Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14670
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2025 10:26

Toch ben ik nu wel heel benieuwd hoe het campa nu vergaat. Voor de liefhebbers en campa fans zou er nu toch niets meer in de weg moeten staan om campa te gaan rijden als je in deze klasse shopt Red / DA.

Ik zie trouwens Sram niet snel naar 13 speed gaan op de weg. Hooguit dat ze dat erbij leveren.
Ze kunnen het domweg niet kwijt op een frame zonder UDH en Sram zal toch de uitwisselbaarheid willen houden.

De spacing bij campa 13 speed is smaller geworden bij Red XLPR is de spacing gelijk aan MTB T type (flattop) en 12 speed road, ook flattop. MAW alle flattop is gelijk qua spacing bij Sram.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17836
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2025 09:20

met 7(!) verschillende combinaties op het crankstel zeggen die kransjes alleen helemaal niks. Een 18 werkt alleen als een 18 op je standaard 50/34.
Neem je een 45/29, komt dat heet anders uit en dan is een 10 juist wel weer normaal. 55/29 met 10-29 zal er voor de meeste wielertoeristen wat over zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9650
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 jun 2025 09:44

Ernie C. schreef: 08 jun 2025 09:20 met 7(!) verschillende combinaties op het crankstel zeggen die kransjes alleen helemaal niks. Een 18 werkt alleen als een 18 op je standaard 50/34.
Neem je een 45/29, komt dat heet anders uit en dan is een 10 juist wel weer normaal. 55/29 met 10-29 zal er voor de meeste wielertoeristen wat over zijn.
Als je nu 12 speed 50-34 11-30 hebt dan is 48-32 10-29 een prima alternatief als je de 18 veel rijd bij 90 rpm.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14670
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jun 2025 11:44

50/34 is zo, beetje de allerslechtste poldercombo.
Je kan te laat naar je 50 en je zit te lang op je 34, niet ideaal.

Ga dan naar 48 of 45 voor, dan hoef je niet meer te schakelen met een 10/28.
Zo rijd ik nu ook, alleen bij wind als vandaag ga ik aar de 35 tegen, maar vanaf 25 a 26km/h zit je op het grote blad.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 jun 2025 12:17

Helemaal eens,
Junior verzet achter lost het ‘probleem’ een beetje op.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1291
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 jun 2025 14:26

Ik zie nu op insta heel veel collab-reclame (is dat een term? Ik bedoel gezamenlijke promotie) van campa. Met exclusieve merken, maar ook met gewone merken als pinarello en giant
Ze proberen er dus goed aan te trekken

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 629
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 08 jun 2025 15:35

Het is denk ik nu ook een alles-of-niets moment voor Campy. Ik verwacht dat de groepen eronder ook heel snel een versie op dit “platform” krijgen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1291
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 jun 2025 17:54

Najaar

jappiex
Forum-lid
Berichten: 674
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 08 jun 2025 21:27

kees0251 schreef: 06 jun 2025 14:30
jappiex schreef: 05 jun 2025 15:26 Een 10 en een 9 in de cassette zijn hele zinvolle toevoegingen aan het dagelijkse leven van een wielertoerist. Het houdt de cassette compact en de sprongen klein.CUT
Basisschool rekenen gemist?
Beste Kees, het is niet moeilijk iemand in de zeik te nemen. Lastiger is het om serieus te blijven. Ik doe een poging.

Ik heb de basisschool afgerond met 549 punten op de CITO, waar 550 het maximum was. Daarbij was de uitgebreide rekentoets foutloos. Alleen met spellen had ik een foutje. Wat me nog steeds wel overkomt. In de vervolgopleidingen was statistiek mijn sterkste vak. Daarna ben ik in een vak terecht gekomen waarin statistiek het hoofdonderdeel van mijn taak is.

Ik heb een wegfiets gereden met Campagnolo Ekar 42 voor en 9-36 achter. Deze heb ik uitgebreid afgewogen tegen een 52-36 met 11-28. Ik heb koersen gereden met de Ekar en gesprint op een 42-9. Het is mogelijk hier sprints mee te winnen kan ik je vertellen. Wanneer je boven de 50 rijdt is de overgang van 10 naar 9 volstrekt natuurlijk. De duurritten waren heerlijk, met de ketting mooi in de midden van de cassette en nooit het gedonder met opschakelen voor. De 9 is ook ideaal om de cassette klein te houden. Wanneer je start met een 9 kun je eindigen met een 36, wanneer je start met een 10 is dit misschien wel 42.

Aan Ekar ontbrak dat het EPS draadloos is, waardoor het niet in een modern frame past. Campagnolo doet volgens mij nu een soort van poging dit op te lossen. Het zou mooi zijn wanneer de Ekar verzetten hiervoor ook beschikbaar komen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16913
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2025 10:52

@jappiex 👍
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 15 jun 2025 07:36

Ik mis ook de 18 op mijn cassette. Vooral als ik alleen fiets, want dan is mijn tempo wat lager. Ik heb op de verzettentabel gekeken en 50-18 wordt benaderd door 39-14. Dus ik heb nu een 39 tands binnenblad op mijn Shimano Ultegra 12 speed. Werkt perfect. Ik heb nu geen 'gaten' meer als ik fiets.
When the going gets rough the tough get going

gede
Forum-lid
Berichten: 1277
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 jun 2025 21:53

Qua discussie hierboven, klopt het inderdaad dat je procentueel moet rekenen. Van 10 naar 9 is 10% minder kettingschakels om het wiel 1 keer rond te krijgen en dat betekent dus ook dat je omwentelingen bij een bepaalde snelheid met 10% in 1 keer dalen. Dat is best veel in een sprint. Dat een sprong minder relevant is bij hogere snelheid, is eigenlijk een beetje nonsens.

Plaats reactie