Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Één racefiets jack voor in de bergen

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 06 jun 2025 22:48

Gabba R korte mouw.... Super compact, waterdichtachtig, winddicht en had ik al gezegd hoe klein die is....😅

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2025 09:02

1094 schreef: 06 jun 2025 17:58 Op een normale zomerse dag heb je geen armstukken of bodywarmer nodig.
Dan heb je duidelijk nog niet vaak in het hooggebergte gefietst... weer kan zo maar omslaan. OOK als het Kaiserwetter is. Eens dat je geen armstukken of bodywarmer nodig hebt, maar een regen/windjackje behoort altijd tot de standaarduitrusting in de bergen. Natuurlijk kan je de eigenwijze Nederlander uit gaan hangen, maar geloof me, één dag komt het je duur te staan...

Overigens, de use case van een Perfetto/Gabba korte mouw heb ik nooit begrepen (zelfs na er een gebruikt te hebben). Snel weer verkocht.

meuk
Forum-lid

meuk 07 jun 2025 09:25

2 jaar geleden nog op de Izoard... Beneden 20+ graden, heerlijk zonnetje en laatste 5 km's regen en natte sneeuw en -1 op de op top. Blij dat ik mijn shakedry had op de top en in de afdeling. In de bergen zorg ik hierom altijd voor een extra laag. En met een gilet of regfenjasje hoeft dat helemaal niet veel, groot en zwaar te zijn.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 jun 2025 09:33

MariusH schreef: 06 jun 2025 18:13 Dank allen! Uiteindelijk ben ik gegaan voor de combi korte mouwen + gillet. Ik neem onderstaand jack dan mee in m’n achterzak voor de afdaling en/of een flinke plensbui. En voor de vroege ochtend misschien nog beenstukken die ik onderweg kan afgeven aan de reisorganisatie.

Is het warm en droog, dan blijft het jack zoveel mogelijk lekker in de achterzak zitten.

Reviews van andere sites zijn razend enthousiast. Het is goed opvouwbaar, en ik heb een mooie korting kunnen vinden. Niet de goedkoopste, maar dan kan ik wel de meeste omstandigheid aan.

https://www.rapha.cc/nl/en/product/mens ... TwQAvD_BwE
Kan je een foto plaatsen hoe deze jas er opgevouwen uit ziet.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2025 09:47

2 meier voor een regenjasje...

Ik gebruik er tegenwoordig eentje van VAN RYSEL. Kostte nauwelijks 45 euro, hartstikke klein op te vouwen en doet precies wat het moet doen.

LINK

MariusH
Forum-lid

MariusH 07 jun 2025 10:17

havana schreef: 07 jun 2025 09:47 2 meier voor een regenjasje...

Ik gebruik er tegenwoordig eentje van VAN RYSEL. Kostte nauwelijks 45 euro, hartstikke klein op te vouwen en doet precies wat het moet doen.

LINK
Denk dat ik door m’n Marmotte debuut stress misschien een beetje ben doorgeslagen. Maar een collega had me ‘bang’ gemaakt met horrorverhalen over een compleet verregende Maratona die hij niet had uitgereden.

Verder heb in het verleden ook minder ervaringen gehad met jasjes uit lagere prijsklassen. Of dat aan die jasjes lag valt overigens te bezien.

MariusH
Forum-lid

MariusH 07 jun 2025 10:18

nijkie schreef: 07 jun 2025 09:33
MariusH schreef: 06 jun 2025 18:13 Dank allen! Uiteindelijk ben ik gegaan voor de combi korte mouwen + gillet. Ik neem onderstaand jack dan mee in m’n achterzak voor de afdaling en/of een flinke plensbui. En voor de vroege ochtend misschien nog beenstukken die ik onderweg kan afgeven aan de reisorganisatie.

Is het warm en droog, dan blijft het jack zoveel mogelijk lekker in de achterzak zitten.

Reviews van andere sites zijn razend enthousiast. Het is goed opvouwbaar, en ik heb een mooie korting kunnen vinden. Niet de goedkoopste, maar dan kan ik wel de meeste omstandigheid aan.

https://www.rapha.cc/nl/en/product/mens ... TwQAvD_BwE
Kan je een foto plaatsen hoe deze jas er opgevouwen uit ziet.
Ik heb hem nog niet binnen. Als ik er aan denk dan deel ik hier nog een fotootje.

walters
Forum-lid

walters 07 jun 2025 11:11

MariusH schreef: 07 jun 2025 10:17
havana schreef: 07 jun 2025 09:47 2 meier voor een regenjasje...

LINK
Denk dat ik door m’n Marmotte debuut stress misschien een beetje ben doorgeslagen. Maar een collega had me ‘bang’ gemaakt met horrorverhalen over een compleet verregende Maratona die hij niet had uitgereden.

Verder heb in het verleden ook minder ervaringen gehad met jasjes uit lagere prijsklassen. Of dat aan die jasjes lag valt overigens te bezien.
Als de voorspelling slecht is dan neem ik gewoon een klein rugzakje mee of een camelbak zonder “bladder”. Kan van alles in, armstukken, regenjas t/m winterhandschoenen (dun). Beneden bij de start staan mensen dan van die “lollige” opmerkingen te maken, maar tijdens de afdaling zijn ze jaloers.
Ik neem liever iets te veel mee (wel laag in gewicht) dan te weinig. Zeker in Italie kun je goed de weersvoorspelling zien en vaak na 13.00 uur kan het noodweer losbreken, sta je daar boven op de berg met enkel je zomershirt. :lol:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2025 12:02

Dan zou ik persoonlijk liever kiezen voor een stuurtasje of een bovenbuistasje. Maar ieder z'n meug.

Ik heb ook één hele wisselvallige Marmotte gereden, was toen ook heel blij met veel extra kleding.

1094
Forum-lid

1094 08 jun 2025 17:01

havana schreef: 07 jun 2025 09:02
1094 schreef: 06 jun 2025 17:58 Op een normale zomerse dag heb je geen armstukken of bodywarmer nodig.
Dan heb je duidelijk nog niet vaak in het hooggebergte gefietst... weer kan zo maar omslaan. OOK als het Kaiserwetter is. Eens dat je geen armstukken of bodywarmer nodig hebt, maar een regen/windjackje behoort altijd tot de standaarduitrusting in de bergen. Natuurlijk kan je de eigenwijze Nederlander uit gaan hangen, maar geloof me, één dag komt het je duur te staan...

Overigens, de use case van een Perfetto/Gabba korte mouw heb ik nooit begrepen (zelfs na er een gebruikt te hebben). Snel weer verkocht.
Dan heb ik altijd mazzel gehad.
Perfetto light (korte mouwen) is juist een perfect jasje voor tussen de 10-20 graden met regenachtig weer. Rij hier in nederland ook erg vaak mee. Voor in de bergen wel wat warm maar een regenachtige pyrenneene er mee gereden en dat was perfect

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 08 jun 2025 18:55

1094 schreef: 08 jun 2025 17:01
havana schreef: 07 jun 2025 09:02

Dan heb ik altijd mazzel gehad.
Perfetto light (korte mouwen) is juist een perfect jasje voor tussen de 10-20 graden met regenachtig weer. Rij hier in nederland ook erg vaak mee. Voor in de bergen wel wat warm maar een regenachtige pyrenneene er mee gereden en dat was perfect
De light versie kan je niet vergelijken met de oer Gabba.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 09 jun 2025 16:48

Afgelopen week was het rond 4-8 gr met regen op de top vd Alpe d’Huez. Dat trok mijn Shakedry niet meer (of althans, ikzelf; moest even opwarmen met dekens en hete soep).
Dus er ís een grens wat je met alleen een regenjack kunt opvangen. Arm/beenstukken kunnen wel degelijk erg handig zijn.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie