Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Ik krijg over een tijdje mijn eerste gravel bike en wil eigenlijk 'tubeless' gaan. Een nieuwe wereld voor mij. Bij het wegwielrennen heb ik dat nog niet aangedurfd, maar bij gravel schijnt het veel gebruikelijker te zijn. Waarom is dat eigenlijk?
En tweede vraag: wat is aan te rade om mee te nemen onderweg als 'reparatie set'? Ik zie tegenwoordig mensen met spuitbussen die zowel de kapotte band oppompen als een sealant erin spuiten om het gat te dichten. Of toch eerder een binnenband als noodoplossing bij lek rijden?
En tweede vraag: wat is aan te rade om mee te nemen onderweg als 'reparatie set'? Ik zie tegenwoordig mensen met spuitbussen die zowel de kapotte band oppompen als een sealant erin spuiten om het gat te dichten. Of toch eerder een binnenband als noodoplossing bij lek rijden?
https://www.mantel.com/bbb-cycling-punc ... er-btl-185jackflash schreef: ↑07 jun 2025 21:13 Ik krijg over een tijdje mijn eerste gravel bike en wil eigenlijk 'tubeless' gaan. Een nieuwe wereld voor mij. Bij het wegwielrennen heb ik dat nog niet aangedurfd, maar bij gravel schijnt het veel gebruikelijker te zijn. Waarom is dat eigenlijk? .
“Minder druk in de band, ook afhankelijk welke vloeistof je gebruikt”
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Je kan met een lagere druk in de banden rijden waardoor je op onverhard meer grip hebt en soepeler "lopen" van de band.
Door die lagere druk heb je wel eens kans op een snakebite, 2 gaatjes in de band wanneer je op een stronk rijdt en de band wordt tussen de stronk en de velgrand geplet.( En dus binnenband vervangen/plakken.)
Met een binnenband heb je dan 2 gaatjes in je band, bij tubeless zorgt de latex in de band dat de gaatjes gedicht worden en je gewoon verder kan rijden zonder dat je het in de gaten hebt.
Dus wel latex in de banden doen, niet alleen tubeless zonder latex rijden...
Toch altijd een binnenbandje bij me, naast een Samurai setje of Dynaplug wanneer het gat te groot is om door de latex te laten dichten, just in case.
Door die lagere druk heb je wel eens kans op een snakebite, 2 gaatjes in de band wanneer je op een stronk rijdt en de band wordt tussen de stronk en de velgrand geplet.( En dus binnenband vervangen/plakken.)
Met een binnenband heb je dan 2 gaatjes in je band, bij tubeless zorgt de latex in de band dat de gaatjes gedicht worden en je gewoon verder kan rijden zonder dat je het in de gaten hebt.
Dus wel latex in de banden doen, niet alleen tubeless zonder latex rijden...
Toch altijd een binnenbandje bij me, naast een Samurai setje of Dynaplug wanneer het gat te groot is om door de latex te laten dichten, just in case.
De zoon en ik rijden al jaren tubeless. 2x mtb, 2x racefiets, 1x TT en 2x gravel.scottpch64 schreef: ↑08 jun 2025 07:55
Nog nooit in al die jaren een binnenband nodig gehad. Wel al pluggen moeten plaatsen.
Ook al eens 2 pluggen in 1 gat omdat het gat te groot was.
Gewoon zorgen dat je in het begin van het seizoen latex bijvult en dit ook na 4 maanden nog eens of na een lek.
Zeker doen, tubeless is bij gravel echt een no-brainer, zeker in Zuid-Limburg waar je woont begreep ik uit ander topic. Meidoorn en vuursteen zorgen anders gegarandeerd voor lek. Tubeless voorkomt 90% van de ellende en laat je met lagere druk comfortabeler rijden.
Ik neem zelf altijd plugs met tool mee, een binnenband voor noodgevallen, CO₂ of pomp, en eventueel een sealant-spuitbus.
Ik neem zelf altijd plugs met tool mee, een binnenband voor noodgevallen, CO₂ of pomp, en eventueel een sealant-spuitbus.
Voor mij idd ook een plug mee en voor alle zekerheid ook nog een binnenbandje. Wel een tpu bandje die zijn lekker klein. Maar een gewone werkt net zo goed.
Ik heb dus sinds gisteren tubeless banden op mijn fiets. Eerste rit mee gereden. Rijdt fijn. Heb nog geen spullen gekocht om het te onderhouden of te fixen indien nodig.
Eerder nam ik wat bandenlichters mee, een fietspompje en een nieuwe binnenband. Wat kan ik nu het beste mee nemen wat ook nog eens redelijk compact is?
Eerder nam ik wat bandenlichters mee, een fietspompje en een nieuwe binnenband. Wat kan ik nu het beste mee nemen wat ook nog eens redelijk compact is?
Laatst gewijzigd door jer81 op 08 jun 2025 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Lees de vorige berichten eens, daar staat toch heel mooi uitgelegd wat de gemiddelde fietser mee heeft
Beetje overdadig, ben niet voornemens om proppen en daarbij behorend gereedschap of alsnog een binnenband mee te nemen. Wat is het minimum om mee te nemen? Een cylinder om lucht bij te vullen?scottwilko schreef: ↑08 jun 2025 10:29 Lees de vorige berichten eens, daar staat toch heel mooi uitgelegd wat de gemiddelde fietser mee heeft
- daniel1975
- Forum-lid HC
Vraag dan ook niet om raad….jer81 schreef: ↑08 jun 2025 10:53Beetje overdadig, ben niet voornemens om proppen en daarbij behorend gereedschap of alsnog een binnenband mee te nemen. Wat is het minimum om mee te nemen? Een cylinder om lucht bij te vullen?scottwilko schreef: ↑08 jun 2025 10:29 Lees de vorige berichten eens, daar staat toch heel mooi uitgelegd wat de gemiddelde fietser mee heeft
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!