Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 05 jun 2025 10:33

Of de 10 nut heeft of niet ligt vooral waar ter wereld je woont / fietst en welke tandwiel combinatie je gebruikt.

In NL wellicht minder belangrijk maar ik gebruik de 10 regelmatig in de afdalingen hier.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 42321
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2025 11:23

JIj bent niet objectief ;-)

Profs rijden voor grootste deel zonder 10. Dus voor amateurs is dit helemaal overbodig. Enige reden is waarschijnlijk eerder dat het kransje lekker klein is en dus makkelijker een extra tandwiel past.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 629
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 05 jun 2025 11:29

Qua mechanische weerstand schijnt een 10 juist nadelig te zijn. En dan zie je wel de pulley-wheels (om die reden?) steeds groter worden. Op tijdrijfietsen gaan zo toch ook naar groter voorblad en grotere cassettekransen (of iig rijden ze op de grotere kransen, zowel voor betere kettinglijn als minder weerstand)

Toen ik nog Campa reed had ik juist een 12-25 cassette gekozen (de 11 kreeg ik in de clubsprintjes sowieso al niet goed rond).

Maar mooi dat Campa het weer probeert met nieuwe groepen. Al ben ik nog steeds sceptisch of ze het gaan redden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3824
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 jun 2025 11:42

daniel1975 schreef: 05 jun 2025 11:23

Profs rijden voor grootste deel zonder 10.
Maar wel met een 54 (of meer) vooraan.

Als ik naar mijn Di2 stats kijk, rijd ik 7.5% van de tijd in mijn 52x11 op mijn Ardennen fiets. Als wielertoerist. 48x10 is wel degelijk zinvol op heuvelachtig/bergachtig terrein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 42321
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2025 12:38

Klein kransje geeft bij fractioneel bredere cassette net wel de vrije ruimte bij de achtervork.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 jun 2025 12:44

daniel1975 schreef: 05 jun 2025 12:38 Klein kransje geeft bij fractioneel bredere cassette net wel de vrije ruimte bij de achtervork.
Dat is meer een issue voor de framebouwers. Eddy Merckx heeft lang alleen frames gemaakt waar een kleinste krans 16 op kan. Dit in verband met jeugdwielrennen.

Een 10 is leuk voor vouwfietsjes, maar in normaal gebruik een crime. Is in zwang gekomen door e-bikes met Boschmotoren die geen groot kettingblad konden hebben. Heeft voor een hoop ellende/slijtage en wanconstructies (Shimano microspline) gezorgd.

Size does matter! Bigger is better!
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3824
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 jun 2025 12:47

Polderrenners zijn nu eenmaal een kleine minderheid in het wielertoeristenpeloton. Zij die wat hoogtemeters voorgeschoteld krijgen hebben behoefte aan een bredere range van versnellingen, zowel groter als kleiner.

Als je 65km/h rijdt in een afdaling met een 48x10, moet je 104rpm trappen wil je weerstand voelen - dat is geen uitzonderlijke snelheid in het heuvelland. Zelf ben ik trouwens geen voorstander van de 10 op zich, maar wel van de overbrengingsverhouding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5699
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jun 2025 12:47

Een wielertoerist moet die 10-29 cassette combineren met de 45-29 voorbladen. (Of met de 48-32 en de 10-33 voorbladen.)

Als je de vergelijking doet met de ouderwetse 53-39 en ( mijn favoriete campagnolo 13-26 cassette in 10 speed ) Zie je dat je maar 1 tandje zwaarder bij je hebt. Drie lichtere verzetten en toch een redelijk strakke overeenkomstige spread in het midden. Dus 45-29 in combinatie met 10-29 is echt een prima combinatie. Wil je lichtere verzetten dan heb je ook een 11-32 en een 11-36 cassette. Keuze genoeg!
Bike gear calculator 45-29 + 10-29 vergeleken met 53-39 + 13-26 10 speed
of voor de iets modernere 11 speed renners. 4 lichtere en 1 zwaardere combinatie.
Bike gear calculator 48-32 + 10-33 vergeleken met 53-39 + 12-27 11 speed.

en de profs kunnen opteren voor 55-39 met een 11-32 ( of die 10-29, maar dan heb je echt een monsterverzet )
Laatst gewijzigd door thestudent op 05 jun 2025 12:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3641
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2025 12:50

Vicenza schreef: 04 jun 2025 18:12
Vicenza schreef: 04 jun 2025 09:47 ....

Voor op de weg:
Als je de shifters (en cassette) alleen zou kunnen updaten tov de WRL groep wil ik dat nog wel overwegen. Return of the thumbshifter!
Mijn gebeden zijn gehoord! Shifters iig compatibel met 12 speed
Ja, dit nieuws had mij nog niet bereikt maar dit is mooi inderdaad!
Ride bikes, not tanks!

derxx
Forum-lid
Berichten: 1251
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 jun 2025 12:56

12 of 13 (of zelfs 14) is ruim voldoende imho. Ik zou liefst m'n 11 inruilen voor een 18 :)
Ik rij zelf graag en regelmatig in het zuiden of de ardennen/eifel, en heb daarom een 11-36 (shimano) gemonteerd tegenwoordig icm 50-33 voor. Zo kan ik zelfs op de soms absurd steile klimmen van >15% toch gewoon blijven trappen. Ik denk voor de gemiddelde wielertoerist dat die meer sense maakt dan een 10 of 11 kransje achter. Zeker als je ook graag eens in de echte bergen zoals de Alpen of Dolomieten fietst. In de afdaling boeit het echt niet of je tot 55km/u of 60km/u mee kunt trappen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3824
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 jun 2025 13:03

Het produkt wordt niet specifiek voor de gemiddelde wielertoerist gemaakt, maar voor een breed scala aan fietsers. Gelukkig kan iedereen zijn eigen ritzelrechnung maken en zijn overbrengingen aanpassen aan zijn noden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5699
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jun 2025 13:17

Ik moet zelf bekennen dat ik vind dat er deze keer echt keuze zat is. 45x29, 48x32, 50x34, 52x36, 53x39, 54x39, 55x39 cranksets.
En 10-29 10-33, 11-32 en 11-36 cassettes.

Clutch derailleurs komen nog. En met de Clutched 1x kan je dan waarschijnlijk rekenen dat de huidige EKAR cassette ratios ingezet gaan worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie