TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?
Gewoon doen. Er valt niet veel te durven hierin zou ik zeggen (als je nou aan een koord gaat afdalen met 100+ km/u dan geef ik je gelijk
) en je leest de ervaringen hier in alle omstandigheden (vlakker NLse wegen, kasseien, bergen, etc).
Lijkt niet echt een kwestie van durven, toch? Is een binnenband.
Dat gezegd, ik heb ook nog wat butylbandjes die ik gewoon gebruik.
Ik heb nu een keer lek gereden. TPU-biba wisselen ging net zo snel (of traag, in mijn geval) als een butylband.
Vanuit ervaring uit het verleden: butyl was vrijwel direct leeg en je rijdt direct op de velg. Bij TPU was het meer een langzaam lek. En tpu vind ik fijner rijden.
Nadeel voor mij is vooral de prijs (jaja, Ali scheelt niet heel veel) en voorheen vaak een plastic ventiel (lastig ivm pompje). Dat laatste betekent dat ik ff moet zoeken naar bandjes met metalen ventiel, zoals cyclami (zijn er meer).
Dat gezegd, ik heb ook nog wat butylbandjes die ik gewoon gebruik.
Ik heb nu een keer lek gereden. TPU-biba wisselen ging net zo snel (of traag, in mijn geval) als een butylband.
Vanuit ervaring uit het verleden: butyl was vrijwel direct leeg en je rijdt direct op de velg. Bij TPU was het meer een langzaam lek. En tpu vind ik fijner rijden.
Nadeel voor mij is vooral de prijs (jaja, Ali scheelt niet heel veel) en voorheen vaak een plastic ventiel (lastig ivm pompje). Dat laatste betekent dat ik ff moet zoeken naar bandjes met metalen ventiel, zoals cyclami (zijn er meer).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
En daar zit ik binnen anderhalve week
Op dit moment daar 35 graden. Da's rond 7u vertrekken om zeker tegen de middag terug te zijn. Uitslapen op vakantie? Nee hoor
wat ik me nu zit af te vragen of ik dit wel goed doe. Ik kleef het plakkertje op de biba. Of moet ik het plakkertje met de niet plakkende zijde naar de biba richten en op het velg bed vastplakken??jakkel schreef: ↑17 jun 2025 18:02Ik kleef altijd dat stickertje rond het ventiel.Ivo W schreef: ↑17 jun 2025 17:22 Hey jakkel, ook de combi die ik gebruik. 28mm corsa evo met ridenow. bolt super, alleen heb ik toch met regelmaat een platte band. Hoe gebruik jij die ridenow bandjes? doe je die sticker ook rondom het ventiel of laat je hem weg. Zelf doe ik hem er altijd om, omdat ik voorheen vaak rondom het ventiel gat een lekkage had. nog andere tips?
Even uit nieuwsgierigheid: wat maakt dat een binnenband beter/fijner rijdt? Bij lagere bandenspanning kan ik me iets voorstellen, maar wat rijdt er anders met een andere binnenband?En tpu vind ik fijner rijden.
(is er iemand die dit wel eens blind getest heeft? Lijkt me ook wel interessant...)
Het is psychisch, je merkt het niet. Het zal vast verschil maken maar niet zoveel dat je het merkt tijdens het fietsen. Dat is iig mijn ervaring.
Is het trouwens zo dat tpu lekgevoeliger is? Ik ben overgestapt naar tpu en het sinsdien 2 lekke banden gehad in 2 weken. En normaal 2 per jaar. Max. Of heb ik gewoon pech gehad. Ik rijdt trouwens nu weer butyl want die had ik nog liggen.
Is het trouwens zo dat tpu lekgevoeliger is? Ik ben overgestapt naar tpu en het sinsdien 2 lekke banden gehad in 2 weken. En normaal 2 per jaar. Max. Of heb ik gewoon pech gehad. Ik rijdt trouwens nu weer butyl want die had ik nog liggen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
@rikkert Gewoon pech is dat; nu in 2,5 weken in Frankrijk geklommen - gedaald - erg warm en veel verschillende soorten wegdek gehad. Van mooi asfalt tot zeer slecht asfalt - van steentjes tot gravel stukjes. 0 keer lek en amper drukverlies op de banden. Buitenbanden zijn Specialized Hell of the North en op de 2e wielset Veloflex Corsa. Beide sets katoenen sidewall en relatief lichte banden.
Ps Dit jaar sowieso nog geen lekke band gereden.
Ps Dit jaar sowieso nog geen lekke band gereden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Volgens mij pech. Ook mijn ervaring is alleen lek wanneer er een staal draad of flink stuk glas in de band zit.
Ik koop Ridenow bij een verkoper die 1000+ heeft verkochten voldoende positieve reacties krijgt.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Na een paar maanden tubeless met de Gp5000 gereden te hebben, ‘moest’ er halverwege een rit een biba in. Ik had alleen een butyl-bandje bij me (geen ‘light’). Dus blinde test? Nee. Maar wel zelfde fiets, zelfde wiel, zelfde band, zelfde druk (4 bar).el_loco schreef: ↑24 jun 2025 09:44Even uit nieuwsgierigheid: wat maakt dat een binnenband beter/fijner rijdt? Bij lagere bandenspanning kan ik me iets voorstellen, maar wat rijdt er anders met een andere binnenband?En tpu vind ik fijner rijden.
(is er iemand die dit wel eens blind getest heeft? Lijkt me ook wel interessant...)
Is butyl vreselijk? Nee, werkt prima.
Ik merkte wel dat butyl meer trillingen doorgeeft, dus bij bijv grover/beschadigd asfalt.
Op mijn andere wielset nu TPU en dat voelt gelijk aan tubeless (maar zijn andere banden, dus niet 1-op-1). Ik moet af en toe kijken of ik niet lek rij, zo soepel gaat t over bijv reparatiestrepen. Ik weeg rond 70kg, en kan me voorstellen dat je bij bijv 90kg minder effect voelt.
Kortom, vergelijk het met verschil tussen high-end buitenband en middensegment buitenband; beiden doen het, maar de ene ‘voelt’ fijner dan de andere.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent