Het grote vakantieverkeer-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43469
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb liever dat mensen gewoon de kortste rechte lijn zuidelijk nemen en de kip links laten liggen……
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik pak idd ook altijd Bourg en Bresse, is 20km om maar zoveel rustiger. Wel saaier, ik vind Lyon altijd wel lekker, heb je wat te kijken. Zelfde geldt voor dwars door Luik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik pak naast Luik ook altijd Lyon. Een keer een klein uurtje file gehad, maar meestal langzaam doorrijden. Wat @Rikkert zegt, net als bij Luik wel wat te kijken. Maar ik houd Bourg en Bresse als alternatief in het hoofd. Niet voor dit jaar (rondreis Amerika)
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26
Voor de doorstroming zou het fijn zijn als iedereen zijn Kip thuis laat.
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Gisteren vanuit Burgeis (Zuid-Tirol) terug gekeerd naar België.
En ja hoor, de wegenwerken in Duitsland blijven alom vertegenwoordigd.
Bij de heenrit hadden we files aan Pforzheim en op de Aichelberg, Fernpass ging vrij vlot.
Op de terugweg ging het via de Arlberg tunnel. Ook daarna liet de auto gps ons een aantal andere keuzes maken, maar desondanks stonden we vaak aan te schuiven.
Gelukkig zonder incidenten thuis geraakt.
Op de heenweg bijna van zeer dichtbij een aanrijding gezien.
Een Audi kwam aangesneld op linker rijvak. Een auto met caravan met naar schatting niet eens de helft van de snelheid van de Audi week uit naar het linker rijvak waar de Audi hard in de ankers moest. Ging maar net goed.
Gevalletje niet in de spiegel gekeken.
En ja hoor, de wegenwerken in Duitsland blijven alom vertegenwoordigd.
Bij de heenrit hadden we files aan Pforzheim en op de Aichelberg, Fernpass ging vrij vlot.
Op de terugweg ging het via de Arlberg tunnel. Ook daarna liet de auto gps ons een aantal andere keuzes maken, maar desondanks stonden we vaak aan te schuiven.
Gelukkig zonder incidenten thuis geraakt.
Op de heenweg bijna van zeer dichtbij een aanrijding gezien.
Een Audi kwam aangesneld op linker rijvak. Een auto met caravan met naar schatting niet eens de helft van de snelheid van de Audi week uit naar het linker rijvak waar de Audi hard in de ankers moest. Ging maar net goed.
Gevalletje niet in de spiegel gekeken.
Een snelheidslimiet van 100-120 (ligt eraan of het w of 3 baans is) tussen 6 en 20 zou ik een veel beter en veiliger idee vinden eigenlijk.
De Lukoil vlak voordat je de snelweg oprijdt is nog iets goedkoper.Dubbeldekker schreef: ↑05 jul 2025 14:06 Ik rij zelf altijd dóór Luik. Voordeel; hele goedkope benzine bij het eerste Shell station over de brug, geen sleurhutten, veel minder km’s en veelal vlotjes.
Die ring barst van de radarcontrole en het tunnelstuk is 50 km/u inclusief trajectcontrole.
Door Luik heen is vrijwel altijd sneller.
(Ik rij die route gemiddeld 2x per maand)
Eens, in Frankrijk mag je 130, maar 120 of 110 is ook prima. Zoveel scheelt dat allemaal niet. Als ik 6 uur rij ben ik 60 km meer opgeschoten dus een half uurtje langer onderweg. Dus een half uur langer om ergens halverwege Frankrijk te geraken. Lijkt me in de vakantie geen probleem.
Overigens, 130 voor caravans mag er ook af in Frankrijk. Wie dat verzonnen heeft? Een grote auto met zo'n klein bagagekarretje: OK (liever niet maar het kan nog). Maar een fiat panda met een tandem-asser met 130 is geen goed idee. Ik verbaas me elk jaar weer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Een algemene regel zoals in NL om met aanhangwagen max. 90 km/h op de autosnelweg te rijden vind ik toch echt niet oké hoor. Ik begrijp dat een mini auto met dikke caravan erachter max. 90 zou mogen rijden, maar daarmee hoeft niet iedereen over dezelfde kam geschoren te worden. Ik heb al duizenden kilometers met aanhangwagen (met moto op) tegen 130 gereden, je voelt amper dat er iets achter hangt.