Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Origineel fietszadel vervangen of niet.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 12 jun 2025 08:48

Tja. Ik heb al heel wat vormen geprobeerd en kom toch steeds uit op een smaller, langer zadel (nieuwe Antares). Dus het is heel persoonlijk.
Ik ben dan ook van mening dat alleen TS zijn ideale zadel kan gaan ontdekken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 12 jun 2025 10:50

Ramon73 schreef: 08 jun 2025 20:42
koeroeur schreef: 08 jun 2025 20:35 Yep. Ik haal altijd meteen het zadel eraf.
Fietsen zouden gewoon beter zonder zadel verkocht worden.
+1
Pedalen moet je al zelf voor zorgen, waarom zadel dan niet? Reden waarom ik niet snel nog een catalogus fiets zal kopen. Bouwen op aanvraag is duurder maar alles is tenminste ineens naar wens.
+1
Idem, een zadel is nu eenmaal voor iedereen anders. Bij een nieuwe fiets wil ik ook altijd het zadel van mijn keuze en niet een standaard zadel.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 12 jun 2025 11:26

Ik rijd met verschillende zadel: Brooks C17 op de racert en Woon werk fiets, Regal op de crossert, Pro Stealth op de triatlonfiets. Werkt voor mij goed, de vorm van de brooks en de regal zijn een beetje gelijkwaardig, breder en rond. Blijkbaar is dat voor mij fijn. De stealth op de tri-bike is korter maar wel zo breed, maar de houding is daar ook echt anders. Ik zou wel iets anders willen, de brooks en regal zijn lomp en zwaar en zijn imho gewoon lelijk maar mijn bips zegt iets anders.

Ik stem voor een korting, wil je de fiets met zadel, normale prijs, laat je het zadel weg, korting. En inderdaad: als ik een fiets koop haal ik het zadel eraf en bij verkoop mijn eigen zadel eraf en de nieuw gekochte erop. Pedalen zitten op een nieuwe al nooit, stuurlint (het andere contactpunt met je fiets), mag ook eigen keuze zijn. Zo worden er fietsen met wit lint verkocht, ik wil gewoon zwart.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 12 jun 2025 13:01

Koeroeur Gijs: Ik heb 1x een S-works power zadel geprobeerd, uitslag was dat ik 3x tijdens de rit moest stoppen om te pissen terwijl ik dat nog nooit tijdens een rit hoefde te doen...
Na een aantal ritten snel vervangen door een Selle Italia Kit carbonio superflow boost zadel en nu geen last meer van plasneigingen tijdens fietsen, een langer zadel dus weer!

Voor TS, altijd je oude zadel meenemen naar nieuwe fiets. En/of eenzelfde zadel als reserve achter de hand houden wanneer je een gevoelige bibs hebt.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 12 jun 2025 13:21

Zoals gezegd, voor de meerderheid is een korter, breder zadel beter. ;) En dat is ook gewoon zo.
Ikzelf ben ook via een meting bij het Power zadel terecht gekomen. Na jaren sukkelen en zoeken eindelijk pijnvrij met dit zadel.
Dus eens ik een goed zadel gevonden had, heb ik het op al m'n fietsen gezet. En sindsdien 10-000'en kilometers pijnvrij, zonder irritante cystes en schaafplekken. Dus bij iedere fiets heb ik meteen dit zadel erop gezet.

Edit Edwin: Verkopen mag via verkooptopics, niet hier.

Wes56
Forum-lid

Wes56 12 jun 2025 19:40

Intussen een 2 de pro stealth zadel op de kop kunnen tikken. Nu heb ik identiek zadel als mijn oude cube fiets. Voelt terug vertrouwd aan!
En ik heb nog een gewichtsbesparing van 50 gram😜er gratis bij. Had ik niet verwacht, want volgens de specs van mijn cube fiets zou het origineel zadel 175 gram wegen. Bij demonteren van het zadel toch even op de weegschaal..., in werkelijkheid 275gram. Mijn pro stealth zadel weegt 225gram.
Niet zo belangrijk maar toch even meegeven.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jun 2025 20:36

Ik had op mijn (nieuwe) Cube Nuroad C62 gravelbike ook zo’n zadeltje. Overigens heel comfortabel voor de bips, helaas niet voor m'n perineum….
Ik heb ‘m eerst (ivm een gravel-vakantie) vervangen door mijn favoriet, de BBB echelon performance, in 155mm. Al lange tijd het enige zadel waar ik echt probleemloos mee fiets. Het Cube zadel is naar een fietsmaat verkast, die er erg tevreden over is. Het kan verkeren 😉

De afgelopen week heb ik ook zo’n pro stealth geprobeerd (152mm) van marktplaats, de carbon versie. Mooi zadeltje, lekker licht (149 gram, zelf gewogen), maar ook niet voor mij. Dus definitief terug naar m’n BBB zadels!

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 13 jun 2025 07:19

Heb ook zo'n Pro Stealth gehad, maar te vlak en daardoor teveel last van m'n perineum, ook snel weggedaan!
Zo zie je maar dat niks zo persoonlijk is als een zadel...

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 13 jun 2025 09:35

koeroeur schreef: 12 jun 2025 13:21 Zoals gezegd, voor de meerderheid is een korter, breder zadel beter. ;) En dat is ook gewoon zo.
Sorry, maar: says who? De zadelfabrikanten? Die hebben (ook) andere belangen, namelijk dat iedereen overstapt naar ‘het nieuwe’ (=omzet). Ik ben misschien een outlier, maar ik ken er meer waarvoor de bredere trend niet werkt.
Dus: welke meerderheid? (

Ik zeg niet dat die brede vorm voor sommigen niet erg fijn kan zijn, maar die groep met stelligheid ‘de meerderheid’ te noemen is zonder onderbouwing een beetje vreemd.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 13 jun 2025 11:00

Zijn we het wéér eens kees! ;)

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 13 jun 2025 13:23

fietsslak schreef: 13 jun 2025 09:35
koeroeur schreef: 12 jun 2025 13:21 Zoals gezegd, voor de meerderheid is een korter, breder zadel beter. ;) En dat is ook gewoon zo.
Sorry, maar: says who? De zadelfabrikanten? Die hebben (ook) andere belangen, namelijk dat iedereen overstapt naar ‘het nieuwe’ (=omzet). Ik ben misschien een outlier, maar ik ken er meer waarvoor de bredere trend niet werkt.
Dus: welke meerderheid? (

Ik zeg niet dat die brede vorm voor sommigen niet erg fijn kan zijn, maar die groep met stelligheid ‘de meerderheid’ te noemen is zonder onderbouwing een beetje vreemd.
Wat verwacht je nu? Dat ik onderzoeken ga opzoeken en citeren?
Zowat alle bikefitters zweren tegenwoordig bij een breder zadel. Natuurlijk gaan daar uitzonderingen op zijn.
Het menselijk achterwerk is gewoon niet voorzien om lang op zo'n heel smal ding te zitten waar je zaakje dan nog eens lekker gevoelloos wordt indien geen uitsparing. Je ziet bij veel fietsers met smal zadel dan hun achterste zich ook gewoon om het zadel plooit.

Laat vooral je achterste eens opmeten. Bij mij was dat het einde van zadelproblemen.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 13 jun 2025 19:05

Breedte van het zadel heeft niks te maken met kort of lang, je hebt het Power zadel van Speci in verschillende breedtes, net zoals mijn Selle Italia...
145mm Breed bij Selle Italia is hetzelfde bij Specialized... ;)

Plaats reactie