Van tubeless naar gewone banden
Vandaag eerste rit (70km) met gewone banden i.p.v. tubeless.
Wat me direct opviel is toch wel het 'harder' gevoel tegenover tubeless.
Achter : 5,5 bar en voor 5.0 bar.
Ik weeg 74 kg.
Kan ik nog lager in druk bv : 5/4.5 ?
Of is dit nadeliger i.v.m. rolweerstand/snelheid/schade aan banden ?
Ik rij met Continental GP 5000 (28 mm).
Met tubeless reed ik voor en achter 6 bar.
Ik weeg 74 kg.
Whow, 74kg met 28mm tubeless banden op 6 bar . . . . . pffJan V. schreef: ↑03 jul 2025 19:09 Vandaag eerste rit (70km) met gewone banden i.p.v. tubeless.
Ik weeg 74 kg.
Zelf: 95kg met 25mm tubeless banden op 5,5 en 5 bar voor.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heb je tegen Jan V. of tegen mij?
Ik heb zelf nl gewoon geëxperimenteerd met de druk. Begon op 5.5, en ben steeds een beetje lager gegaan. Voor mij is dit super comfy, en ik merk geen verschil in snelheid over mn standaard rondje van 60km. Als ik lager ga begint ie wat vaag in de bochten te voelen (wang gaat rollen denk ik).
Gisteren de Sella ronde gefietst, en kan met deze druk de fiets prima de bochten in gooien in de afdalingen. Voor mij is dit dus prima.
-
scottpch64
- Forum-lid
Op pagina 1 gaf ik al aan dat je met veel te hoge druk rijdt en dat 4,5 bar voor 28mm meer dan genoeg was.
Zelf rijd ik met 5,1 bar in de 25mm banden, ook Ridenow TPU binnenbanden, en ook dat is meer dan genoeg. Ben een paar kilo's zwaarder.
Dus omlaag met die druk!
Zelf rijd ik met 5,1 bar in de 25mm banden, ook Ridenow TPU binnenbanden, en ook dat is meer dan genoeg. Ben een paar kilo's zwaarder.
Dus omlaag met die druk!
Jan Vderxx schreef: ↑04 jul 2025 06:53Heb je tegen Jan V. of tegen mij?
Ik heb zelf nl gewoon geëxperimenteerd met de druk. Begon op 5.5, en ben steeds een beetje lager gegaan. Voor mij is dit super comfy, en ik merk geen verschil in snelheid over mn standaard rondje van 60km. Als ik lager ga begint ie wat vaag in de bochten te voelen (wang gaat rollen denk ik).
Gisteren de Sella ronde gefietst, en kan met deze druk de fiets prima de bochten in gooien in de afdalingen. Voor mij is dit dus prima.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Als je op de juiste bandenspanning rijd voel je echt geen verschil in tubeless en met biba.
Tenminste niet door het systeem, misschien omdat je een andere band rijd.
Dat je met lagere druk kan rijden dat verhaal is een eigen leven gaan lijden.
Je moet met een lagere druk rijden om hetzelfde gevoel van comfort te ervaren omdat een TL band stugger is.
En de meeste rijden hun banden met biba's te hard en schijven het comfort toe aan tubeless maar dat is gewoon niet het geval.
Offroad is het anders daar kan je wel met lagere druk rijden (en een insert).
Ik reed met 82kg en 29mm netto met biba zo rond de 3.8 bar voor en achter. Dus probeer ergens tussen de 3.5 en 4 met afwijkingen van pompen etc.
Met tubeless 32mm netto rijd ik op 3.5 bar voor en achter, dat is dus helemaal niet zoveel lager.
Beide rijd het gewoon top, ik merk echt bijna geen verschil, ja de nieuwe in mijn geval P zero RS speedcore banden zijn gewoon echt heel goed en hebben extreem veel grip.
Je moet met een lagere druk rijden om hetzelfde gevoel van comfort te ervaren omdat een TL band stugger is.
En de meeste rijden hun banden met biba's te hard en schijven het comfort toe aan tubeless maar dat is gewoon niet het geval.
Ik reed met 82kg en 29mm netto met biba zo rond de 3.8 bar voor en achter. Dus probeer ergens tussen de 3.5 en 4 met afwijkingen van pompen etc.
Met tubeless 32mm netto rijd ik op 3.5 bar voor en achter, dat is dus helemaal niet zoveel lager.
Beide rijd het gewoon top, ik merk echt bijna geen verschil, ja de nieuwe in mijn geval P zero RS speedcore banden zijn gewoon echt heel goed en hebben extreem veel grip.
tubeless kan je met lagere druk rijden omdat je geen snakebite kan hebben. Als je met een biba en te lage druk rijdt ga je dat wel hebben.wasbeer2006 schreef: ↑04 jul 2025 12:29 Als je op de juiste bandenspanning rijd voel je echt geen verschil in tubeless en met biba.
Dat heeft toch totaal niets te maken met wat wasbeer schrijft over druk en comfort.Djemz schreef: ↑04 jul 2025 13:37tubeless kan je met lagere druk rijden omdat je geen snakebite kan hebben. Als je met een biba en te lage druk rijdt ga je dat wel hebben.wasbeer2006 schreef: ↑04 jul 2025 12:29 Als je op de juiste bandenspanning rijd voel je echt geen verschil in tubeless en met biba.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
In mijn geval was het verschil tussen een TL-band met en zonder butyl biba (bij de zelfde druk) wel merkbaar.
En nee, met butyl durf ik niet lager te gaan ivm risico op snakebite en gevoel van een te zachte band.
En nee, met butyl durf ik niet lager te gaan ivm risico op snakebite en gevoel van een te zachte band.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik denk dan ook niet dat iemand, zonder het zelf te weten anders zegt men van wel, verschil ervaart tussen tubeless en met biba indien beide (zelfde type/fabrikaat) op dezelfde druk worden gereden.wasbeer2006 schreef: ↑04 jul 2025 12:29 Als je op de juiste bandenspanning rijd voel je echt geen verschil in tubeless en met biba.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless