Van tubeless naar gewone banden
Na een hoop gerotzooi met tubeless banden ga ik terug overschakelen naar de gewone binnenband.
Thuiskomen met de fiets en kledij vol sealant. Een band die onderweg zo leeg loopt dat hij uit de velg plopt..en daar sta je dan.
Ik ga een paar nieuwe banden kopen met binnenband en op mijn tubeless velgen leggen.
Mijn vraag is nu of de combinatie tubeless velg/buitenband voor gewone binnenband geen probleem zal geven.
Zal de band moeilijker op de velg te trekken zijn dan op een gewone velg ?
Ik ben van plan om de Continental GP 5000 (28mm) aan te schaffen. Deze band heb ik altijd gebruikt, maar dan in tubeless versie.
Hoe zit het dan met de bandendruk met een gewone binnenband ?
Met tubeless reed ik op 6 bar.
Ik weeg 74 kg.
Thuiskomen met de fiets en kledij vol sealant. Een band die onderweg zo leeg loopt dat hij uit de velg plopt..en daar sta je dan.
Ik ga een paar nieuwe banden kopen met binnenband en op mijn tubeless velgen leggen.
Mijn vraag is nu of de combinatie tubeless velg/buitenband voor gewone binnenband geen probleem zal geven.
Ik ben van plan om de Continental GP 5000 (28mm) aan te schaffen. Deze band heb ik altijd gebruikt, maar dan in tubeless versie.
Met tubeless reed ik op 6 bar.
Ik weeg 74 kg.
Laatst gewijzigd door Jan V. op 03 jul 2025 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tubeless banden kan je gewoon met biba rijden op tubeless velgen.
21mm intern 25mm Schwalbe pro one voor 4.7-5 bar ben 73kg.
Achter 26mm Pirelli race 5,5 bar.
21mm intern 25mm Schwalbe pro one voor 4.7-5 bar ben 73kg.
Achter 26mm Pirelli race 5,5 bar.
Laatst gewijzigd door nijkie op 29 jun 2025 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Wat is tegenwoordig een gewone velg?
Alle huidige velgen zijn geschikt voor tubeless, dus een ander wiel zou geen verschil moeten maken. (Toleranties tussen het ene en andere merk daargelaten, maar dat is de vraag niet)
Dus ja je kunt zonder problemen binnenbanden gebruiken met je huidige wielen. Velglint zou je ook nog kunnen laten zitten, dat gaat bij mij ook al heel lang goed.
Alle huidige velgen zijn geschikt voor tubeless, dus een ander wiel zou geen verschil moeten maken. (Toleranties tussen het ene en andere merk daargelaten, maar dat is de vraag niet)
Dus ja je kunt zonder problemen binnenbanden gebruiken met je huidige wielen. Velglint zou je ook nog kunnen laten zitten, dat gaat bij mij ook al heel lang goed.
Volgens mij zal je alleen problemen kunnen krijgen met het monteren cq. centreren van 'gewone' banden op een tubeless velg. Met andere woorden de band zo monteren dat er geen 'hobbel' ontstaat. De meeste tubeless banden ploppen boven een bepaalde bandendruk in de velgrand, dat laatste zal je met gewone banden ook moeten doen om geen 'hobbel' in de band te krijgen. Verder is het zo dat je met gewone banden ongeveer één bar hoger zal moeten gaan zitten om geen 'snakebite' op te lopen, dus 6 à 6,5 bar., tenzij het een hookless velg is want die zijn meestal gelimiteerd op ong. 5 bar.Jan V. schreef: ↑29 jun 2025 15:37 Na een hoop gerotzooi met tubeless banden ga ik terug overschakelen naar de gewone binnenband.
Met tubeless reed ik op 5 a 5 5 bar.
Ik weeg 74 kg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Dat laatste klopt als je de juiste spanning aanhoud. Met 28 mm banden met binnenband gemonteerd, is 5 bar voor en 5.5 achter geen enkel probleem als je 74 kg bent
Ik heb ongeveer 4 bar met dat gewicht en 28 mm tubeless
Ik heb ongeveer 4 bar met dat gewicht en 28 mm tubeless
Snakebite bij 5 bar lijkt me onwaarschijnlijk- zeker als je 28mm banden gebruikt. Dan moet je eerder denken aan 3 bar of zo.
Ik fiets al weer tijden met tubeless geschikte velgen gewoon met binnenbanden en buitenbanden van 28mm. Velgen zijn voorzien van tubeless tape en dat gaat gewoon goed. Druk varieert van 4,2 - 4,6Barg aan de voorkant tot 4,6 - 5,2Barg aan de achterkant.
Alle soorten wegdek en in de Alpen getest tijdens afdalingen. Hoge druk velglint is niet noodzakelijk- en “ ploppen”’doen de banden zeker wel met een biba.
Ik fiets al weer tijden met tubeless geschikte velgen gewoon met binnenbanden en buitenbanden van 28mm. Velgen zijn voorzien van tubeless tape en dat gaat gewoon goed. Druk varieert van 4,2 - 4,6Barg aan de voorkant tot 4,6 - 5,2Barg aan de achterkant.
Alle soorten wegdek en in de Alpen getest tijdens afdalingen. Hoge druk velglint is niet noodzakelijk- en “ ploppen”’doen de banden zeker wel met een biba.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
scottpch64
- Forum-lid
Zoals Nijkie al zegt, tubeless buitenbanden kun je met binnenbanden rijden, alleen het omleggen van de band gaat wat lastiger worden vanwege de stugheid vd band.
Afgelopen week nieuwe Conti's GP5000 om m'n tubeless velgen gelegd en die zitten zo strak dat ik ze eerst een half uur in de brandende zon heb gelegd, daarna ging het omleggen iets gemakkelijker maar het blijft knokken met die banden!
Snakebite bij 5,5 bar? dacht het niet!
5 Tot 5,5 bar voor 28mm banden is veel te hoog, kan gerust een stukkie minder, zo'n 4,5bar is prima.
Afgelopen week nieuwe Conti's GP5000 om m'n tubeless velgen gelegd en die zitten zo strak dat ik ze eerst een half uur in de brandende zon heb gelegd, daarna ging het omleggen iets gemakkelijker maar het blijft knokken met die banden!
Snakebite bij 5,5 bar? dacht het niet!
5 Tot 5,5 bar voor 28mm banden is veel te hoog, kan gerust een stukkie minder, zo'n 4,5bar is prima.
Tip als je overschakelt van tubeless naar binnenband: als er voorheen sealant in een buitenband heeft gezeten, dan wil de nieuwe binnenband zich helemaal vastplakken aan die buitenband. Een flinke hoeveelheid talkpoeder tussen binnen- en buitenband lost dat probleem op.
Het kan zeker, het omleggen is vaak wel wat lastiger omdat TLR velgen nu eenmaal wat groter zijn.
Het helpt om TLR-lint of strip te vervangen door een “gewoon” lint. Monteren is dan makkelijker omdat je de hieldraad dieper in de velg krijgt. Ook gaat bij sommige strips de randen omhoog tegen de velgrand, waardoor de hieldraad zich niet even lekker zet.
Niet zijken maar reiden !