Die link geeft duidelijkheid, wat jij hebt geschreven niet, je moet niet alleen goed lezen maar het ook begrijpen, als je begrijpt wat ik bedoel.Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 19:13Orlok schreef: ↑17 jun 2025 19:02Volgens mij hoor jij hier die befaamde klok terwijl je niet weet waar de klepel hangt.Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 16:27 Wellicht goed om even de officiële regels aan te halen zoals die in Nederland gelden:
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Het is natuurlijk je eigen keuze om op een opgevoerde of anderszins aangepaste E-racer te rijden maar je mag je dan ook wel bewust zijn van de consequenties als er iets mis gaat.
En elke fietser weet dat je soms gewoon in lullige situaties behoorlijk wat schade kunt oplopen of veroorzaken.
Aan elk individu de keuze
Voor het gebruik van een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor gebruik van een gewone fiets. Een fatbike en een elektrische bakfiets zijn ook elektrische fietsen. Het hebben van een zgn. WA verzekering hiervoor is niet verplicht.!
Met andere woorden: krijgt u een ongeluk en bent u niet WA verzekerd dan moet u schade of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Een 'opgevoerde' E-bike, Fat-bike of E-bakfiets daarentegen die staat geregistreerd als "snorfiets", "brommer" of "Speed-pedelec", dus met een blauwe of gele kentekenplaat, dient wettelijk te zijn voorzien van o.a. een WA-verzekering.
Het zal duidelijk zijn dat indien dat niet het geval is de berijder/eigenaar in overtreding is en een boete kan krijgen. Een verzekeraar, voor zover die in het spel is zal in dat geval ook geen 'schade' uitkeren.![]()
Waar heb je het over Orlok?
De link geeft toch gewoon duidelijkheid of heb je een probleem met lezen?!
E-koersfiets
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik snap Orlok… Het gaat vlgs. mij om een persoonlijke WA Verzekering die uitkeert bij schade toegebracht aan andere. Dit als het ongeval veroorzaakt wordt door een elektrische fiets / bakfiets en of fatbike.Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 19:13Orlok schreef: ↑17 jun 2025 19:02Volgens mij hoor jij hier die befaamde klok terwijl je niet weet waar de klepel hangt.Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 16:27 Wellicht goed om even de officiële regels aan te halen zoals die in Nederland gelden:
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Het is natuurlijk je eigen keuze om op een opgevoerde of anderszins aangepaste E-racer te rijden maar je mag je dan ook wel bewust zijn van de consequenties als er iets mis gaat.
En elke fietser weet dat je soms gewoon in lullige situaties behoorlijk wat schade kunt oplopen of veroorzaken.
Aan elk individu de keuze
Voor het gebruik van een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor gebruik van een gewone fiets. Een fatbike en een elektrische bakfiets zijn ook elektrische fietsen. Het hebben van een zgn. WA verzekering hiervoor is niet verplicht.!
Met andere woorden: krijgt u een ongeluk en bent u niet WA verzekerd dan moet u schade of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Een 'opgevoerde' E-bike, Fat-bike of E-bakfiets daarentegen die staat geregistreerd als "snorfiets", "brommer" of "Speed-pedelec", dus met een blauwe of gele kentekenplaat, dient wettelijk te zijn voorzien van o.a. een WA-verzekering.
Het zal duidelijk zijn dat indien dat niet het geval is de berijder/eigenaar in overtreding is en een boete kan krijgen. Een verzekeraar, voor zover die in het spel is zal in dat geval ook geen 'schade' uitkeren.![]()
Bij schade toegebracht aan andere personen of materialen, door een opgevoerde elektrische fiets/ bakfiets wordt niet gedekt .. ook niet door een persoonlijke WA verzekering. Als de verzekering kwaad wil doen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid
Precies mijn punt! Zie ook mijn antwoord op PatrickVB.rene schreef: ↑17 jun 2025 20:09Ik snap Orlok… Het gaat vlgs. mij om een persoonlijke WA Verzekering die uitkeert bij schade toegebracht aan andere. Dit als het ongeval veroorzaakt wordt door een elektrische fiets / bakfiets en of fatbike.Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 19:13Orlok schreef: ↑17 jun 2025 19:02
Volgens mij hoor jij hier die befaamde klok terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Bij schade toegebracht aan andere personen of materialen, door een opgevoerde elektrische fiets/ bakfiets wordt niet gedekt .. ook niet door een persoonlijke WA verzekering. Als de verzekering kwaad wil doen.
Maar Orlok begrijpt het klaarblijkelijk niet helemaal en komt ook niet met een uitleg of interpretatie van de regelgeving.
Hij vindt het kennelijk belangrijker om anderen de mond te moren met losse flodders en belerende spreekwoorden/gezegden.
Prima hoor! Mij interesseert het geen fluit. Ik wilde alleen even duiden wat de regelgeving en de mogelijke consequenties zijn van een opgevoerde E bike.
Wat mansen zelf doen en vinden is hun eigen keuze daar vind ik verder niets van.
Ik rij ook weleens 140 waar je maar 130 mag. Mijn probleem niet die van de rest van de wereld. (Tenzij ik een ongeluk veroorzaak waar anderen de dupe van zijn dan)
Adversity is the Catalyst of Change