel BE halen, want elke nieuwe auto die er na de Volvo komt zal zwaarder zijn en ga ik over de 3500kg max combinatiegewicht.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!