Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
13 jun 2025 19:15
misterx schreef: ↑10 jun 2025 15:03
Ik kan je helemaal volgen Orlok, maar de enige verandering in de afgelopen tijd zijn de TPU-biba's. Daarvoor heb ik echt nooit zulke harde schokken gehad. Hier en daar lees is ook gelijke verhalen op het internet, maar ik vind nergens een plausibele verklaring. Misschien maar eens een keer de moeite nemen om een testje te doen door te wisselen tussen TPU en butyl..
Ik rij met frame en velgen van carbon. GP5000 met latex Biba.
Laatste tijd ook last van statistische ladingen, zonder ook maar 1 wijziging aan fiets, kleding of gewoonten te hebben. Het heeft met de luchtvochtigheid te maken, is die laag (zoals de afgelopen periode) heb je veel meer last van esd.
Bij regen(achtig) weer heb ik geen last van ontladingen.
Dogma F
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
14 jun 2025 07:03
TPU bandjes zijn idd kwetsbaar voor harde scherpe stoten zonder dat de buitenband doorboord wordt.
Donderdag met de racer op een pad bezaaid met grove keien beland na een wegomleiding, was geen fijne gravel maar grof klein afvalpuin waarmee de pad was geplaveid.
Pad was 500mtr lang maar zowel voor als achter lek, terwijl buitenband niet kapot was gereden.
Maat van me met butyl binnenbanden reed geen lek...
-
rene
- Forum-lid HC
rene
14 jun 2025 08:31
scottpch64 schreef: ↑14 jun 2025 07:03
TPU bandjes zijn idd kwetsbaar voor harde scherpe stoten zonder dat de buitenband doorboord wordt.
Pad was 500mtr lang maar zowel voor als achter lek, terwijl buitenband niet kapot was gereden.
Maat van me met butyl binnenbanden reed geen lek...
* Reed hij met dezelfde velg en buitenbanden ?
* Reed hij op dezelfde druk ?
* Is hij even zwaar als dat jij bent ?
* Reed hij exact hetzelfde pad, en over dezelfde steentjes / stenen.
Dit topic gaat namelijk over statische lading en niet over lekrijden. 2 weken geleden namelijk reed ik met mijn vrouw in Limburg én België.. niet te best asfalt. En een dag later stond mijn vrouw d’r band lek ( butyl ) ik ik had met TPU nergens last van ?!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless