Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra Di2 shifter ST-R8170 STI (L) defect

jackflash
Forum-lid

jackflash 06 jun 2025 20:59

Hallo,
Sinds enkele weken problemen met de hydraulische rem. Heel geleidelijk verdween de druk en uiteindelijk kon ik de remhendel helemaal inknijpen zonder tegendruk en dus remkracht. 2x ontlucht en dat leek aanvankelijk te helpen, maar uiteindelijk weer hetzelfde probleem. FM gaf aan dat het probleem in de shifter zit (lekkage olie). Oplossing: hele linker schifter moet vernieuwd worden. Dat is erg pijnlijk, ik heb de fiets precies 2 en een half jaar, dus garantie op onderdelen is net verlopen. Kosten van zo'n schifter zijn 300 tot 350 euro exclusief montage. Probleem schijnt behoorlijk zeldzaam te zijn, maar daar heb ik natuurlijk weinig aan. Heeft het nut om toch garantie te claimen bij Shimano? Ik zou genoegen nemen met een gebruikt exemplaar, maar waar haal je die vandaan? Andere tips hoe dit aan te vliegen?

Daantje92
Forum-lid

Gebruikersavatar Daantje92 06 jun 2025 21:47

Zo zeldzaam lijkt het mij niet. Heb dit verhaal al vaker gehoord.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

jackflash
Forum-lid

jackflash 06 jun 2025 21:59

't is wat de FM aangaf, hij had het pas 1 of 2x meegemaakt de afgelopen paar jaar. Maar dat is uiteraard niet representatief en ik heb er verder ook weinig aan.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 07 jun 2025 07:12

Proberen om garantie te claimen, 2,5 jr is wel erg kort en net uit de garantie, coulance.
Zal je FM wel wat moeite moeten willen doen/overredingskracht moeten gebruiken, zeker wanneer je de fiets daar gekocht hebt!

jackflash
Forum-lid

jackflash 07 jun 2025 14:55

Update van een verhaal dat steeds gekker wordt.

Ik ben vanochtend bij een Shimano service center geweest. Bedoeling was dat zij inderdaad een claim zouden indienen bij Shimano. Geen garantie op succes, maar mogelijk dat er anders iets van coulance geboden kon worden. Enkele uren later werd ik gebeld door de betreffende fietsenmaker. Ze hadden de shifter uit elkaar gehaald en hebben iets gevonden. Dit is hun reactie:

Bij inspectie is vastgesteld dat er bij montage een rode SRAM-insert is gebruikt in plaats van de correcte zilverkleurige Shimano-insert die hoort bij Shimano’s minerale olieleidingen.

Deze SRAM-insert is niet compatibel met Shimano vanwege afwijkende afmetingen, vorm en toleranties. Door de verkeerde passing sluit de leiding niet goed af in de shifter, wat heeft geleid tot interne lekkage en mogelijk of beschadiging van afdichtingen.

Waarschijnlijk is er in de loop van de tijd lichte slijtage ontstaan aan de interne zuiger of afdichtingen (seals). Hierdoor lekte er bij iedere remactie een kleine hoeveelheid olie weg, die niet direct zichtbaar is als een natte plek aan de buitenzijde; Echter op termijn heeft dit probleem geleid voor drukverlies in het hydraulisch systeem, wat resulteert in een merkbare achteruitgang van de remprestaties;

Deze geleidelijke lekkage is compatibel met het beeld van een interne beschadiging door incompatibele onderdelen.

Ze gaan nu alles repareren en ook de rechter shifter nakijken. Ik ga de fietswinkel waar ik de fiets gekocht heb, aanschrijven hierover en vragen of ze bekend zijn met dit probleem en of ze iets kunnen betekenen in de bijdrage aan de reparatiekosten. Mijn vermoeden zegt dat ze de fiets met SRAM groep binnen hebben gekregen en deze hebben omgebouwd naar Shimano en daarbij sommige (niet zichtbare) onderdelen niet hebben meegenomen. Maar dat kan ik uiteraard niet hard maken.

Verder moet ik uiteraard ook nog zelf zien dat het probleem hiermee is opgelost. Ik geloof het pas als ik zelf een test rit gedaan heb na reparatie.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 08 jun 2025 07:43

Dan gaat garantie lastig worden en ook de vraag wie en waar de fout ligt, succes met de verdere afwikkeling.

jackflash
Forum-lid

jackflash 11 jun 2025 11:06

Weer een update. Ik was vanochtend even bij het Shimano service center om te kijken hoe het ermee stond. Helaas moet ik nog een paar dagen geduld hebben. Wel heb ik een foto gemaakt van het niet compatibele onderdeel waar ze het over hadden.

Afbeelding

Herkent iemand dit rode onderdeel? En zou dit inderdaad de lekkage hebben kunnen veroorzaken? Blijft dan wel bijzonder dat het 2 jaar goed gegaan is zonder enig probleem.

Fietsenzaak waar ik de fiets gekocht heb blijft volhouden dat het absoluut niet mogelijk is dat dit bij hen fout is gegaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar anders de oorzaak zou moeten liggen. Ik heb nooit onderdelen vervangen bij de shifters of remleidingen. Het originele stuurlint zat er zelfs nog op (tot nu dan).

pino
Forum-lid HC

pino 11 jun 2025 11:12

Hier is iemand flink verkeerd bezig geweest. Dat dat bij de fabrikant is gebeurd, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dus geen "productie of materiaalfout"naar je normaal garantie op hebt.

Fabrikanten beroepen zich er soms ook op dat een verkeerde (herkenbaar als anderskleurige) vloeistof is gebruikt om garantie af te wijzen..
Niet zijken maar reiden !

jackflash
Forum-lid

jackflash 11 jun 2025 11:34

Ik heb van een kenner begrepen dat zo'n 'third party' onderdeeltjes wel kunnen passen, maar dat de olie uiteindelijk de afdichtingen van inferieure kwaliteit beschadigt. Daarom is het waarschijnlijk 2 jaar goed gegaan.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 11 jun 2025 11:41

Ik zou sowieso de winkel aansprakelijk stellen voor het verkeerd afleveren van je fiets. Er is ( zo te zien ) een Sram olijfje toegepast op een Shimano remsysteem. Nu maar hopen dat er geen DOT5.1 olie is gebruikt.

Neem desnoods contact op met een rechtswinkel / jurist en stel een nette brief op dat je de winkel aansprakelijk stelt. Doet dit wel aangetekend, om zodoende bewijs te hebben.

Als de fietsenzaak je niet wilt helpen ( en dat lees ik zo een beetje ), dan lijkt dit me de juiste weg.

Ps een paar dagen geduld voor een klusje van 20 minuten lijkt me ook overdreven.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jackflash
Forum-lid

jackflash 11 jun 2025 13:02

Verkopende fietsenwinkel geeft aan dat de fiets na de 1e service beurt niet meer in onderhoud is geweest bij hem. Dat klopt, want ik woon te ver weg en heb mijn lokale fm die het onderhoud doet. Vanwege deze reden geeft de fm waar ik de fiets gekocht heb aan dat hij niets kan betekenen, aangezien hij niet weet wie er aan de fiets heeft gesleuteld en wat er allemaal mee is gebeurd. Ik weet dat uiteraard wel, maar het is een zinloze discussie. Hoe dan ook, de lokale FM (tevens Shimano service center) gaat de reparatie doen, maar door drukte ben ik pas volgende week aan de beurt. Verwachte reparatiekosten zijn zo'n 80 euro. Dat vind ik nog acceptabel.
Na een paar keer heen en weer gemaild te hebben met de verkopende fm, heeft hij mij 50 euro compensatie overgemaakt. Voor mij is dat voldoende, maar ik zal nooit daar meer een stap in de winkel zetten.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 11 jun 2025 13:27

Waarschijnlijk geen Dot 5.1 remolie gebruikt bij deze Shimano setup, anders was ie al lang eerder gaan lekken...
Shimano olijfjes zijn goudkleurig, hopelijk is het euvel opgelost door alleen de Shimano onderdeeltjes te gebruiken en is er geen verdere schade ontstaan.

Doordat het een tijdje geleden is dat je de fiets daar gekocht hebt en na 1 servicebeurt er nooit meer geweest bent, gaat dit toch uitmonden in een welles/nietes discussie die je nooit gaat winnen.
Succes met de herstelwerkzaamheden... :winkthumb:

Plaats reactie