Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 05 jun 2025 23:25

Ik fiets al 30 jaar en heb inmiddels de leeftijd van 61 jaar bereikt.
Langzaamaan begin ik te merken dat de ouderdom zijn intrede doet.
Met het fietsen zegt de geest af en toe ja maar het lichaam zegt nee :)
Natuurlijk gaat het gemiddelde achteruit, dat is normaal op die leeftijd.
Maar bijvoorbeeld vanaf het begin van het seizoen ineens zadelpijn terwijl ik hetzelfde zadel al 2 jaar heb.
Soms wat pijntjes aan de voet, af en toe wat minder zin, dergelijke dingen.
Was in het begin van het seizoen van plan om wat 200 plus kilometer ritten te maken (doe ik jaarlijks) maar trek er nog niet hard aan.

Hoe ervaren jullie "op de terugweg" en gaan jullie hiermee om?
Laatst gewijzigd door ArVee op 06 jun 2025 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone

pino
Forum-lid HC

pino 05 jun 2025 23:31

Ontkennen

(uitgebreider antwoord later)
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid

1094 05 jun 2025 23:31

Ik ben nog wel een flink aantal jaartjes jonger (stuk of 20) maar ben er nog niet echt mee bezig. Heb niet meer het gevoel alsof ik ieder jaar beter wordt maar mn powermeter zegt van wel.

Als ik kijk naar groepjes waar ik vaak mee fiets wordt ik in de snelle ritten nog vaak helemaal leeg gereden door mannen die veel ouder zijn dan ik. Ook mijn vader die inmiddels al bijna 75 is rijdt nog wekelijks met zn clubje en al is hij niet neer de snelste hij doet het nog wel

Ik zie kortom nog een geruime tijd genieten op de fiets in het vooruitzicht

0475
Forum-lid

0475 05 jun 2025 23:34

62 en ik voel mij juist op de weg vooruit….heb je niet gewoon last van een, in goed Nederlands, off-season? Gewoon een tijd wat minder animo, dat je je wat sneller stoort aan kleine ongemakken, ik heb het allemaal wel gezien gevoel, etc etc

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 05 jun 2025 23:49

Ik ben bijna 65 en ik heb het fietsen na een hele lange break weer opgepakt. Ik heb niet het gevoel dat ik op de terugweg ben (wat fietsen betreft dan)

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 06 jun 2025 00:20

0475 schreef: 05 jun 2025 23:34 62 en ik voel mij juist op de weg vooruit….heb je niet gewoon last van een, in goed Nederlands, off-season? Gewoon een tijd wat minder animo, dat je je wat sneller stoort aan kleine ongemakken, ik heb het allemaal wel gezien gevoel, etc etc
Misschien wel een klein beetje, maar ben normaliter altijd vrolijk op de fiets en
kan nog steeds genieten van de natuur/omgeving.
Bikers are not alone

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 06 jun 2025 00:23

66 komt dit jaar op de teller.
Als het op steady tempo rijden aan komt voel ik weinig achteruitgang. De explosiviteit gaat er wel uit. (Was die er voordien?😉)
Grootste verschil zit in hartslag: ik raak niet meer boven de 165, daar waar ik vorig jaar af en toe nog 170 had als maximale pols. Anderzijds verdenk ik dagelijkse cholesterol medicatie als mogelijke oorzaak. In de bijsluiter staat dit echter niet vermeld.

Sinds ons pensioen slagen mijn kopvrouw en ik er in regelmatiger te rijden, niet meer afhankelijk van de avonduren. Dat komt de conditie te goede.
Over ėėn zaak zijn we het eens: bij regenweer blijven de fietsen binnen.
Aan de andere kant zijn we, door het overlijden van onze schoonzoon in juli vorig jaar, opnieuw gebonden aan schooluren en de opvang van de kleinkinderen na de schooltijd. Met sportende dochter (atletiek) zitten we ook vaak langs een atletiekbaan in plaats van op onze fiets. Maar ik zou haar wedstrijden niet willen missen.

Pijntjes allerhande hebben we ook wel, je wil ons 's morgens niet zien opstaan. Allebei wat last van artrose, gewrichten die niet onmiddelijk paraat zijn om de dag aan te vatten. Maar desondanks genieten we van het fietsen, al is de wind de laatste tijd een minder aantrekkelijk element. Dat ervaren we als vervelend,
We hopen nog enkele jaren op dit niveau verder te kunnen fietsen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jun 2025 07:28

Qua pijntjes e.d. ben ik al heel lang op de terugweg en ik moet de 50 nog aantikken. Jeugdreuma, Lyme, slechte knie, slechte pols, frozen shoulder e.d. het heeft niks met het sporten zelf te maken (behalvede pols, dat was het gevolg van een val), maar ik kan mij niet herinneren wanneer ik het laatst een jaar rond probleemvrij conditie heb kunnen opbouwen.

Gecontroleerd blijven sporten helpt juist ontzettend tegen verder verval.

Ik prijs mij maar gelukkig dat ik op de heenweg niet zo goed heb opgelet, dan valt er op de terugweg nog genoeg te genieten.
Campagnolo Ultra Dork

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 06 jun 2025 07:52

Hier 55j, nog niet op de terugweg in termen van de 'cijfertjes' maar wel geplaagd door pijntjes hier en daar. Ik moet bovenmatig veel stretchen en aan core stability werken om dat min of meer onder controle te houden. Mijn motivatie is voor een belangrijk deel mijn jaarlijkse racefietsvakantie met mijn zoon - om daarvan te genieten en hem niet tot last te zijn moet ik toch in shape blijven. Ik hoop dat we dat toch nog een aantal jaren kunnen blijven doen.
Afbeelding

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 06 jun 2025 08:29

"... Ik prijs mij maar gelukkig dat ik op de heenweg niet zo goed heb opgelet, dan valt er op de terugweg nog genoeg te genieten.
..."

Dit is herkenbaar :roll: Maar dat maakt het niet minder mooi.

Vooral de laatste 1,5 jaar merk ik dat bij mij de zin wat is verdwenen om te fietsen.
De avond ervoor een route gemaakt en alvast spullen klaar gelegd, 's ochtends omkleden en dan als een briesende stier er vandoor voor 200+ km rit... Dat doe ik niet meer.. Dié zin, die is er wel af bij mij.
Ik geloof het allemaal wel.

Edit: Ik schaar mij nog niet 'op de terugweg', maar ik merk ook wel dat ik geen 25 meer ben. Al voel ik mij al 14 jaar 27. ;)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 06 jun 2025 09:03

57 jaartjes, heb niet het gevoel dat ik het rustiger aan moet doen i.v.m leeftijd. Goed voor jezelf zorgen is wel belangrijk en herstel duurt iets langer naarmate je ouder wordt. 10 Mei ongeluk gehad met 2 gebroken ribben paar kleine pijntjes maar wel een ac-luxatie 3 die met een beetje pech 3 maanden gaat duren en dan maar hopen dat de spierkracht op niveau weer is. En als je ook graag werk wat nu niet kan dan is dat best wel even wennen.
Laatst gewijzigd door nijkie op 06 jun 2025 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 jun 2025 09:24

57, wel iets ingeleverd de laatste 2 jaar ( bekende oorzaak ), maar nu toch wel weer aan het opbouwen. Wordt ik weer zo als op mijn 50e ?? Waarschijnlijk niet - geniet ik er minder van ? ZEKER niet !!

Kan ik nog genieten van ritjes met mijn zoon van 27 ?? Zeker wel, mocht het niet vol gas gaan. Geniet ik van “vogelkijk” ritjes met mijn vrouw ? Ook zeker wel.

Kortom : ik hoef de Tour de France niet meer te winnen. Ik geniet en ben zeer dankbaar dat ik dit nog kan, al is het op mijn eigen niveau.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie