Één racefiets jack voor in de bergen
Dan heb je duidelijk nog niet vaak in het hooggebergte gefietst... weer kan zo maar omslaan. OOK als het Kaiserwetter is. Eens dat je geen armstukken of bodywarmer nodig hebt, maar een regen/windjackje behoort altijd tot de standaarduitrusting in de bergen. Natuurlijk kan je de eigenwijze Nederlander uit gaan hangen, maar geloof me, één dag komt het je duur te staan...
Overigens, de use case van een Perfetto/Gabba korte mouw heb ik nooit begrepen (zelfs na er een gebruikt te hebben). Snel weer verkocht.
2 jaar geleden nog op de Izoard... Beneden 20+ graden, heerlijk zonnetje en laatste 5 km's regen en natte sneeuw en -1 op de op top. Blij dat ik mijn shakedry had op de top en in de afdeling. In de bergen zorg ik hierom altijd voor een extra laag. En met een gilet of regfenjasje hoeft dat helemaal niet veel, groot en zwaar te zijn.
Kan je een foto plaatsen hoe deze jas er opgevouwen uit ziet.MariusH schreef: ↑06 jun 2025 18:13 Dank allen! Uiteindelijk ben ik gegaan voor de combi korte mouwen + gillet. Ik neem onderstaand jack dan mee in m’n achterzak voor de afdaling en/of een flinke plensbui. En voor de vroege ochtend misschien nog beenstukken die ik onderweg kan afgeven aan de reisorganisatie.
Is het warm en droog, dan blijft het jack zoveel mogelijk lekker in de achterzak zitten.
Reviews van andere sites zijn razend enthousiast. Het is goed opvouwbaar, en ik heb een mooie korting kunnen vinden. Niet de goedkoopste, maar dan kan ik wel de meeste omstandigheid aan.
https://www.rapha.cc/nl/en/product/mens ... TwQAvD_BwE
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
2 meier voor een regenjasje...
Ik gebruik er tegenwoordig eentje van VAN RYSEL. Kostte nauwelijks 45 euro, hartstikke klein op te vouwen en doet precies wat het moet doen.
LINK
Ik gebruik er tegenwoordig eentje van VAN RYSEL. Kostte nauwelijks 45 euro, hartstikke klein op te vouwen en doet precies wat het moet doen.
LINK
Denk dat ik door m’n Marmotte debuut stress misschien een beetje ben doorgeslagen. Maar een collega had me ‘bang’ gemaakt met horrorverhalen over een compleet verregende Maratona die hij niet had uitgereden.
Verder heb in het verleden ook minder ervaringen gehad met jasjes uit lagere prijsklassen. Of dat aan die jasjes lag valt overigens te bezien.
Ik heb hem nog niet binnen. Als ik er aan denk dan deel ik hier nog een fotootje.nijkie schreef: ↑07 jun 2025 09:33Kan je een foto plaatsen hoe deze jas er opgevouwen uit ziet.MariusH schreef: ↑06 jun 2025 18:13 Dank allen! Uiteindelijk ben ik gegaan voor de combi korte mouwen + gillet. Ik neem onderstaand jack dan mee in m’n achterzak voor de afdaling en/of een flinke plensbui. En voor de vroege ochtend misschien nog beenstukken die ik onderweg kan afgeven aan de reisorganisatie.
Is het warm en droog, dan blijft het jack zoveel mogelijk lekker in de achterzak zitten.
Reviews van andere sites zijn razend enthousiast. Het is goed opvouwbaar, en ik heb een mooie korting kunnen vinden. Niet de goedkoopste, maar dan kan ik wel de meeste omstandigheid aan.
https://www.rapha.cc/nl/en/product/mens ... TwQAvD_BwE
Als de voorspelling slecht is dan neem ik gewoon een klein rugzakje mee of een camelbak zonder “bladder”. Kan van alles in, armstukken, regenjas t/m winterhandschoenen (dun). Beneden bij de start staan mensen dan van die “lollige” opmerkingen te maken, maar tijdens de afdaling zijn ze jaloers.MariusH schreef: ↑07 jun 2025 10:17Denk dat ik door m’n Marmotte debuut stress misschien een beetje ben doorgeslagen. Maar een collega had me ‘bang’ gemaakt met horrorverhalen over een compleet verregende Maratona die hij niet had uitgereden.
Verder heb in het verleden ook minder ervaringen gehad met jasjes uit lagere prijsklassen. Of dat aan die jasjes lag valt overigens te bezien.
Ik neem liever iets te veel mee (wel laag in gewicht) dan te weinig. Zeker in Italie kun je goed de weersvoorspelling zien en vaak na 13.00 uur kan het noodweer losbreken, sta je daar boven op de berg met enkel je zomershirt.

Dan zou ik persoonlijk liever kiezen voor een stuurtasje of een bovenbuistasje. Maar ieder z'n meug.
Ik heb ook één hele wisselvallige Marmotte gereden, was toen ook heel blij met veel extra kleding.
Ik heb ook één hele wisselvallige Marmotte gereden, was toen ook heel blij met veel extra kleding.
Dan heb ik altijd mazzel gehad.havana schreef: ↑07 jun 2025 09:02Dan heb je duidelijk nog niet vaak in het hooggebergte gefietst... weer kan zo maar omslaan. OOK als het Kaiserwetter is. Eens dat je geen armstukken of bodywarmer nodig hebt, maar een regen/windjackje behoort altijd tot de standaarduitrusting in de bergen. Natuurlijk kan je de eigenwijze Nederlander uit gaan hangen, maar geloof me, één dag komt het je duur te staan...
Overigens, de use case van een Perfetto/Gabba korte mouw heb ik nooit begrepen (zelfs na er een gebruikt te hebben). Snel weer verkocht.
Perfetto light (korte mouwen) is juist een perfect jasje voor tussen de 10-20 graden met regenachtig weer. Rij hier in nederland ook erg vaak mee. Voor in de bergen wel wat warm maar een regenachtige pyrenneene er mee gereden en dat was perfect
De light versie kan je niet vergelijken met de oer Gabba.1094 schreef: ↑08 jun 2025 17:01Dan heb ik altijd mazzel gehad.havana schreef: ↑07 jun 2025 09:02Dan heb je duidelijk nog niet vaak in het hooggebergte gefietst... weer kan zo maar omslaan. OOK als het Kaiserwetter is. Eens dat je geen armstukken of bodywarmer nodig hebt, maar een regen/windjackje behoort altijd tot de standaarduitrusting in de bergen. Natuurlijk kan je de eigenwijze Nederlander uit gaan hangen, maar geloof me, één dag komt het je duur te staan...
Perfetto light (korte mouwen) is juist een perfect jasje voor tussen de 10-20 graden met regenachtig weer. Rij hier in nederland ook erg vaak mee. Voor in de bergen wel wat warm maar een regenachtige pyrenneene er mee gereden en dat was perfect
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Afgelopen week was het rond 4-8 gr met regen op de top vd Alpe d’Huez. Dat trok mijn Shakedry niet meer (of althans, ikzelf; moest even opwarmen met dekens en hete soep).
Dus er ís een grens wat je met alleen een regenjack kunt opvangen. Arm/beenstukken kunnen wel degelijk erg handig zijn.
Dus er ís een grens wat je met alleen een regenjack kunt opvangen. Arm/beenstukken kunnen wel degelijk erg handig zijn.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent