Daar heb je gelijk in. Maar met standaard bracket lagers fiets je toch al gauw toch nog zo'n 10000km. Ik heb een keer een goedkopere wielset gehad waar de lagers binnen een half jaar (zo'n 3000 km) compleet verruïneerd waren (ze waren niet goed afgedicht). En als dat het geval is, kun je dus niet zomaar een betere naaf erin zetten (lees ik hierboven) zonder het wiel te demonteren.dwangarbeider schreef: ↑21 jun 2025 13:22 Het merendeel van problemen met een naaf zijn versleten lagertjes van de naaf zelf of van de freewheelbody. Die lagertjes zijn perfect vervangbaar en kosten geen fortuin.
Balhoofdlagers en bracketlagers zullen ook geen high end spul zijn in die nieuwe fiets. Als je dan verder redeneert moet je op voorhand zowat alles gaan vervangen.
Upgraden naven DT Swiss bij nieuwe fiets
Ik rijd al jaren met 370 naven. Af en toe een lager (laten) vervangen en rijden maar.
Bij ons thuis moest oud eerst op. Dus in het verlengde daarvan zou ik de wielen met 370 naven gewoon oprijden en daarna wielen met 240 naven kopen.
Naven vervangen in een nieuw wil is echt onzin.
Bij ons thuis moest oud eerst op. Dus in het verlengde daarvan zou ik de wielen met 370 naven gewoon oprijden en daarna wielen met 240 naven kopen.
hun fietsen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
De fabrikant plakt er ook zomaar een prijs op denk ik dan.
Vraag aan je fm voor de fiets zonder wielen en dan merk je direct wat de wielset echt waard is.
PS, met DT370 naven is niets mis hoor.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dat zou je denken ja, maar ga maar eens googelen. Bij elke online shop los toch rond deze verkoopprijs. Het is van het merk Reserve. Ik kende het eerlijk gezegd niet, maar na wat online zoekwerk lijkt dit toch wel een gerenommeerd merk te zijn. Jumbo heeft er nog mee gereden blijkbaar. Wat het waarschijnlijk wat duur maakt is hun levenslange garantie. Anyway, zal zeker een ruime marge op zitten, maar kwalitatief toch behoorlijk niveau.
En de DT370 ga ik proberen. Teveel gedoe om ze te wisselen voor andere. Mijn ervaring met goedkope naven is niet goed, dus laten we hopen dat het hier goed gaat.
Hoi Bert, hoe vaak moet je de lagers laten vervangen? Concreter: na hoeveel km ongeveer?BertL schreef: ↑21 jun 2025 18:14 Ik rijd al jaren met 370 naven. Af en toe een lager (laten) vervangen en rijden maar.
daar kun je niks over zeggen, de 1 rijd mooi weer ritjes en op de weg, een ander, zoals jij in ander topic aangaf, gaat woon werk en gravel en evt regen/natte tracks rijden. Dan gaat het harder. maak je niet zo druk. Een lager is zo vervangen, en zal geen rib uit je lijf zijn. Hoe zit onderhoud eigenlijk? je least het ding toch via lease a bike? hoort onderhoud aar niet bij?jackflash schreef: ↑23 jun 2025 13:05Hoi Bert, hoe vaak moet je de lagers laten vervangen? Concreter: na hoeveel km ongeveer?BertL schreef: ↑21 jun 2025 18:14 Ik rijd al jaren met 370 naven. Af en toe een lager (laten) vervangen en rijden maar.
Als je dit laat doen door een FM dan zijn dit soort werkzaamheden vaak behoorlijk prijzig hoor. En als je voor het eerst zelf met dit klusje aan de slag wilt gaan, heb je toch een aantal gereedschappen nodig, denk aan een lagerpers, een lagertrekker, verschillende soorten vet (de ratchet heeft bijv weer dt swiss special grease nodig, voor de endcaps veel dikker vet), isopropanol etc etc. Veel zaken die een gemiddelde fietser niet standaard in huis heeft.Gravelist schreef: ↑23 jun 2025 15:04daar kun je niks over zeggen, de 1 rijd mooi weer ritjes en op de weg, een ander, zoals jij in ander topic aangaf, gaat woon werk en gravel en evt regen/natte tracks rijden. Dan gaat het harder. maak je niet zo druk. Een lager is zo vervangen, en zal geen rib uit je lijf zijn. Hoe zit onderhoud eigenlijk? je least het ding toch via lease a bike? hoort onderhoud aar niet bij?jackflash schreef: ↑23 jun 2025 13:05Hoi Bert, hoe vaak moet je de lagers laten vervangen? Concreter: na hoeveel km ongeveer?BertL schreef: ↑21 jun 2025 18:14 Ik rijd al jaren met 370 naven. Af en toe een lager (laten) vervangen en rijden maar.
Ik heb het zelf allemaal recent ervaren met een zippnaaf in een 303 FC. Hier was 1 van de lagers na 5500km al rot, terwijl ik niet eens in de regen fiets, dus enkel door het schoonmaken onder de douche gebeurd. Uiteindelijk besloten het klusje zelf aan te pakken, maar de aanloopkosten zijn de 1e keer wel hoger dan een FM, voor de verdere toekomst alleen nog een paar tientjes voor de lagers zelf.
-
- Forum-lid HC
Als je het vaker doet, dan is in elk geval een lager pers aan te raden, de rest is optioneel in mijn ogen. Ik gebruik naaimachine olie voor de pallen van de body en verder standaard lagervet, dat kost geen drol.
Voor het uithalen van de lagers gebruik ik gewoon een oude platte schroevendraaier en hamer.
Voor het uithalen van de lagers gebruik ik gewoon een oude platte schroevendraaier en hamer.
Onderhoud zit er inderdaad bij in tot 150 euro per jaar bij Lease a Bike. Nu kom ik daar eigenlijk altijd wel heel snel aan. Op 1 of andere manier verslind ik balhoofdlagers en bottom bracket lagers (elke anderhalf tot 2 jaar versleten; vraag me niet hoe het komt). Verder eens per jaar gemiddeld een cassette en 3 kettingen (ik wissel preventief). Daarnaast een grote beurt en alles wat nodig is. Kortom: 400 euro per jaar ben ik altijd wel kwijt aan onderhoud. Verder niet erg, het is mijn hobby en dat mag van mij wel wat geld kosten.Gravelist schreef: ↑23 jun 2025 15:04daar kun je niks over zeggen, de 1 rijd mooi weer ritjes en op de weg, een ander, zoals jij in ander topic aangaf, gaat woon werk en gravel en evt regen/natte tracks rijden. Dan gaat het harder. maak je niet zo druk. Een lager is zo vervangen, en zal geen rib uit je lijf zijn. Hoe zit onderhoud eigenlijk? je least het ding toch via lease a bike? hoort onderhoud aar niet bij?jackflash schreef: ↑23 jun 2025 13:05Hoi Bert, hoe vaak moet je de lagers laten vervangen? Concreter: na hoeveel km ongeveer?BertL schreef: ↑21 jun 2025 18:14 Ik rijd al jaren met 370 naven. Af en toe een lager (laten) vervangen en rijden maar.
Overigens duur het lease contract 3 jaar, daarna mag ik 'm overnemen voor 20% van de aanschafwaarde. Dan zijn alle onderhoudskosten uiteraard voor mezelf.
Ik houd geen boekhouding bij, maar ik denk elke 2 á 3 jaar. Dat komt bij mij neer op ergens tussen 20k en 30k kilometers.
Veel hangt af van omstandigheden. Denk aan nat/droog, winter/zomer, asfalt/zand/modder en droge of vochtige schuur
Veel hangt af van omstandigheden. Denk aan nat/droog, winter/zomer, asfalt/zand/modder en droge of vochtige schuur
hun fietsen.