De teloorgang van Campagnolo
-
- Forum-lid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Of de 10 nut heeft of niet ligt vooral waar ter wereld je woont / fietst en welke tandwiel combinatie je gebruikt.
In NL wellicht minder belangrijk maar ik gebruik de 10 regelmatig in de afdalingen hier.
In NL wellicht minder belangrijk maar ik gebruik de 10 regelmatig in de afdalingen hier.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42321
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
JIj bent niet objectief 
Profs rijden voor grootste deel zonder 10. Dus voor amateurs is dit helemaal overbodig. Enige reden is waarschijnlijk eerder dat het kransje lekker klein is en dus makkelijker een extra tandwiel past.

Profs rijden voor grootste deel zonder 10. Dus voor amateurs is dit helemaal overbodig. Enige reden is waarschijnlijk eerder dat het kransje lekker klein is en dus makkelijker een extra tandwiel past.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Qua mechanische weerstand schijnt een 10 juist nadelig te zijn. En dan zie je wel de pulley-wheels (om die reden?) steeds groter worden. Op tijdrijfietsen gaan zo toch ook naar groter voorblad en grotere cassettekransen (of iig rijden ze op de grotere kransen, zowel voor betere kettinglijn als minder weerstand)
Toen ik nog Campa reed had ik juist een 12-25 cassette gekozen (de 11 kreeg ik in de clubsprintjes sowieso al niet goed rond).
Maar mooi dat Campa het weer probeert met nieuwe groepen. Al ben ik nog steeds sceptisch of ze het gaan redden.
Toen ik nog Campa reed had ik juist een 12-25 cassette gekozen (de 11 kreeg ik in de clubsprintjes sowieso al niet goed rond).
Maar mooi dat Campa het weer probeert met nieuwe groepen. Al ben ik nog steeds sceptisch of ze het gaan redden.
Maar wel met een 54 (of meer) vooraan.
Als ik naar mijn Di2 stats kijk, rijd ik 7.5% van de tijd in mijn 52x11 op mijn Ardennen fiets. Als wielertoerist. 48x10 is wel degelijk zinvol op heuvelachtig/bergachtig terrein.

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42321
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klein kransje geeft bij fractioneel bredere cassette net wel de vrije ruimte bij de achtervork.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dat is meer een issue voor de framebouwers. Eddy Merckx heeft lang alleen frames gemaakt waar een kleinste krans 16 op kan. Dit in verband met jeugdwielrennen.daniel1975 schreef: ↑05 jun 2025 12:38 Klein kransje geeft bij fractioneel bredere cassette net wel de vrije ruimte bij de achtervork.
Een 10 is leuk voor vouwfietsjes, maar in normaal gebruik een crime. Is in zwang gekomen door e-bikes met Boschmotoren die geen groot kettingblad konden hebben. Heeft voor een hoop ellende/slijtage en wanconstructies (Shimano microspline) gezorgd.
Size does matter! Bigger is better!
Niet zijken maar reiden !
Polderrenners zijn nu eenmaal een kleine minderheid in het wielertoeristenpeloton. Zij die wat hoogtemeters voorgeschoteld krijgen hebben behoefte aan een bredere range van versnellingen, zowel groter als kleiner.
Als je 65km/h rijdt in een afdaling met een 48x10, moet je 104rpm trappen wil je weerstand voelen - dat is geen uitzonderlijke snelheid in het heuvelland. Zelf ben ik trouwens geen voorstander van de 10 op zich, maar wel van de overbrengingsverhouding.
Als je 65km/h rijdt in een afdaling met een 48x10, moet je 104rpm trappen wil je weerstand voelen - dat is geen uitzonderlijke snelheid in het heuvelland. Zelf ben ik trouwens geen voorstander van de 10 op zich, maar wel van de overbrengingsverhouding.

- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5699
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een wielertoerist moet die 10-29 cassette combineren met de 45-29 voorbladen. (Of met de 48-32 en de 10-33 voorbladen.)
Als je de vergelijking doet met de ouderwetse 53-39 en ( mijn favoriete campagnolo 13-26 cassette in 10 speed ) Zie je dat je maar 1 tandje zwaarder bij je hebt. Drie lichtere verzetten en toch een redelijk strakke overeenkomstige spread in het midden. Dus 45-29 in combinatie met 10-29 is echt een prima combinatie. Wil je lichtere verzetten dan heb je ook een 11-32 en een 11-36 cassette. Keuze genoeg!
Bike gear calculator 45-29 + 10-29 vergeleken met 53-39 + 13-26 10 speed
of voor de iets modernere 11 speed renners. 4 lichtere en 1 zwaardere combinatie.
Bike gear calculator 48-32 + 10-33 vergeleken met 53-39 + 12-27 11 speed.
en de profs kunnen opteren voor 55-39 met een 11-32 ( of die 10-29, maar dan heb je echt een monsterverzet )
Als je de vergelijking doet met de ouderwetse 53-39 en ( mijn favoriete campagnolo 13-26 cassette in 10 speed ) Zie je dat je maar 1 tandje zwaarder bij je hebt. Drie lichtere verzetten en toch een redelijk strakke overeenkomstige spread in het midden. Dus 45-29 in combinatie met 10-29 is echt een prima combinatie. Wil je lichtere verzetten dan heb je ook een 11-32 en een 11-36 cassette. Keuze genoeg!
Bike gear calculator 45-29 + 10-29 vergeleken met 53-39 + 13-26 10 speed
of voor de iets modernere 11 speed renners. 4 lichtere en 1 zwaardere combinatie.
Bike gear calculator 48-32 + 10-33 vergeleken met 53-39 + 12-27 11 speed.
en de profs kunnen opteren voor 55-39 met een 11-32 ( of die 10-29, maar dan heb je echt een monsterverzet )
Laatst gewijzigd door thestudent op 05 jun 2025 12:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ja, dit nieuws had mij nog niet bereikt maar dit is mooi inderdaad!
Ride bikes, not tanks!
12 of 13 (of zelfs 14) is ruim voldoende imho. Ik zou liefst m'n 11 inruilen voor een 18 
Ik rij zelf graag en regelmatig in het zuiden of de ardennen/eifel, en heb daarom een 11-36 (shimano) gemonteerd tegenwoordig icm 50-33 voor. Zo kan ik zelfs op de soms absurd steile klimmen van >15% toch gewoon blijven trappen. Ik denk voor de gemiddelde wielertoerist dat die meer sense maakt dan een 10 of 11 kransje achter. Zeker als je ook graag eens in de echte bergen zoals de Alpen of Dolomieten fietst. In de afdaling boeit het echt niet of je tot 55km/u of 60km/u mee kunt trappen.

Ik rij zelf graag en regelmatig in het zuiden of de ardennen/eifel, en heb daarom een 11-36 (shimano) gemonteerd tegenwoordig icm 50-33 voor. Zo kan ik zelfs op de soms absurd steile klimmen van >15% toch gewoon blijven trappen. Ik denk voor de gemiddelde wielertoerist dat die meer sense maakt dan een 10 of 11 kransje achter. Zeker als je ook graag eens in de echte bergen zoals de Alpen of Dolomieten fietst. In de afdaling boeit het echt niet of je tot 55km/u of 60km/u mee kunt trappen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5699
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik moet zelf bekennen dat ik vind dat er deze keer echt keuze zat is. 45x29, 48x32, 50x34, 52x36, 53x39, 54x39, 55x39 cranksets.
En 10-29 10-33, 11-32 en 11-36 cassettes.
Clutch derailleurs komen nog. En met de Clutched 1x kan je dan waarschijnlijk rekenen dat de huidige EKAR cassette ratios ingezet gaan worden.
En 10-29 10-33, 11-32 en 11-36 cassettes.
Clutch derailleurs komen nog. En met de Clutched 1x kan je dan waarschijnlijk rekenen dat de huidige EKAR cassette ratios ingezet gaan worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!