De teloorgang van Campagnolo
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14670
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch ben ik nu wel heel benieuwd hoe het campa nu vergaat. Voor de liefhebbers en campa fans zou er nu toch niets meer in de weg moeten staan om campa te gaan rijden als je in deze klasse shopt Red / DA.
Ik zie trouwens Sram niet snel naar 13 speed gaan op de weg. Hooguit dat ze dat erbij leveren.
Ze kunnen het domweg niet kwijt op een frame zonder UDH en Sram zal toch de uitwisselbaarheid willen houden.
De spacing bij campa 13 speed is smaller geworden bij Red XLPR is de spacing gelijk aan MTB T type (flattop) en 12 speed road, ook flattop. MAW alle flattop is gelijk qua spacing bij Sram.
Ik zie trouwens Sram niet snel naar 13 speed gaan op de weg. Hooguit dat ze dat erbij leveren.
Ze kunnen het domweg niet kwijt op een frame zonder UDH en Sram zal toch de uitwisselbaarheid willen houden.
De spacing bij campa 13 speed is smaller geworden bij Red XLPR is de spacing gelijk aan MTB T type (flattop) en 12 speed road, ook flattop. MAW alle flattop is gelijk qua spacing bij Sram.
met 7(!) verschillende combinaties op het crankstel zeggen die kransjes alleen helemaal niks. Een 18 werkt alleen als een 18 op je standaard 50/34.
Neem je een 45/29, komt dat heet anders uit en dan is een 10 juist wel weer normaal. 55/29 met 10-29 zal er voor de meeste wielertoeristen wat over zijn.
Neem je een 45/29, komt dat heet anders uit en dan is een 10 juist wel weer normaal. 55/29 met 10-29 zal er voor de meeste wielertoeristen wat over zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Als je nu 12 speed 50-34 11-30 hebt dan is 48-32 10-29 een prima alternatief als je de 18 veel rijd bij 90 rpm.Ernie C. schreef: ↑08 jun 2025 09:20 met 7(!) verschillende combinaties op het crankstel zeggen die kransjes alleen helemaal niks. Een 18 werkt alleen als een 18 op je standaard 50/34.
Neem je een 45/29, komt dat heet anders uit en dan is een 10 juist wel weer normaal. 55/29 met 10-29 zal er voor de meeste wielertoeristen wat over zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14670
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
50/34 is zo, beetje de allerslechtste poldercombo.
Je kan te laat naar je 50 en je zit te lang op je 34, niet ideaal.
Ga dan naar 48 of 45 voor, dan hoef je niet meer te schakelen met een 10/28.
Zo rijd ik nu ook, alleen bij wind als vandaag ga ik aar de 35 tegen, maar vanaf 25 a 26km/h zit je op het grote blad.
Je kan te laat naar je 50 en je zit te lang op je 34, niet ideaal.
Ga dan naar 48 of 45 voor, dan hoef je niet meer te schakelen met een 10/28.
Zo rijd ik nu ook, alleen bij wind als vandaag ga ik aar de 35 tegen, maar vanaf 25 a 26km/h zit je op het grote blad.
Beste Kees, het is niet moeilijk iemand in de zeik te nemen. Lastiger is het om serieus te blijven. Ik doe een poging.
Ik heb de basisschool afgerond met 549 punten op de CITO, waar 550 het maximum was. Daarbij was de uitgebreide rekentoets foutloos. Alleen met spellen had ik een foutje. Wat me nog steeds wel overkomt. In de vervolgopleidingen was statistiek mijn sterkste vak. Daarna ben ik in een vak terecht gekomen waarin statistiek het hoofdonderdeel van mijn taak is.
Ik heb een wegfiets gereden met Campagnolo Ekar 42 voor en 9-36 achter. Deze heb ik uitgebreid afgewogen tegen een 52-36 met 11-28. Ik heb koersen gereden met de Ekar en gesprint op een 42-9. Het is mogelijk hier sprints mee te winnen kan ik je vertellen. Wanneer je boven de 50 rijdt is de overgang van 10 naar 9 volstrekt natuurlijk. De duurritten waren heerlijk, met de ketting mooi in de midden van de cassette en nooit het gedonder met opschakelen voor. De 9 is ook ideaal om de cassette klein te houden. Wanneer je start met een 9 kun je eindigen met een 36, wanneer je start met een 10 is dit misschien wel 42.
Aan Ekar ontbrak dat het EPS draadloos is, waardoor het niet in een modern frame past. Campagnolo doet volgens mij nu een soort van poging dit op te lossen. Het zou mooi zijn wanneer de Ekar verzetten hiervoor ook beschikbaar komen.
Ik mis ook de 18 op mijn cassette. Vooral als ik alleen fiets, want dan is mijn tempo wat lager. Ik heb op de verzettentabel gekeken en 50-18 wordt benaderd door 39-14. Dus ik heb nu een 39 tands binnenblad op mijn Shimano Ultegra 12 speed. Werkt perfect. Ik heb nu geen 'gaten' meer als ik fiets.
When the going gets rough the tough get going
Qua discussie hierboven, klopt het inderdaad dat je procentueel moet rekenen. Van 10 naar 9 is 10% minder kettingschakels om het wiel 1 keer rond te krijgen en dat betekent dus ook dat je omwentelingen bij een bepaalde snelheid met 10% in 1 keer dalen. Dat is best veel in een sprint. Dat een sprong minder relevant is bij hogere snelheid, is eigenlijk een beetje nonsens.